Published On: 31 oktober 2025

Ducati… en motocross? Je zou bijna denken dat het een grap is, maar niets is minder waar. Het Italiaanse merk heeft deze zomer namelijk een opmerkelijke crossmotor op de markt gebracht.

Dat uitgerekend het “Ferrari van de motorwereld” in de motorcross stapt, was een verrassing van formaat. Het iconische merk uit Bologna vergaarde immers faam in de racerij met wereldtitels in de MotoGP en het WK Superbike.

Origineel én exclusief

Omdat Ducati de dingen graag een tikje anders doet, pakt het ook uit met motoren die een heel eigen invulling geven aan verschillende niches. Van de Panigale, Monster, Diavel, Streetfighter, Hypermotard, Scrambler tot Multistrada en DesertX — een gebrek aan originaliteit kan je Ducati niet verwijten.

Zo ook met deze Desmo450 MX. Dit is tenslotte de eerste crosser ter wereld met desmodromische klepbediening. Jawel, dat lees je goed.

In tegenstelling tot traditionele motoren waarbij de kleppen sluiten met behulp van veren, gebruikt de desmodromische techniek twee nokken: één voor het openen en één voor het sluiten. Het resultaat? Geen zwevende kleppen bij hoge toerentallen, meer precisie en een ruimer toerentalbereik. Het nadeel? Het onderhoud vraagt meer vakkennis en discipline — iets om serieus te nemen.


Die Desmo-techniek gaat trouwens al een tijd mee. Ducati-ingenieur Fabio Taglioni kwam er immers 70 jaar geleden al mee op de proppen. Doorheen de jaren werd de desmodromische klepbediening verder verfijnd.

Lange aanloop
Dat Ducati overwoog om in MX te stappen, zong al een tijdje rond in Italië. Helemaal van nul moesten ze niet beginnen: het DesmoMX-programma begon officieel in 2021.

Binnen de organisatie waren er al ingenieurs met motorcrosservaring, en met Tony Cairoli en Alessandro Lupino haalde Ducati twee snelle en ervaren test- en ontwikkelingsrijders binnen.


Nog een troef: Ducati heeft in de racerij een benijdenswaardige reputatie opgebouwd op het vlak van elektronica. Dat is ook hier te merken. Ducati claimt bijvoorbeeld dat de Desmo450 MX de eerste crossmotor is die met een écht traction control-systeem is uitgerust. Lees: het slippen van het achterwiel wordt continu gemeten en automatisch gecorrigeerd.

Hoe belangrijk de Desmo450 MX wel is voor Ducati, blijkt ook uit de overstap van sportief directeur Paolo Ciabatti (MotoGP / SBK), die eind 2023 werd aangesteld als algemeen manager van Ducati Corse Off-Road. Ducati nam bovendien het hoog aangeschreven Maddii Racing onder de arm als team. En na de Italiaanse MX1-titel met Lupino in 2024 werkte de Ducati-crossmotor zijn eerste volledige WK-seizoen af met Jeremy Seewer en Mattia Guadagnini.

Ducati op de Horensbergsdam

Na de wereldwijde perslancering in Italië bood Ducati ook lokaal rijgelegenheid op de Horensbergsdam in Genk. Net zoals bij de Yamaha-test in Lelystad dus een circuit waarmee we goed vertrouwd zijn.

Zodra je de Ducati Desmo450 MX ziet staan, maakt hij indruk. Een scherp lijnenspel, originele radiateuropeningen, het typerende Ducati-rood en een premium afwerking met Brembo-remmen, Galfer-remschijven, Showa-vering en Pirelli-banden. Geen compromissen dus.

Eenmaal in het zadel voelt de motor meteen natuurlijk en in balans aan — een echte instant fit. De zithouding, met nadruk op het voorwiel, herinnert aan bijzonder wendbare motoren, en Ducati lijkt zijn huiswerk uitstekend gemaakt te hebben wat betreft ergonomie.

