Published On: 1 maart 2025

Voor het eerst in de lange geschiedenis van het FIM Motocross Wereldkampioenschap is Kawasaki dit seizoen vertegenwoordigd met een fabrieksdeelname in zowel de MX2- als de MXGP-klasse. Voorafgaand aan de openingsronde in Argentinië spraken we met Antti Pyrhönen, de manager van het Kawasaki Racing Team met als teambaas voormalig Formule 1-kampioen Kimi Räikkönen.

Sinds afgelopen zomer, toen Kawasaki Motors, Ltd. officieel aankondigde dat ze deel zouden nemen aan het wereldkampioenschap MX2, heeft het Kawasaki Racing Team, dat dit nieuwe project zal leiden, een drukke winter achter de rug om zich voor te bereiden op het seizoen 2025. “De teamstructuur is behoorlijk gegroeid, met een tweede team dat KRT MX2 is naast KRT MXGP, dus dit is een zeer intensieve winter voor ons geweest, ook al zijn we halverwege vorig seizoen al begonnen met onze voorbereiding.

Er is inderdaad veel gepland en er is veel werk verricht om die plannen uit te voeren, maar alles is heel positief verlopen; we hebben de kennis en de technische mogelijkheden om nog verder te komen en we hebben de capaciteit om met beide teams verder te bouwen. Onze vooruitgang is erg positief,” legt Antti uit, die nu met een team van tweeëntwintig man aan het nieuwe seizoen begint.

Twee uitdagingen
Het team stond gedurende de winter voor meerdere uitdagingen: de nieuwe Kawasaki KX250-SR ontwikkelen en de KX450-SR aanpassen aan de nieuwe FIM-reglementen, met name de nieuwe geluidslimiet (maximaal 111 dB in plaats van 114 dB). “De ontwikkeling van de 250 is een uitdaging geweest; we hebben geprobeerd een zeer professionele structuur te creëren en de ontwikkeling vanuit elke hoek te benaderen; eerst was het belangrijk om de standaardmotor te kennen en vervolgens stap voor stap samen met de rijder verschillende richtingen te ontwikkelen.

We pakken dit methodisch aan, wat betekent dat we elke stap kunnen controleren om de prestaties te optimaliseren met behoud van betrouwbaarheid. Het is zeker een uitdaging geweest, maar het geeft opnieuw toegevoegde waarde aan ons team omdat we nog meer geweldige technische mensen aan ons project hebben kunnen verbinden en dit geeft toegevoegde technische waarde aan zowel het MX2- als het MXGP-programma.

Wat betreft het 450-programma is er een nieuw FIM-geluidsreglement, wat natuurlijk erg positief is omdat het erg belangrijk is om het lawaai voor onze sport te verminderen zodat we de circuits open en levend kunnen houden. Dit aspect is positief; natuurlijk heeft deze geluidsreglementering een beetje invloed op het vermogen, maar het commentaar van de rijders was vanaf het begin erg positief,” voegde de KRT-manager eraan toe, die de hele winter heeft kunnen rekenen op de volledige steun van het fabriekspersoneel in Japan.

“Voor de technische ontwikkeling van de 250 en ook voor de technische update en controle van de 450 werken we nauw samen met het KMC-personeel in Japan. Ze waren opnieuw aanwezig bij al onze 2025-tests; ze waren bij ons tijdens de MX of Nations afgelopen herfst en bleven bij ons toen we een aantal zeer intensieve 2025-tests hadden. Het KMC-personeel kwam terug naar Europa voor onze wintertests op Sardinië en het was dag na dag een zeer intensieve, nauwe en productieve samenwerking. We prijzen ons gelukkig dat we zo nauw kunnen samenwerken met de fabriek, waardoor we de kans en de kennis krijgen om ons te blijven verbeteren.”.

Een mix van ervaring en nieuw bloed
Terwijl Romain Febvre voor het zesde jaar op rij de leider van het team blijft, verwelkomt het Kawasaki Racing Team met de Franse youngster Mathis Valin en voormalig MX2-wereldkampioen Pauls Jonass twee nieuwe rijders. Mathis werd vorig seizoen tot Europees kampioen 250 gekroond en zal in Argentinië zijn debuut maken in de GP. “Werken met een jonge knul als Mathis Valin is absoluut een voorrecht!

Het is echt geweldig omdat het mij en het hele team een nog grotere boost geeft om zijn talent en motivatie voor alles te zien; hij is zo enthousiast tijdens elke training! Iedereen in het team ziet zijn talent en om dit niveau te hebben is erg zeldzaam; misschien komt het eens in de tien jaar voor en om deel uit te maken van zijn carrière en hem te helpen is echt geweldig voor ons! Als persoon is hij erg respectvol; hij houdt zijn voeten stevig op de grond maar hij is ook zelfverzekerd genoeg om met ons samen te werken en het is erg belangrijk dat hij zich zelfverzekerd voelt. Pauls is echt een professionele ruiter die zijn werk kent, zijn training kent en weet hoe hij moet testen. We zijn echt blij om hem in het team te hebben; hij is een geweldige rijder met veel potentieel, heeft een geweldige werkethiek en is een echte aanwinst voor het team.

Romain blijft een enorme motivatie; hij heeft zoveel ervaring en behoudt een levendig enthousiasme. Elk jaar dat we met hem werken, leren we meer over elkaar en wordt onze werkrelatie beter en beter. Natuurlijk is het belangrijk dat hij het seizoen, de druk en de verwachtingen aankan. Iedereen weet wat hij kan, maar we benaderen het seizoen per GP; we weten hoe onvoorspelbaar onze sport kan zijn en we zullen bij elke race het beste van onszelf geven.

Alle jongens zijn erg gemotiveerd, ze kennen hun werk en we zijn super blij dat we alle drie de rijders in het team hebben; de jongens staan ook achter het team en we hebben echt een geweldige en professionele sfeer in het team. Iedereen steunt elkaar om onze gezamenlijke doelen te bereiken,” voegde Antti eraan toe, die vol vertrouwen blijft in de aanloop naar de eerste gate-drop van het GP-seizoen. “Er is een grote inzet van iedereen, inclusief KME en KMC, en ik wil iedereen bedanken voor hun betrokkenheid en inzet. Laten we doorgaan en genieten van elk moment!”

Foto’s: KRT