Ozzy, ozzy, ozzy, oi oi oi, interview Todd Waters
Australiër Todd Waters is een gloednieuwe naam in zowel het ONK gebeuren als bij de GP’s. De Australiër vertoeft voor het eerst in Europa om hier te racen tegen de beste motorcrossers van de wereld. Als het een echte Europese rijder beaamt besliste de fabrieks Husqvarna rijder om het ONK in Mill mee te rijden en zijn wedstrijd programma goed aan te vullen. Wat hij van zijn eerste jaar Europa vindt tot nu kan je hieronder lezen.
Todd, dit is je eerste ONK, wat verwachtte toen je vanmorgen de paddock op reed?
Ik verwachtte zand, héél erg veel zand. Je hoort altijd dat de Nederlands goed zijn in het mulle zand en zand kregen we dus. De typische ruige jumps met diepe sporen, rechte stukken waar je traag gaat door de gigantische knippen … het is echt wel een technisch circuit. Ik vocht dan ook de gehele dag tegen mezelf en tegen het circuit. Het is niet het type circuit waarin je in een flow kunt geraken en dat was echt sterven. Maar om een goede WK rijder te worden moet je nu éénmaal in het zand kunnen rijden.
In de laatste ronde van de eerste reeks werd je nog voorbij gestoken en eindigde je als tweede, wat scheelde er?
Op het einde van deze wedstrijden zijn er best wel veel gedubbelde rijders en doordat ik al een hele reeks aan het vechten was kon ik daar minder goed mee om dan normaal. Opzich doet het resultaat er niet toe voor mij, het is vooral belangrijk dat ik een goed gevoel kan opbouwen in het zand en kan werken aan mijn techniek. Zoals jullie kunnen zien en ik voel is dat nog wel nodig ;-).
Mike Kras klopte je, ken je hem?
Ik ken de helft van de GP rijders niet eens (lacht). In Australië krijgen we héél erg weinig GP coverage te zien, waardoor het moeilijk is om de jongens hier te kennen, laat staan dat ik iemand van de Nederlandse kampioenschappen ken. Het is écht allemaal nieuw voor mij, nieuwe mensen, nieuwe circuits, nieuw team … het is een totaal nieuwe levensstijl.
Volgende week Brazilië, dat is al de 3e GP op een ander continent, hoe voelt het om zoveel te reizen?
Dat is ook iets totaal nieuws voor mij, ik ben het lange reizen niet gewend. Ook elk weekend racen is nieuw voor mij en dat alles tezamen heeft een impact op mijn lichaam. Vanaf het Italiaans kampioenschap tot nu heb ik al elk weekend wedstrijd gehad, nuja vorige week had ik een RedBull trainingscamp, maar het is een zwaar en vol wedstrijd programma. Het is een sprong in de diepte, maar al bij al vind het hier écht wel fijn vertoeven en kan ik er wel aan wennen.
Tekst & Foto: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven
Ook te lezen
Guyon en Benistant hebben geen breuken maar startverbod
Gisteren tijdens de tijdtraining voor de Monster Energy MXGP van Frankrijk gingen Tomy Guyon en Thibault Benistant onafhankelijk van elkaar onderuit. Op de grote afdaling ging het mis met Guyon …VIDEO: Qualy Highlights MXGP Frankrijk 2024
Tijdens de zevende Grand Prix van het seizoen starten Lucas Coenen (MX2) en Romain Febvre (MXGP) vanaf de pole-positions. De Husqvarna-rijder reed de gehele wedstrijd aan de leiding en veroverde …Liam Everts verliest tweede plaats door straf!
Eerder vandaag werd Liam Everts tweede tijdens de kwalificatiewedstrijd voor de Grand Prix van Frankrijk. De KTM-rijder kwam als tweede over de finish maar voor het negeren van de gele …Mancini wint de eerste manche, Bervoets de beste Laaglander
Op een bijzonder lastig circuit heeft Simone Mancini de eerste manche gewonnen tijdens de vijfde wedstrijd Europees Kampioenschap 125cc Presented by FMF Racing gewonnen. De Fantic-rijder won met een ruime …
Uw reacties