DADE CITY, Fla. (20 december 2025) – Honda HRC Progressive bevestigde vandaag dat Jett Lawrence zijn rechterenkel/voet heeft gebroken bij een trainingscrash op vrijdag op het Dog Pound-complex in Florida. De Australiër onderging vandaag in Florida een operatie om een gebroken sprongbeen (talus) en scheepvormig voetbot (naviculare) te herstellen. De herstelperiode wordt geschat op minstens drie maanden.
Hoewel dit trieste nieuws betekent dat Lawrence’s poging om de AMA Supercross-titel te heroveren voorbij is nog voor ze begonnen was, wordt verwacht dat hij ruim op tijd terugkeert om zijn AMA Pro Motocross- en SuperMotocross-titels te verdedigen. Op slechts 22‑jarige leeftijd heeft Lawrence al tien professionele AMA‑kampioenschappen verzameld.
“Woorden kunnen niet beschrijven hoe ik me nu voel,” zei Lawrence. “Het team en ik hebben in het tussenseizoen zó hard gewerkt om beter te worden. Ik blijf mezelf eraan herinneren dat we eerder al uitdagingen hebben overwonnen, en dit is niet anders. Ik zal dezelfde focus in mijn revalidatie steken als in mijn dagelijkse streven om de beste atleet te zijn die ik kan zijn. Mijn doel is om deze enkel volledig te laten genezen, terug te keren op mijn oude niveau en van het seizoen 2026 een zo groot mogelijk succes te maken.”
Lawrence voegt zich bij teamgenoot Jo Shimoda aan de kantlijn, aangezien de Japanse rijder momenteel herstelt van een nekblessure die hij vorige maand opliep. Voor de AMA Supercross‑opening op 10 januari in Anaheim, Californië, zal Honda HRC Progressive vertegenwoordigd worden door Hunter Lawrence op de fabrieks‑CRF450RWE en Chance Hymas op de CRF250RWE. Hunter eindigde de afgelopen twee jaar als solide tweede in zowel AMA Pro Motocross als SuperMotocross, en hij is vastberaden om competitief te zijn in stadionraces. Hymas is volledig hersteld nadat hij afgelopen zomer de tijd nam om volledig te revalideren van een ACL‑operatie, en hij is gemotiveerd om van 2026 zijn beste seizoen tot nu toe te maken.
“Dit is een brute voorbereiding geweest voor ons, met eerst Jo en nu Jett die geblesseerd raken nog voor we überhaupt richting Anaheim vertrekken,” zei Brandon Wilson, Manager Racing & Advertising bij American Honda. “Het is jammer, want de sfeer binnen het team richting Supercross was echt heel sterk, en de rijders waren erg tevreden over hun motoren. We weten allemaal dat Jett een van de topfavorieten voor het Supercross‑kampioenschap zou zijn geweest, maar als professionals erkennen we ook dat dit deel uitmaakt van de sport. Het belangrijkste voor Jett is dat hij de tijd neemt die nodig is voor een volledig herstel. Ondertussen zet het team zich voor de volle 100 procent in om Hunter en Chance maximaal te ondersteunen. Beide rijders hebben vorig jaar laten zien dat ze de snelheid hebben om mee te strijden voor overwinningen en zelfs titels, en ik denk dat ze klaar zijn om in 2026 opnieuw een stap vooruit te zetten.”
Het talusbot: een klein maar cruciaal scharnierpunt
Wat het talusbot extra problematisch maakt, is dat het bijna volledig omhuld is door kraakbeen. Daardoor krijgt het maar een zeer beperkte bloedtoevoer. En precies dat maakt breuken aan dit bot berucht in de medische wereld: botten genezen dankzij bloed, en als dat bloed moeilijk tot bij de breuk geraakt, vertraagt het hele herstelproces. In ernstige gevallen kan zelfs avascular necrosis optreden, waarbij delen van het bot afsterven door gebrek aan doorbloeding.
Het is dan ook geen verrassing dat de blessure van Jett Lawrence, die zijn talus en naviculare brak tijdens een trainingscrash, meteen voor ongerustheid zorgde. Niet omdat de operatie ongewoon was, maar omdat dit type letsel simpelweg tijd eist. Meer tijd dan rijders, teams en fans graag zouden willen. De prognose van minstens drie maanden is realistisch, maar in de praktijk hangt veel af van hoe snel het bot opnieuw voldoende doorbloeding krijgt om stevig te herstellen.
Voor Lawrence betekent het dat zijn Supercross-campagne voorbij is nog voor ze begon. Maar tegelijk is er perspectief: met een zorgvuldig revalidatietraject en voldoende tijd kan het talusbot volledig herstellen. En gezien zijn leeftijd, fysieke paraatheid en medische begeleiding is de verwachting dat hij ruim op tijd terugkeert om zijn Motocross- en SuperMotocross-titels te verdedigen.
Het talusbot mag dan klein zijn, de impact ervan op een carrière is groot. En precies daarom wordt de komende periode voor Lawrence even belangrijk als elk kampioenschap dat hij ooit won.











