Published On: 18 maart 2025

De MXGP van Castilla la Mancha was er eentje om in te kaderen. Een gans weekend was Cozar in de ban van regen en het bijbehorende slijk. Sommigen rijders waren in de wolken met het mudfest, anderen waren liever thuisgebleven.

Hoe dan ook, in de modder rijden is niet van de poes, maar je kunt het jezelf wel een stuk makkelijker maken door onze vijf tips te volgen.

Tel je tanden

Power is nothing without control. In slijkerige omstandigheden ben je niks met een hoop vermogen want het creëert alleen maar extra wielspin terwijl je vooral tractie nodigt hebt. Voor je met je bek open voor de spiegel gaat staan: tel de tanden van je achterste tandwiel en doe één of twee tandjes minder. Zo zorg je voor een minder brutale motor en kan je langer in dezelfde versnelling doortrekken. Een tandje extra vooraan kan ook.

Een andere manier, indien je de mogelijkheid hebt, is om je mappingschakelaar op het stuur of via de app op minder agressieve stand te zetten.

Blijf proper

De beste manier om een modderreeks te winnen is de kopstart te nemen. Je blijft langer gevrijwaard van ‘roost’ en kunt zo perfect de beste lijnen kiezen, zonder dat andere deelnemers je in ongewenste sporen dwingen. Tegen de tijd dat je tragere rijders gaat dubbelen heb je voldoende voorsprong opgebouwd om dit met de nodige omzichtigheid te doen.

Kijk af van Liam Everts

In de school hebben jullie nooit afgekeken maar nu mag het en het kost bovendien niks. Leer van de grootmeesters! Zijn vader kon het als geen ander en ook zoonlief Liam kreeg dat talent met de paplepel ingegoten. Ga recht staan op de voetsteunen, kijk ver genoeg vooruit en pas je lichaamshouding aan wanneer de situatie daarom vraagt.

Leun naar achteren bij het accelereren om je achterwiel extra grip te geven maar verander deze positie weer bij het insturen van de bochten.  Houd je voeten laag en dicht bij de voetsteunen voor balans en controle. In bochten kun je met lichte druk op de buitenste voetsteun extra stabiliteit creëren. Bewaar de snelheid zo veel mogelijk omdat je zo je banden niet laat vollopen met modder. Ga trainen wanneer de circuits er nat bij liggen, zo leer je nog wat.

Negeer de grijze massa

Zoek naar sporen met vaste ondergrond en vermijd diepe geulen vol water of een dikke modderbrij. Soms zijn de buitenlijnen efficiënter dan de binnenlijnen. Neem niet het risico om sporen te kiezen waarvan je niet weet wat je te wachten staat. Het is verleidelijk om de sporen te kiezen die anderen nemen maar wees creatief en denk “out of the box”. Dikwijls is een buitenkant in een bocht niet kapotgereden en kan je “buitenom langszij”. Je maakt wel meer meters maar de snelheid ligt hoger.

Prepareer je motor

Je machine wordt gemakkelijk 20 kilo zwaarder dus zorg ervoor dat hij zo weinig mogelijk smurrie opraapt. Spuit de binnenkanten van je spatborden en radiatorflappen in met siliconenspray, monteer een gaas voor de twee radiatoren en rij met een watervrij koelmiddel.

Waarom het koelmiddel vervangen? In modderige omstandigheden wordt door de ophoping van slijk de luchtstroom doorheen de radiatoren beperkt waardoor het conventioneel koelmiddel kan gaan koken. De kooktemperatuur van waterloos koelmiddel ligt ongeveer 55 graden Celsius hoger waardoor je niet het risico loopt dat de boel gaat overkoken en je motor naar de haaien gaat. Tim Gajser doet het al jaren zo dus waarom jij dan niet?

Het is de logica zelve maar we herhalen het nog eens: verlaag je bandendruk. De banden passen zich zo beter aan de ondergrond aan, en het contactoppervlak wordt groter, waardoor je meer tractie creëert. Door de lagere spanning zal je band ook vlugger vervormen en zo beter de modder afvoeren.

Foto’s: Ray Archer, Fullspectrum Media en Honda Racing
Tekst: Danny Hermans