Published On: 27 september 2025

Tijdens hun lancering in Montevarchi stelde Beta ook de heel bijzondere RX 350 2T voor. Een tweetakt crossmotor die fun en toegankelijkheid belooft in combinatie met een aantrekkelijke prijs en betaalbaar onderhoud? Laat maar komen!

Nog voor Beta zijn terugkeer maakte in de motorcross met de RX 450 was er al de RX 300. Die verdwijnt nu uit het aanbod. In de plaats zijn namelijk twee 2T-modellen gekomen: de RX 250 en de RX 350. [Lees hier onze indrukken van de RX 250.]


Dikke tweetakt voor de 21e eeuw

Ervaren rijders zullen misschien met een warm gevoel terugdenken aan de ‘dikke’ tweetakten van weleer zoals de Honda CR500 of Kawasaki KX500. Anderen zullen eerder denken aan de inherente nadelen qua afstelling en de beruchte “armtrekkerij” waarvoor deze motoren bekend stonden. Dit is echter een heel ander concept.

Deze nooit eerder vertoonde 350 2T werd ontwikkeld onder Beta’s bekende filosofie van rijbaarheid (Ride-ability), fun én betaalbaarheid. Geen superdure high-tech, maar een pakket dat een ruim publiek kan aanspreken.

Aan de ene kant is hij bedoeld voor de recreant, aan de andere kant kan de wedstrijdrijder in de MX1 hier ook veel plezier aan beleven. Op hun manier mikt Beta zo op een unieke plaats tussen de traditionele 250 tweetakten en de zwaardere 450 viertakten.

Als uitgangspunt opteerde de fabrikant uit Firenze voor een dubbele bougie op de cilinderkop, wat zorgt voor een betere en gelijkmatigere verbranding. Géén elektronische injectie voor deze jongen, maar een Keihin-carburateur en mechanische powervalve. Zo worden eenvoud, betrouwbaarheid en lagere gebruikskosten gekoppeld aan een soepel maar sterk vermogen.

Je zou misschien denken dat de RX 350 gewoon een opgeboorde versie is van de RX 300. Niets is minder waar, want het gaat om een volledig nieuw blok met andere slag en krukas dan de Beta RX 250.

Beste van twee werelden?

Na mijn test op de RX 450 – [lees hier de review] – was ik ontzettend nieuwsgierig naar de RX 350. Een motor die een mix levert tussen het gevoel van een tweetakt en het koppel van een viertakt? Dat zie je zelden!

Wat ik als eerste opmerkte, is het vermogen uit de bocht. In tegenstelling tot de felheid van de 250 is de 350 veel vloeiender. Uit de bocht kun je heel makkelijk op het gas rijden. Het vermogen bouwt zich geleidelijk op uit de bocht, wat het rijden op een harde baan prettig maakt. Dus geen zenuwachtige, felle motor uit de hoek, maar een fijn soepel vermogen dat lineair opbouwt.

Doordat de RX 350 geleverd wordt met tandwielverhouding 13/47 is hij ook een stuk langer van versnellingen, wat weer een kenmerk is van de 450. Ook hier is de derde versnelling erg lang, wat rijden op een baan met lange rechte stukken comfortabel maakt. Door de tandwielverhouding kun je ervoor kiezen om bochten in de tweede versnelling te nemen voor iets meer power, of te kiezen voor de derde versnelling voor een iets soepelere delivery.

Beide versnellingen blijken geen probleem te zijn voor de 350. Doordat de motor zo soepel is in vermogen, is hij automatisch heel wendbaar en voelt de motor goed aan. Het totaalplaatje straalt rust uit, wat ideaal is voor de recreant, en dat is precies wat Beta wilde bereiken met de RX 350.

De motor trekt vlot door zonder agressieve uitbarstingen. Doortrekken tot de toerenbegrenzer loont niet; de kracht zit namelijk vooral in het middengebied. Vroeg schakelen is dus wel aangewezen.

Rijgedrag en vering

Zowel vooraan als achteraan is de RX 350 uitgerust met Kayaba-componenten. In combinatie met het aluminium subframe en chromoly stalen frame levert dit een voorspelbaar, stabiel gevoel op. Geen gekke dingen, comfortabel rijgedrag en zelfs bij grote sprongen reageerde de motor adequaat. Allemaal punten waarmee deze vernieuwende 350 dus goed scoort voor een breed rijderspubliek.


