De 21-jarige Max Anstie die geboren is in het Engelse Winchester is wel een beetje het rebelse type in de MX2 klasse. De roodharige Engelsman zegt het dan ook wel eens hoe hij het denkt zoals…“Ik realiseer me nog goed toen ik ongeveer 10 jaar oud was en ik reed toen al tegen Jeffrey Herlings in het zand. Ik weet dat ik de snelste was en hij weet ook dat ik de beste was… Er was niemand die dingen deed zoals ik dat al kon doen !!!”
Dus Max Anstie is gewoon recht voor de raap en heeft wel altijd een gepast of ongepast antwoord klaar. Zijn interviews zijn dan ook steeds wel heel smakelijk om aan te horen.
Wie is de Max…
Max is tevens de zoon van voormalig ex-GP-rijder Marvin Anstie en kreeg dus de motocross met de paplepel ingegeven. In 2007 kwam hij over naar Nederland om daar al in de 85cc klasse het duel aan te gaan met jawel… Jeffrey Herlings. Na een tweetal jaren zette de jeugdige Anstie al de stap over de grote plas. Maar het kwam ook in de States niet echt van de grond en zo keerde hij na twee seizoenen terug naar zijn thuisland om zich op de GP’s te gaan richten. Ook de vader van Max was zelf een tiental jaren actief in het wereldkampioenschap 500cc. In 1994 was het meest succesvolle met een achtste plaats in de eindstand van het wereldkampioenschap 500cc. Dat zelfde jaar pakte hij ook zijn eerste en enige Grand Prix zege uit zijn carrière en won hij de Grand Prix van Slowakije 500cc op een privé Honda.
Max in de GP’s…
De eerste GP die Max reed was in 2010 tijdens de Grand Prix van USA in Glen Helen waar hij zijn eerste WK punten kon pakken toen nog reed in Amerikaanse loondienst. Vanaf 2011 zette hij de stap terug naar Europa en kwam hij terecht onder de vleugels van het Monster Energy Pro Circuit CLS Team. Zijn eerste GP op Europese bodem was die in Bulgarije. Dat zelfde jaar pakte hij tijdens de Grand Prix van Italië een derde plaats en dat was meteen ook zijn allereerste podiumplaats uit zijn WK carrière.
In 2012 pakte hij voor het Honda Gariboldi Team zijn tweede podiumplaats tijdens de Grand Prix van de Benelux in het Nederlandse Lierop. Het jaar daarop kwam hij uit voor het Rockstar Energy Suzuki Europa MX2 team. Maar ook dit bleek niet meteen een succes verhaal te gaan worden. Zijn beste Grand Prix was die in het Nederlandse Valkenswaard waar hij met een vierde plaats net naast het podium viel.
2014… een nieuwe start
Dus ging Anstie voor 2014 andere oorden opzoeken en kwam hij terecht bij het team van de Engelsman Steve Dixon en klom hij dus aanboord van de Bike It Cosworth Yamaha. Die overstap leverde hem al bijna meteen een Grand Prix winst op. Anstie die bijna zeker naar de twee reekszeges reed in de openingswedstrijd in Qatar, werd in de beide reeksen brut afgebroken door mechanische problemen met zijn Cosworth Yamaha. Dus werd het in Qatar een trip van Hero to Zero voor Anstie. Maar een week later tijdens de Grand Prix van Thailand pakte het wel goed uit voor Anstie en het Bike It Cosworth Yamaha Team en pakte hij zijn derde podiumplaats uit zijn carrière. In de daarop volgende Grand Prix van Brazilië stond Anstie met een derde plaats terug mee op het podium en leek dus op weg naar een mooie seizoenstart. Maar vanaf dan ging het wederom berg af, problemen met Set Up van de Cosworth Yamaha en wat familiare problemen erbij brachten Anstie toch wel wat uit balans.
Eindelijk loon naar werken…
Pas tijdens de Tsjechische GP in Loket voelde Anstie al dat het eindelijk de goeie richting in ging en jawel een week later tijdens de Grand Prix van Belgie in Lommel was het zover. Op zaterdag won Max Anstie op zeer overtuigende wijze de Qualifying Race en zo werd het weekend al goed in gezet. Toch was het even schrikken op zondag voor de start van de eerste reeks omdat Anstie maar net op tijd de motor aan de praat kreeg. Maar de Brit hield het hoofd koel en pakte dan ook nog eens de holeshot en reed zo heel dominant naar de zege in de eerste reeks. In de tweede reeks ging het Anstie niet zo gemakkelijk af, na een mindere start en op de koop toe nog een kleine aanraking met moederaarde. Maar Anstie had genoeg aan een tweede plaats achter Jordi Tixier om zijn allereerste Grand Prix zege te pakken.
Dus na 4 jaar van zweten en zwoegen in de GP’s word deze roodharige Engelsman eindelijk beloond voor het harde werk en pakte zo zijn eerste GP zege. Het was dan ook nog eens exact twintig jaar geleden dat zijn vader Marvin Anstie het hem al eens voordeed in 1994 en toen ook zijn allereerste GP zege uit zijn carrière. Nu in 2014 gaat ook zoon Max twintig jaar later de geschiedenisboeken in als een Grand Prix winnaar…
Dus..zo vader, zo zoon !!!
Palmares :
2013: 10th World MX2 Championship (Rockstar Energy Suzuki Europa MX2)
2012: 7th World MX2 Championship (Honda Gariboldi Team)
2011: 6th World MX2 Championship (Monster Energy Pro Circuit CLS Team)
2010: 41th World MX2 Championship (Yamaha Star Racing)
Foto : CDS
Tekst : @Kris…