Met een opgegeven vermogen van 63,5 pk bij 11.900 tpm (en 53,5 Nm) is deze Ducati simpelweg de krachtigste 450 op de markt. Toch rukt hij je armen er niet af: de motor is soepel, progressief en koppelrijk. Hij doet sterk denken aan mijn Suzuki RM-Z450, die ik altijd als een van de meest aangename crossmotoren beschouw. Ducati heeft duidelijk een knappe balans gevonden tussen brute kracht en gebruiksvriendelijkheid.

Personalisatie via elektronica

Wie graag alles afstemt op zijn of haar rijstijl, kan via de X-Link app zijn hart ophalen. Je kan zowel het motorkarakter, de motorrem als de tractiecontrole volledig instellen. Bovendien beschikt de Desmo450 MX over launch control en een quickshifter.

De Desmo450 MX biedt twee mappings: de eerste is heel soepel en zet in op maximale tractie; de tweede is competitiegericht, agressiever en met meer pit. Zelf testte ik in Genk de tractiecontrole en quickshifter, maar zette ze snel weer uit. Ik rij liever zonder elektronische hulp. Een kwestie van de zebra die zijn strepen niet verliest?

Misschien, of is het voor een ervaren rijder gewoon moeilijker wennen aan elektronische ondersteuning op een crosser? We hoorden in ieder geval verschillende collega-testrijders met lof praten over het Ducati Traction Control (DTC) en het launch control-systeem.

Ik kan me inbeelden dat deze functies geruststellend werken en veel vertrouwen geven aan het gros van de amateurs. Mooie troeven dus voor wie hier wel gebruik van wil maken.

Die dekselse Desmo

De grote hamvraag van deze test was natuurlijk hoe het Desmo-motorblok zich zou gedragen.

Dankzij het desmodromische systeem klimt het blok moeiteloos naar hoge toerentallen. Al moet gezegd: bij een 450 rij je zelden zo hoog in toeren. Deze motor komt vooral tot zijn recht in het lage en middentoerental. Qua trekkracht is de Ducati zonder meer indrukwekkend. Hij kan — op de juiste baan — blijven doortrekken, verder dan de meeste andere 450’s.

In hoeverre je daar als rijder van kunt profiteren, blijft een open vraag. Op een toekomstige 250 Desmo zou deze technologie echter weleens een echte gamechanger kunnen zijn. Volgend seizoen debuteren Ferruccio Zanchi en Simone Mancini respectievelijk in het WK MX2 en de EMX250 met de Desmo250 MX. Afwachten dus hoe Ducati daar voor de dag zal komen. Voor de volledigheid: de Desmo modellen zullen trouwens ook nog vertaald worden naar enduroversies.

Stabiliteit troef!

De motor is wendbaar, levendig en stabiel, met een uitstekend gevoel aan de voorkant. Ducati is erin geslaagd om het gevreesde “stug en agressief”-gevoel te vermijden. Een aangename verrassing: de Desmo450 MX voelt niet als een pure racemachine die enkel voor profs bedoeld is. Eigenlijk had ik een motor verwacht die zwaar zou aanvoelen, maar niets is minder waar.

Welke zwakke punten zijn er? Zand en modder. Met een zachte gasrespons, een voorwaartse zithouding en afgaande op de GP-resultaten lijkt dat voorlopig niet de natuurlijke habitat van de Desmo450 MX. Seewer boekte dit seizoen twee MXGP-podiumplaatsen en Guadagnini was twee keer erg dicht bij een top drie.

Dat de Ducati-crossmotor nog niet helemaal op punt staat op het allerhoogste niveau, is een open deur intrappen. Met de wissel naar het MXGP-team Louis Vosters schakelen de Italianen in ieder geval nog een versnelling hoger voor 2026. En gezien de prima resultaten van het Nederlandse team met Fantic is deze partner goed geplaatst om ook met de Desmo450 MX progressie te boeken.

Bovendien staat Ducati pas aan het begin van zijn MX-project. Met rijders als Mattéo Puffet, die met de motor in het Franse zandkampioenschap rijdt, weten we binnenkort ook meer over de prestaties in dat soort omstandigheden.

