Het was vorig jaar nog sneeuw ruimen voor de organiserende MC Santi, een paar dagen voor de aftrap van het BK, maar dit jaar heeft het er alle schijn van dat we komende zondag de eerste stofwolken tegemoet gaan op en rond de legendarische Genkse Horensbergdam. Er wordt stralend weer voorspeld, de Genkse omloop kan op perfecte wijze worden geprepareerd , én momenteel schijnt de zon ook volop boven de Belgische zijspancross-scène! Want in 2013 ging zowel de Europese IMBA- titel (Corthouts-Vandenbulck) als de wereldtitel (Adriaenssen-Vandenbogaart) naar België, en in het nieuwe motorcross-seizoen 2014 staan maar liefst zes proeven om het Belgisch kampioenschap gepland.
Dat straks in Genk zowel Adriaenssen-Vandenbogaart (tevens regerend Belgisch kampioen) àls Corthouts-Vandenbulck aan de start staan voor de opener van het BK 2014, is dan ook de kroon op het werk, na het vele werk achter de schermen afgelopen winter, om dit BK opnieuw naar een hoger peil te tillen.
De interesse voor de wedstrijd in Genk was groot, en de organiserende MC Santi heeft dan ook een ‘numerus clausus’ moeten hanteren, met uiteraard in de eerste plaats oog voor de nationale rijders, die vanuit hun respectievelijke federaties VLM, MCLB en VMCF de toestemming krijgen om aan dit prestigieuze BK deel te nemen. De Belgische zijspancross vormt op die manier , gewild of ongewild, meteen een schoolvoorbeeld van interfederale samenwerking dus.
En dat leidt er bvb. toe dat we straks op de Horensbergdam een sterke Westvlaamse MCLB-delegatie aan het werk kunnen zien, met voorop hun A-kampioenen de broers Dierckens, aangevuld met o.a. de sterke teams van De Soete-Waerniers en Vanderhaeghen-Callebaut. Ook de VMCF-top van 2013 is present, met voorop kampioen Dirk Vanleeuw en Descheemaecker-Vanuytsel.
WK-rijders Adriaenssen-Vandenbogaart (die hun fabrieks Husqvarna voor ’t eerst komen showen op Belgische bodem) , Hendrickx-Mucenieks (WK-brons in 2013, en dit jaar terug rijdend op een viertakt KTM), Van Daele-Smeuninx en Andreas Clohse met zijn nieuwe passagier Olivier Raskin, krijgen trouwens méér Belgische tegenstand dan hen lief is straks in Genk. Want er zakt ook een piepjonge armada af richting Horensbergdam. Waarschijnlijk nog te jong om op te boksen tegen de ervaren WK- en BK- rotten, maar alvast boordevol ambitie en blakend van talent. Of onderschatten we misschien nog wat de combinaties Sanders-Boxtaele, Vanluchene-Soenens en de Antwerpse Janssens-broertjes ?
Als de zegebloemen van deze Belgische seizoensopener desondanks, straks toch niet in Belgische handen geraken, dan kunnen ze enkel naar Nederland gaan. Vice-wereldkampioenen Bax-Stupelis en tienvoudig wereldkampioen Daniël Willemsen (nu rijdend met Hans Tjoink) zijn de buitenlandse kapers op de kust, van dienst. Ook de broers Visscher zijn vaste waarden, voor wie de Belgische circuits geen geheimen meer kennen.
Graag vestigen we ook nog de aandacht op de startnummers 130 en 94 in de druk bezette zijspanklasse. Met nr 130 zien we Sven Verbrugge aan de start verschijnen. Sven behaalde in het verleden drie wereldtitels als co-piloot bij D. Willemsen, maar probeert het nu zélf als stuurman, geassisteerd door de jonge Tim Schoenmakers. En met nr. 94 start de enige vrouwelijke deelnemer, nl. Sabrina Van Calster, die zich op het hoogste niveau komt voorbereiden om straks richting WK te trekken. Een moedige dame !
Naast de sidecars zijn er in Genk uiteraard ook solo-wedstrijden, met o.a. de nieuwe beloftenklasse tweetakt 125 cc. De nationalen MX2 rijden te samen met de nationale, tweetakt 125 cc, terwijl de nationale MX1 apart rijden.
De Inters dan, brengen, naast een resem Finse en Zweedse internationale rijders, o.a. de Belgische toppers Kristof Salaets, Marvin Van Daele, Jilani Cambre, Jeremy Delince, Dietger Damiaens en good old Thierry Klutz achter het starthek. Dezen betwisten hun manches om 13.30 uur en om 17.10 uur. De sidecars gaan van start om 14 uur en een tweede keer om 17.40 uur.
En voor de vroege vogels heeft MC Santi nog een leuke verrassing in petto in Genk : Tot halftien kan u met de wagen binnenrijden en parkeren op het rennerspark vlakbij de omloop. Let the good times roll !!
Tekst: MC Santi – Bijzonder Regelement voor de wedstrijd in Genk