Hoewel de balans van de vering door sommige testrijders kritischer werd ervaren (iets te stug vooraan, zachter achteraan), zou ik hier niet te zwaar aan tillen. Zoals Ricardo aanhaalde in de 2026 Yamaha YZ450F test weet je gewoon waar je aan toe bent met Kayaba. Is de setup nog niet helemaal gewenst recht uit het krat? Geen probleem, een ervaren (Kayaba) veringspecialist kan ‘m perfect instellen naar jouw wensen.

Praktisch en goed uitgerust

Behalve Kayaba voor de vering doet Beta beroep op enkele andere gerenommeerde leveranciers: Nissin-remmen met Galfer-schijven, Xtrig Flexfit stuurklemmen voor meer controle en comfort en Dunlop Geomax-banden. Allemaal mooi spul dus.

De 2026 Beta-crossers springen sowieso in het oog. Met een rood frame, zwarte swingarm en blauwe wielen hebben ze bij Beta zeker een eigen smoel ontwikkeld. Het Italiaanse clichébeeld van mooi en temperamentvol maar veeleisend in de omgang mag overigens ook de vuilbak in.

De keuze voor carburatie maakt afstelling eenvoudig en betrouwbaar. Tel daar de elektrische starter en praktische details zoals snel losneembare zijpanelen en zadel bij. Eenvoudige toegang tot accu en luchtfilter zijn dus zeker een plus. De mapping met twee standen (zon/regen) is eenvoudig. Dat is in dit geval ook de kracht. Voor minder ervaren rijders is de “natte” mapping een hele geruststelling voor een modderrace met weinig tractie.

Smaakt naar meer

Het grootste minpunt aan de RX 350 vind ik persoonlijk zijn karakter. In standaarduitvoering voelt hij niet supersterk of agressief aan. Dit is uiteraard een kwestie van voorkeur en zelfs met een andere tandwielverhouding is dat al grotendeels op te lossen.

Daarmee wil ik overigens niets zeggen over het potentieel qua prestaties van deze Beta. Met het extra koppel zou hij immers ook goed uit de voeten moeten kunnen in het zand, maar het is geen pure competitiemachine zoals de RX 250 dat wel is.

Hou je rekening met de mooie prijs, en dan biedt Beta’s eigenzinnige “crossover” veel waar voor zijn geld. Onze eerste kennismaking op harde baan smaakt in ieder geval naar meer – een vervolg in het zand staat al op mijn wishlist!

Prijs België:  € 8.990 (BTW incl.)
Prijs Nederland:  € 8.990 (BTW incl.)
Klik hier om de dichtstbijzijnde Beta dealer op te zoeken.


Prijzen

Nederland: €€8.990,00
België: €8.990,00

TECHNISCHE GEGEVENS BETA RX 350 MY26

Motor

Motortype: 2-takt, vloeistofgekoeld, 1 cilinder
Cilinderinhoud: 351,7 cc
Boring x slag: 78,0 × 73,6 mm
Compressieverhouding: 12,45 : 1
Uitlaatklep: BPV-systeem
Smeersysteem: Mengsmering
Carburateur: Keihin PWK 38
Ontstekingssysteem: AC Kokusan – digitale CDI met oliepompcontroller
Bougie: 2x MR7CI8
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: 5 versnellingen
Koppeling: Nat, meervoudige platen
Primaire overbrenging: Z.27/72
Eindoverbrenging: Ketting
Brandstofsysteem: Reed-inductie
Motorolie: SAE 10W/50


Chassis

Frame: Molybdeenstaal met dubbele cradle, gesplitst boven de uitlaatpoort
Voorvering: Kayaba USD cartridge-voorvork, Ø 48 mm
Veerweg voor: 305 mm
Achtervering: Kayaba Monoshock met progressief hevelsysteem
Veerweg achter: 300 mm
Slag schokdemper: 133 mm
Voorrem: Wave-schijf Ø 260 mm, dubbele zwevende remklauw
Achterrem: Wave-schijf Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 21 x 1,6 – 36 spaakgaten
Achterwiel: 19 x 2,15 – 36 spaakgaten
Voorband: 80/100-21
Achterband: 110/90-19

Afmetingen

Totale lengte: 2177 mm
Totale breedte: 830 mm
Totale hoogte: 1260 mm
Zadelhoogte: 945 mm
Wielbasis: 1482 mm
Bodemvrijheid: 340 mm
Voetsteunhoogte: 422 mm
Gewicht droog: 100 kg 
Tankinhoud: 7,0 L
Koelsysteem capaciteit: 1,3 L

Tekst: Remy Van Alebeek
Foto’s: Beta