Na vele jaren van stilzwijgen spreekt Sylvain Geboers over een erg donkere periode rond het toenmalige Suzuki Team. In het vorige decennium was Suzuki nog aanwezig op het hoogste niveau en dus actief in het wereldkampioenschap motorcross. Heel veel jaren was Sylvain Geboers eigenaar van het team maar dat zou veranderen wanneer tienvoudig wereldkampioen Stefan Everts het team overneemt in 2015. Nog geen twee jaar later trok Suzuki Japan geheel onverwacht de stekker uit het team, wat voor heel wat bittere reacties zorgde.
De overname
In november 2015 komt er groot nieuws: na heel wat gesprekken tussen de betrokken partijen, komt de spectaculaire boodschap dat het succesvolle Suzuki World MXGP Team van Sylvain Geboers wordt overgenomen door Stefan Everts en zijn vrouw. Geboers werd 70 en vond het tijd voor een opvolger om zo de continuïteit van het team veilig te stellen. Met Everts kreeg het team heel veel know how geïnjecteerd. Hij werd destijds wereldkampioen (1991) voor het team van Geboers en wist dus perfect hoe een succesvol team werkt.
Nog geen twee jaar later hingen er in Japan donkere wolken boven het Suzuki-concern en eind 2017 werd de stekker uit het team getrokken. Sylvain Geboers doet na jaren van stilzwijgen het verhaal over het bittere einde van het team tijdens een interview met de hoofdredacteur van zustersite MXVintage.
Danny Hermans: Terug naar jouw periode als teambaas. Je was al enkele jaren op zoek naar een nieuwe eigenaar voor jouw Suzuki-team. Toen je eind 2015 dan een overeenkomst kon maken met tienvoudig wereldkampioen Stefan Everts. Maar helaas trok Suzuki dan, een paar jaar later, in 2017, geheel onverwachte de stekker uit het Suzuki World MXGP-team. Het nieuws, dat toen in ons land insloeg als een bom, zorgde voor bittere reacties in de pers.
Everts die alludeerde toen in Belang van Limburg dat er eventuele voorkennis was bij de overname van het team. Dat moet voor jou toch redelijk hard zijn binnengekomen, die reactie?
Sylvain Geboers: “Ja, dat is voor mij onbegrijpbaar. Eerst moet ik zeggen dat ik niet jaren op zoek ben geweest naar een overname. Ik werd 70 jaar en dat was voor mij een punt om te denken aan een overgang. Ik had onmiddellijk een overnemer. Maar plotseling krijg ik de vraag van Stefan Everts of er kon gesproken worden over de toekomst van het team. Ik ben daarop ingegaan en ik heb dan de partij waarmee ik een mondelinge overeenkomst had, moeten verwittigen en aangesproken om hun mening te kennen.”
“Ik heb een overleg met die mensen, beslis dan, we gaan dan voor Stefan Everts, die andere partij die bood zich dan ook nog aan om, als het nodig zou zijn, om Stefan te helpen, maar dat werd afgewezen want hij wou dat samen met zijn vrouw doen. Wij gaan van start en heb dan onmiddellijk in oktober, al de deuren open gezet voor Stefan en zijn vrouw, om kennis te nemen van, hoe wij functioneren, wat er aanwezig was en en uiteindelijk eind december, zijn we tot een overeenkomst gekomen.”
“Financieel liep dat allemaal goed en dat is goed afgewerkt toen. Maar dan gaan we van start met het team in functie. En de afspraak was dat we daar een jaar zouden verder werken zoals we voorheen gewoon waren. Hetzelfde personeel, op dezelfde manier werken. Stefan kon zich inwerken en na een jaar als er wijzigingen zouden moeten gedaan worden, dan konden we dat in overleg doen.”
“Goed, we vertrekken. En na de eerste wedstrijd, een internationale wedstrijd, stel ik vast: Kevin Strijbos is niet tevreden over de functie van de motor. Wij deden alle dinsdagen een vergadering met het personeel, met de rijders en mechaniekers. Een terugblik op de wedstrijd die we gedaan hadden, en een vooruitblik naar de wedstrijd die zou komen. En daar komt aanbod dat Kevin Strijbos dus niet gelukkig is met de prestatie van zijn nieuwe motor. En ik stel voor dat we de motor van het vorige jaar dus vergelijken met de nieuwe motor. En daar komt een reactie van de vrouw van Stefan Everts, die zegt ‘no way’. En niemand in de vergadering die reageerde. En ik dacht waar zijn we hier aan toe? Dus dat was de eerste vaststelling.”
“Wij hebben daarna doorgewerkt en tijdens het jaar worden er enkele mensen ontslagen. Ja, wij komen voor een vernieuwing van het verhaal. We hebben een vernieuwing van het verhaal. We hebben een vernieuwing van het contract in einde 2016. Wij gaan naar Japan, wij maken een overeenkomst voor de volgende twee jaar en daar wordt uiteindelijk het programma voorgesteld voor 2017.”
“Dat wordt aanvaard door Stefan, overal wordt positief op ingegaan en dan wordt het contract verlengd. Dus Suzuki wou eerst zekerheid hebben dat Stefan meewerkt in de manier zoals zij wilden werken. We vertrekken met het seizoen 2017 en in maart komen de Japanners naar België. Er was toegezegd dat er een werkplaatsje en een plaats voor opslag voorhanden zou zijn om de testen van de nieuwe modellen in Lommel uit te kunnen voeren. Er was helaas niks voorzien. Dat was een teleurstelling voor de Japanners. We gaan verder en plots in juni krijgt Stefan het bericht, dat was een normale gang van zaken, dat we dan naar Duitsland werden geroepen op een vergadering.”
“Stefan wou absoluut zijn vrouw meenemen. Ik mocht niet mee gaan toen. Stefan is met zijn vrouw gegaan en op die vergadering heeft hij dan te horen gekregen dat Suzuki stopte en de stekker eruit trokken. Ik was er niet bij. Ik weet niet wat er afgesproken is. Suzuki kennende nen ik zeker dat zij daar… tot een goede afspraak zijn gekomen, dat zij hun zaken goed hebben geregeld.”
“Maar vanaf dat ogenblik is er tussen mij en Stefan eigenlijk geen overleg meer geweest. Hij kon niet meer tot een gesprek komen. Hij ging ervan uit dat ik voorkennis had van het stoppen van Suzuki, wat absoluut niet waar is. De contracten met Suzuki liepen altijd van jaar tot jaar en nu liepen ze met twee jaar. Dat was een geweldige vooruitgang. Er was de toezegging om al die testen naar Europa te brengen, dat was een ongelooflijke toekomst. Maar Stefan heeft een groot ego en die als renner enorme resultaten heeft bereikt. Maar werken in een team is nog heel wat anders. Persoonlijk heb ik nooit de uitleg gekregen van Suzuki waarom ze gestopt zijn, dus die heeft Stefan waarschijnlijk wel gekregen, maar dat is het verhaal en dat met de hand op mijn hart, ik ben hierin altijd eerlijk geweest, maar werd een heel moeilijke stopzetting. Ik hou er echt moeilijke dingen aan over.”
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Suzuki World MXGP en Infront Moto Racing