Onderhoud en duurzaamheid

Last but not least moeten we het onderwerp onderhoud nog aansnijden. Olie en filter moeten elke 15 uur worden vervangen. Voor de klepspelingcontrole en een volledige service van het blok hanteert Ducati onderhoudsintervallen van respectievelijk 45 en 90 uur. De zuiger moet elke 45 uur worden vervangen.

Conclusie

Ducati heeft een statement gemaakt — en wat voor één. De Desmo450 MX is een krachtige, mooi afgewerkte motor die prettig rijdt en boordevol technologie zit, in een stabiel en uitgebalanceerd chassis.

De Desmo450 MX is absoluut geen marketingspeeltje, maar een echte crossmotor: klaar om te rijden én te verrassen. Met een prijskaartje van €12.790 (Nederland) en €12.690 (België) is de Ducati zeker niet goedkoop.

Naar goede gewoonte van het huis is er bovendien een uitgebreide catalogus van Ducati Performance-accessoires die de Desmo450 MX omtoveren tot een Factory Replica. Denk hierbij aan een volledig titanium uitlaatsysteem, Ducati Performance-velgen, holeshot device, Brembo Racing-remklauwen, triple clamps enzovoort.

Of de Desmo450 MX zich ook bewijst in extreme omstandigheden — zand, modder, volledige seizoenen — zal de tijd uitwijzen. Eén ding is zeker: Ducati is niet gekomen om een figurantenrol te spelen!

TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI DESMO450 MX

 

MOTOR

Type: Eéncilinder, 4-takt, Desmodromisch, DOHC, 4 kleppen, vloeistofgekoeld, semi-droog carter
Cilinderinhoud: 449,6 cc
Boring x slag: 96 x 62,1 mm
Compressieverhouding: 13,5:1
Vermogen: 63,5 pk @ 9.400 tpm
Koppel: 53,5 Nm @ 7.500 tpm
Brandstofinspuiting: Keihin-injector, Mikuni gasklephuis Ø 44 mm
Uitlaat: Stalen demper met aluminium huls, resonator

TRANSMISSIE

Versnellingsbak: 5 versnellingen, Quick Shift (alleen opwaarts)
Primaire overbrenging: 2,45:1 (rechte vertanding)
Overbrengingen: 1=31/15, 2=30/18, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/24
Eindoverbrenging: Ketting DID DMS 520 (13/49)
Koppeling: Meerplaten, hydraulisch bediend

CHASSIS

Frame: Aluminium gelast, met gegoten, gesmede en geperste delen
Voorvering: Showa USD Ø49 mm, volledig instelbaar, kashima-coating
Achtervering: Showa monoshock, volledig instelbaar
Remmen voor: Galfer Ø260 mm, Brembo 2-zuiger remklauw
Remmen achter: Galfer Ø240 mm
Wielen: Takasago Excel, centraal gespaakt
Voorwiel: 1.6” x 21”
Achterwiel: 2.15” x 19”
Banden voor: Pirelli Scorpion MX32 Mid-Soft 80/100-21
Banden achter: Pirelli Scorpion MX32 Mid-Soft 110/90-19
Veerweg voor/achter: 310 mm / 301 mm

AFMETINGEN EN GEWICHT

Zithoogte: 970 mm
Wielbasis: 1.494 mm
Balhoofdhoek: 27,3°
Naloop: 118,4 mm
Tankinhoud: 7,2 liter
Gewicht (zonder brandstof): 104,8 kg

ELEKTRONICA

Rijdmodi: 2 mappings (tractiegericht / competitiegericht)
Elektronica: Ducati Traction Control (DTC), Engine Brake Control (EBC), Ducati Valdetectie, urenteller
Extra: Quick Shift, Power Launch, lithium-ion accu, afstelknoppen op stuur
Connectiviteit: Wifi-module en X-Link App compatibel

Tekst: Florent Lambillon
Foto’s: Ducati