Published On: 2 juli 2025

Wie Beta zegt, denk vaak meteen enduro. Niets is minder waar. Voor modeljaar 2026 werd het crossgamma (RX)  namelijk stevig uitgebreid. Naast de vernieuwde RX 450 4-takt, introduceert de fabrikant uit Firenze nu twee gloednieuwe 2-takt modellen: de RX 250 2T en RX 350 2T.

In zijn rijke geschiedenis, opgericht in 1905, veroverde Beta een karrenvracht aan wereldtitels in de enduro en trial. Ook in de motorcross boekte Beta mooie resultaten maar toch is de focus ruimer dan prestaties alleen. De RX lineup heeft een helder doel voor ogen: maximale prestaties, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid — van amateur tot pro.

Montevarchi here we come!

Klinkt dus veelbelovend. Om de theorie aan de praktijk te testen, reisden we af naar het bekende Miravalle circuit in Montevarchi (Toscane).  Hoewel de laatste GP in Montevarchi dateert van 2006 werd de baan helemaal heraangelegd in 2017 en blijft het ’n absolute trekpleister voor de Italiaanse cross.

Met 30 graden zon, een prachtig hard en technisch circuit kon het niet anders dan een geslaagde dag worden. Al vroeg in de ochtend begon ik met testen. Als eerste begon ik met de Beta RX250.

Die RX250 en grote broer RX350 zijn nieuw in het Beta aanbod. Het zijn allebei tweetakten, al is het dan met elk een heel eigen karakter. De RX250 is hoogtoerig en prestatiegericht voor wie in de MX2 wil uitblinken. Dankzij z’n lage gewicht, snelle gasreactie en explosieve prestaties heeft deze nieuweling heel wat troeven. De RX 350 2T heeft als ambitie om de voordelen van een tweetaktmotor te combineren met een vermogensafgifte die vergelijkbaar is met die van een viertakt: vol, lineair en krachtig bij elk toerental, maar toch altijd beheersbaar.

Alles nieuw

Zowel de RX350 als RX 250 profiteren van een volledig nieuw, specifiek MX gericht motorblok. Lees: een nieuwe cilinder, nieuwe zuiger en een powervalve die specifiek is per model. Zowel de powervalve-bediening als verenset zijn verschillend. Daarnaast gebruiken de twee tweetakten een andere krukas met bijhorende slag:

  • RX 250: slag van 72 mm
  • RX 350: slag van 73,6 mm
  • Boring: 66,4 mm (250) en 78 mm (350)

De carters en versnellingsbakken van beide modellen zijn volledig nieuw. Ook de eindoverbrenging verschilt, de RX 350 heeft 47 achter en de RX 250 heeft 50 achter. Daarnaast werd er ook aan de uitlaat en demper gewerkt om te voldoen aan de nieuwe dB eis van de FIM.

Avanti, avanti!

Het eerste wat me opviel was de zithoogte. Met een bijna recht zadel zit je al vaak hoog op de motor, waar je vroeger bijvoorbeeld een kuil in het zadel had waardoor je lekker onder het stuur kon kruipen in de bochten. Eerlijk gezegd was ik hier een beetje huiverig voor, maar door de hoogte van het stuur was dit niet hinderlijk. Tijdens mijn eerste rondjes waarin ik kennis maakte met de baan én motor, voelde ik me al vrij snel thuis op de 250. Misschien komt dit omdat ik zelf ook wedstrijden rijd met een 250cc 2-takt.


De motor voelde na een paar rondjes lekker vertrouwd aan. Tijd dus om het tempo op te voeren! Hierbij viel me op dat de motor van onderuit een heel fijn en fel vermogen heeft. Ook met het aanremmen van bochten was de motor super handelbaar. Doordat ze het remsysteem op orde hebben bij Beta duwt de motor ook niet door naar de bocht en laat hij zich makkelijk sturen. Goeie punten dus voor de combo van Nissin remsystemen en Galfer remschijven.

Hoogwaardig spul

Je merkt nog wel eens dat bij andere merken die een 250 2-takt hebben dat de motor een beetje ‘’wringt’’ tijdens het insturen. Omdat een tweetakt, in tegenstelling tot een viertakt, nu éénmaal niet op de motor afremt.

Ook de dag voor ons was er getest op Miravalle en was de baan niet meer geschoven. Links en rechts lagen er dus wel wat snelle ‘acceleratieknipjes’ in. Dit was voor de RX250 geen probleem. Zowel met op het gas gaan uit de bocht als op hoge snelheid op het rechte stuk bleef de motor rechtuit over de knippen gaan en volgde de achterkant erg goed. Dus kortom, het KYB rijwielgedeelte (48mm vork en 50mm demper) in combinatie met het vernieuwde blok klopt gewoon bij de 250.

