Het FIM World Supercross Championship heeft een historische stap gezet met de ondertekening van het zogenaamde Geneva Akkoord en de toetreding van Stark Future als eerste volledig elektrische team in de geschiedenis van het kampioenschap.
Het Geneva Agreement is een fan-first initiatief dat een driejarige verbintenis vastlegt tussen het kampioenschap en de zeven deelnemende teams. Het garandeert toprijders op de startlijst, langdurige teaminvesteringen en financiële ondersteuning tot eind 2027. Teams ontvangen een deelnamevergoeding én extra beloningen voor het aantrekken van toprijders en het stimuleren van de groei van de sport. Daarnaast wordt een uitgebreid prijzengeldfonds met zeven cijfers geïntroduceerd, waardoor supercross winstgevender en competitiever wordt.
Dankzij dit akkoord sluit Stark Future zich als zevende team aan. Zo wordt Stark Future ook de eerste formatie die met een elektrische motor – de Stark VARG – strijdt tegen verbrandingsmotoren in een officieel FIM-kampioenschap. Het team uit Barcelona staat onder leiding van voormalig wereldkampioen Sébastien Tortelli. Dit nieuwe team zal debuteren tijdens de GP van Maleisië in Kuala Lumpur, de openingsronde van het nieuwe seizoen op 18 oktober.
Met hun deelname voegen ze zich bij topteams als Pipes Motorsports Group, Quad Lock Honda, MotoConcepts Racing, Venum Bud Racing Kawasaki, Rick Ware Racing en GSM Yamaha. Voor het eerst zullen fans elektrische en verbrandingsmotoren naast elkaar zien strijden op het hoogste niveau – een mijlpaal die de sport naar een nieuw tijdperk brengt.
De Stark VARG werd de afgelopen twee jaar uitvoerig getest in samenwerking met de FIM, met aandacht voor veiligheid, prestaties en eerlijke competitie. De elektrische machine is uitgerust met 36 sensoren die real-time data leveren, waardoor gelijkwaardige concurrentie gegarandeerd wordt.
Over de overeenkomst zei Rick Ware, teambaas van Rick Ware Racing:
“Deze overeenkomst biedt een cruciale basis voor teams die deelnemen aan het World Supercross Championship. Het kennen van het commerciële landschap voor de komende drie jaar stelt ons in staat om effectiever te plannen en te investeren in onze rijders en het team, met het volste vertrouwen. Het draait om stabiliteit en groei voor iedereen die betrokken is, en we zijn optimistisch over de richting die Tom Burwell en Kurt Nicoll aan dit wereldkampioenschap geven. Als serie staan we klaar om onze fans de beste show tot nu toe te bezorgen.”
Na de afgelopen maanden nauw te hebben samengewerkt met het Stark Future-team, zei Kurt Nicoll, Vice President Race Development van World Supercross:
“De intrede van Stark Future betekent een enorme mijlpaal, niet alleen voor World Supercross, maar voor supercross als geheel. Voor het eerst in ons kampioenschap zullen fans elektrische en verbrandingsmotoren samen zien racen op gelijkwaardig niveau, aan de absolute top. Het voegt een nieuwe spannende dimensie toe voor onze fans – het tilt onze competitie naar een hoger niveau.”
Anton Wass, oprichter en CEO van Stark Future, voegde toe:
“Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk en een belangrijke mijlpaal voor de toekomst van supercross als sport. De samenwerking met Kurt en zijn team heeft aangetoond dat World Supercross volledig inzet op innovatie en op het creëren van een platform waarmee we kunnen bewijzen dat elektrisch thuishoort op hetzelfde niveau als verbrandingsmotoren. Wij zijn hier om op het allerhoogste niveau te strijden – we weten dat we snel zijn vanaf het starthek, dus dit wordt een bijzonder spannende uitdaging om het op te nemen tegen de beste teams en rijders die de sport te bieden heeft.”
Foto: Stark Future