De verslagen van Kawasaki MX2 factory en Venum Bud Racing hebben we samen geredigeerd.
Mathis Valin van Kawasaki Racing Team MX2 nam het in beide manches van de Zweedse ronde van het FIM World MX2 Motocross Championship in Uddevalla op tegen de titelkandidaten en behaalde nog eens twee top zes-plaatsen. De Franse tiener maakte een goede start bij de start van de tweede race. Vervolgens realiseerde hij een knappe inhaalactie in bocht twee en kwam als vierder uit de eerste ronde. Daarna ging hij spannende duels aan met de titelkandidaten. De rookie in de klasse moest die uiteindelijk wel laten gaan, maar dat gebeurde niet zonder hevige tegenstand.
Hij toonde opnieuw zijn groeiende zelfvertrouwen in de tweede race met weerom een vierde plek in de start. Hij zou die plaats lang vasthouden. Helaas, in de slotronde raakte hij buiten de baan. Dat kostte hem één positie in de manche. Gelukkig had dit geen invloed op plaats zes in de eindstand. Mathis bezet de tiende plaats in het WK-klassement. Plaats acht ligt nog binnen het berik in de laatste wedstrijden.
Mathis Valin: “Het was weer een goed weekend. Ik heb de snelheid en alles gaat steeds beter. Ik leer sneller bij dan verwacht. Week na week rij ik met de kopmannen mee. Ik reed het grootste deel van de eerste race op de vierde plaats. Tot de rijders die voor het kampioenschap reden me aan het einde konden passeren. In de tweede manche vocht ik opnieuw met de topmannen. Helaas maakte ik in de derde ronde een grote fout zodat Kay me kon passeren.”
Antti Pyrhönen (teammanager van KRT): “Mathis was weer indrukwekkend en presteert op topniveau. Het is belangrijk dat hij met de kopgroep meedoet. Daar kan hij het meeste van leren. We zagen vandaag dat hij tot aan de laatste ronde van de tweede manche met de wereldkampioen meevocht.”
Kay Karssemakers van Bike It Kawasaki kwam goed weg in de eerste race. Hij zou finaal als twaalfde finishen. De Nederlander reed opnieuw sterk tijdens de eerste ronden van de tweede race. Nadien verzwakte hij tot plaats achttien.
Francisco Garcia van Team Venum Bud Racing Kawasaki kwam in de tweede manche terug van een slechte start. Toch behaalde hij zijn zesde podiumplaats in de EMX250. Hij consolideerde daarmee zijn derde plaats in het klassement.
De Spanjaard, die zaterdag zo dominant was in de eerste manche, werd bij de start van de tweede manche op zondag ingesloten. De eerste timing zette hem op de zeventiende plaats. Halverwege de eerste ronde kwam hij in de top tien terecht. De koplopers waren weg en zijn realistische doel was het podium. Binnen drie ronden was dit gelukt. Francisco passeerde zijn teamgenoot en kwam op de zesde plaats terecht. In een volgende ronde schoof hij door naar de vierde plaats maar een hapering kostte toch een plaats. Toch zette de spanjaard door. Stijlvol herpakte hij zich en reed hij sneller dan de koplopers. In de laatste ronde veroverde hij de derde plaats. Hiermee werd hij tweede in de eindstand. Hij telde evenveel punten als winnaar Zanocz. Zijn rivalen in het kampioenschap scoorden veel punten. Met nog twee ronden te gaan in het kampioenschap is hij nu zeker van de bronzen medaille.
Francisco Garcia: “Mijn start was niet zo goed, maar ik heb een goede race gereden. Iedereen zegt dat het moeilijk is om in te halen op dit circuit, maar ik heb bewezen dat het mogelijk is. Ik werd zelfs an een slopende inhaalrace derde, ook al maakte ik onderweg een fout.”
Bud-teamgenoot Jake Cannon kreeg eindelijk de goede start die hij nodig had toen hij in bocht één als vijfde kwam draaien. Halfweg de eerste ronde verloor hij drie plaatsen toen hij van de baan raakte. Jake had wat tijd nodig om weer in zijn ritme te komen. Door enkele sterke nummers in de tweede helft van de race heroverde de Australische tiener de vijfde plaats in de manche.
Jake Cannon: “Ik ben gefrustreerd over mijn eerste ronde, omdat ik na een goede start van de baan afsprong. Na tien minuten begon ik weer mezelf te zijn en kwam ik terug naar de vijfde plaats, wat goed is voor de vijfde plaats in het algemeen klassement; ik moet alles op alles zetten om een volledige manche te rijden.”