Werkpunten?

Tijdens onze eerste kennismaking in Toscane ondervond ik ook wat minpuntjes aan de motor, bijvoorbeeld de versnellingen. Ik vond de motor erg kort van versnellingen. Korte bochten draaide ik af in de tweede versnelling. Voordat ik de motor recht had staan uit de bocht moest er echter al opgeschakeld worden naar de, eveneens korte, derde versnelling. Dit is natuurlijk iets wat relatief makkelijk te verhelpen is door een andere tandwielverhouding. De RX250 wordt standaard geleverd met 13/50. Dat de derde versnelling kort is, vond ik wel echt een minpuntje, want dit is toch de versnelling die je doorgaans op de baan het meest gebruikt.

Wat ik ook ondervonden heb aan deze derde versnelling, is dat ik niet het bovenste toerengebied kon bereiken. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken gehad met het warme weer, waar de carburateur niet geheel op afgesteld was. De motor bleef een beetje ‘’smorend’’ hangen tussen het midden en bovengebied. Qua vering vond ik hem wel iets aan de zachte kant, dit kon je merken met landen na een sprong. Op zich niet hinderlijk en ook makkelijk te verhelpen.

Conclusie

Ik vind dat je voor deze motor echt waar voor je geld krijgt. Als ik bijvoorbeeld naar een Yamaha 250cc kijk (die rond of zelfs boven de €9.000,- ligt), die in 20 jaar op motorisch gebied niets veranderd is, vind ik dat je voor deze Beta RX 250 2T  relatief weinig betaald voor wat je krijgt. De motor is compleet up to date, er zit een elektrische start op. Het motorblok is helemaal van deze tijd.

Dus voor het comfort, de power, de looks en de staat waarin de motor in standaard uitvoering wordt geleverd vind ik hem zeker het geld waard. Mocht je nog wat willen veranderen aan de motor om er meer power uit te halen heb je bij het aanschaffen van een RX250 nog budget over, waar je bij een Oostenrijker al veel meer kwijt bent voor een standaard 250.

Prijs België:  € 8.690 (BTW incl.)
Prijs Nederland:  € 8.925 (BTW incl.)
De Beta RX 250 2T is vanaf eind juli beschikbaar. Klik hier om de dichtstbijzijnde Beta dealer op te zoeken.

TECHNISCHE GEGEVENS RX 250 2T

CHASSIS
Frame Molybdeenstaal met dubbel wiegframe, gesplitst boven de uitlaatpoort
Wielbasis 1482 mm
Totale lengte 2177 mm
Totale breedte 830 mm
Totale hoogte 1260 mm
Zithoogte 945 mm
Bodemvrijheid 340 mm
Voetsteunhoogte 422 mm
Drooggewicht 100,0 kg (voor 48 kg; achter 52 kg)
Tankinhoud 7,0 l
Inhoud koelsysteem 1,3 l
Voorvering Kayaba hydraulische USD close-cartridge vork met ø48 mm as
Achtervering Kayaba monoshock met progressief hefboomsysteem
Schokdemperveerweg 133 mm
Voorwielveerweg 305 mm
Achterwielveerweg 300 mm
Voorrem Wave-schijfrem ø260 mm met zwevende dubbelzuigerremklauw
Achterrem Wave-schijfrem ø240 mm met zwevende enkelzuigerremklauw
Voorvelg 21 x 1,6 – 36 spaken
Achtervelg 19 x 2,15 – 36 spaken
Voorband 80/100 – 21, Michelin StarCross 5 Medium
Achterband 110/90 – 19, Michelin StarCross 5 Medium

MOTOR
Type Eencilinder, 2-takt, vloeistofgekoeld
Boring 66,4 mm
Slag 72 mm
Cilinderinhoud 249,3 cc
Compressieverhouding 14,6:1
Uitlaatklep BPV-systeem
Starter Elektrische starter
Ontsteking AC Kokusan – digitale CDI met oliepompcontroller
Bougie NGK BR8ECM
Inlaatsysteem Reed valve
Smering Mengsmering
Carburateur Keihin PWK 38
Koppeling Natte meerplaats koppeling
Primaire overbrenging Z.27/72
Versnellingsbak 5 versnellingen
Eindaandrijving Ketting
Motorolie SAE 10W/50

Tekst: Remy van Alebeek
Foto’s: Beta