Er was een tijd, zelfs nog niet zo heel lang geleden, dat we in Vlaanderen quasi ieder weekend wel naar een ‘klassieker’ konden gaan kijken en dan heb ik het niet over wielerwedstrijden maar uiteraard over motorcross.
Als we de situatie vandaag de dag bekijken merken we een acuut gebrek aan klassiekers. Uiteraard: Kester en de Halfoogstklassieker op de Balense keiheuvel staan nog steeds op de motorcrosskalender, maar verder?
De motorcrosswedstrijd op de wondermooie Kesterheide is sowieso een aflopende zaak. Na 2015 is het definitief ‘over and out’. Dat klinkt hard in de oren van een motorcrossliefhebber en dat is het ook. Maar toch had het nog veel harder gekund als AMC Dworp-voorzitter René Deboeck niet fors had onderhandeld met Natuurpunt de huidige eigenaars van de Kesterheide. Hoe je het ook draait of keert, de uitdoofregeling rond de wedstrijd op de Kesterheide is een uitzonderlijk akkoord tussen de motorcrosssector en de milieubeweging. De organiserende club weet nu waar ze aan toe is en kan van de 4 laatste wedstrijden telkens een fantastisch evenement maken. Het mag dan nog ver weg zijn, maar iets zegt me nu al dat we in 2015 op een grootse manier afscheid zullen nemen van de Kesterheide.
In Balen liggen de kaarten – voorlopig althans – anders en is het definitieve einde nog lang niet in zicht. Maar, zeg nooit ‘nooit’. Feit is dat KMC Mol – net als bijna elke andere Vlaamse motorclub – met een verouderend ledental moet werken en dat de opvolging daardoor op langere termijn alles behalve verzekerd is. Waarom twintigers en dertigers zich niet meer engageren binnen sportverenigingen valt moeilijk te duiden. Laten we dat vooral overlaten aan sociologen die daarin beter beslagen zijn.
Maar dat neemt niet weg dat we in Vlaanderen nu met een tekort aan motorcrossklassiekers beginnen te kampen. Naast de twee voornoemde wedstrijden zijn er nog de Internationale Cross van de Molenbergen die onder impuls van onze collega Frank Van Hoydonck stevig stand houdt. Stefan Everts stampte vijf jaar geleden met “Everts and Friends” ook een neo-klassieker uit de grond en naar mijn gevoel zit dit evenement nog ver niet aan z’n top.
De wedstrijd van MC Scheldeland in Beervelde was op weg om tot een neo-klassieker uit te groeien maar de verhuis naar Wichelen en de noodgedwongen afgelasting van de BK-opener op 1 mei gooiden roet in het eten.
Blijven in Vlaanderen over: de seizoensopener en de twee GP’s. De eerste vond dit jaar niet plaats wegens het barre winterweer. Van de twee andere lijkt alleen de zijspan-GP een blijver. Dit jaar staat de Monster Energy Motocross of Nations op het programma in Lommel, maar daarna zou de steun van Topsport Vlaanderen flink worden teruggeschroefd. Een en ander heeft natuurlijk met de uitslagen van de Vlaamse rijders in de diverse WK’s te maken. Maar goed, na 2012 ziet het er moeilijk uit voor een MX1/MX2-GP in Vlaanderen. Dat heeft niet alleen te maken met het opdrogen van de Vlaamse subsidies maar ook met het feit dat Youthstream vier GP’s in de Benelux allicht niet ziet zitten.
De hamvraag luidt dus: gaan we hier in Vlaanderen in de niet al te verre toekomst nog veel motorcrosswedstrijden hebben die het ‘grote publiek’ op de been weten te brengen? Het is alvast heel erg moeilijk om in de toekomst te kijken maar iets zegt me dat er nog plaats is voor een à twee goed georganiseerde en vooral gepromote wedstrijden die bij voorkeur op een vaste trainingsomloop zouden plaats vinden. De grote uitdaging hierbij is allicht het vinden van een club of organisatie die daarvoor z’n nek wil uitsteken….
BJ
Foto: CDS Images/MXMag.be