Published On: 2 september 2014

Nu de Europese kampioenschappen gedaan zijn en het Belgisch Kampioenschap even een pauze pakt was het voor Robin Bakens tijd voor eens wat anders. De Sint-Gillissenaar zakte af naar Duinkerke om mee te doen aan de Loon Plage strandcross. In deze wedstrijd voor MX1, MX2 en quad rijders had Robin zich ingeschreven bij de MX2 klasse.

 

Zaterdag al mocht Bakens in actie komen, er was een soort van persdag voorzien waarbij enkele rijders twee uur vrij mochten trainen op het circuit. “Zo’n persdag is wel iets fijn. Niet alleen leer je als rijder al het circuit kennen, ook de sfeer er rond was iets uniek, iets leuk. In da avond was er dan een soort van persconferentie voor de lokale media en een rijders voorstelling.” Aldus Robin Bakens.

 

Zondags werd het een stuk serieuzer. De dag begon met de vrije en kwalificatie training in één sessie, 10 minuten waren vrij en 10 minuten getimed. Het feit dat er de dag ervoor al gereden kon worden was dan een gigantisch voordeel. Met rondetijden van 3:47 had er niet veel tijd geweest om het circuit te leren kennen. Op een vlak circuit kon Robin meteen de eerste tijd neer zetten voor zijn eeuwige concurrent Nicolas Dercourt, die hij al vanaf zijn 85cc periode kent.

 

Bij de start van de eerste reeks was het even wennen, het starthek bestond uit één gigantisch lange lat die naar voren viel. Bakens had zich dan ook goed naar voor gezet en deed wat elke crosser doet, vanaf het moment dat hij het hek ziet bewegen gaat de gas vol open. Met dit hek viel dat een beetje tegen, doordat het in één stuk was viel het hek nogal traag waardoor Robin met volle kracht tegen het hek reed en daardoor even aarzelde. Een zevende plaats na de eerste paar bochten was het resultaat. Na een ronde inhalen kwam Robin dan op het achterwiel van zijn rivaal en koploper Nicolas Dercourt, die trouwens nog een 4e plaats wist te bemachtigen tijdens het EK250cc in Maggiora. Bij het ingaan van de tweede ronde maakte Nicolas een fout en zonder al te veel moeite reed de #94 Yamaha vooraan. Dankzij duidelijke instructies vanuit de pits van mekanieker Lesley was het duidelijk voor Bakens dat zijn tempo goed was en de eerste reeksoverwinning was een feit.

 

In de tweede manche was een soort gelijk scenario. Bakens had zich deze keer wel aan het midden van het hek gezet en redelijk ver naar achteren, zo kon hij kijken wanneer de hek bediener het starthek ging laten vallen. De timing zat echter nog een beetje verkeerd en wederom reed Bakens vol op het starthek. Na een stevig duel met Dercourt kon Robin in de eerste ronde nog de koppositie vastnemen en die gaf hij niet meer af, ondanks de kleine foutjes in de quadsporen.

 

In de derde manche had Bakens dan toch de timing helemaal perfect aan het starthek, bij het schakelen naar tweede versnelling was het meteen duidelijk dat Robin de kopstart had. Toch ging deze reeks niet van een leien dakje, in de derde bocht al ging het al bijna mis. Door de plots diepe sporen verslikte Bakens zich even in het zand, gelukkig kon hij op kop blijven. Net voor het ingaan van de tweede ronde moest het dan toch een keertje fout lopen. Bij een typische valpartij in het zand, het stroppen van het voorwiel, ging Robin over het stuur. Gelukkig had hij wel nog reflex om de koppeling ingeknepen te houden en zo bleef de motor draaiende, bij het vertrekken zat hij dan plots met zowel Daymond Martens als Nicolas Dercourt naast hem. Het publiek begon al te juichen dat deze drie rijders met 3 naast elkaar zaten op een rechtstuk, maar wanneer Bakens, Martens, Dercourt schouder aan schouder de bocht in vlogen ging het dak er af. Gelukkig trok Bakens aan het langste einde en kon hij zo de rest van de wedstrijd zijn ritme rijden en de voorsprong geleidelijk groter maken. Met een 1-1-1 score kon het niet beter gaan voor Bakens en hij was uiteraard super tevreden met zijn resultaat!

 

“Dit deed echt deugt, niet alleen dat ik alle manches heb gewonnen en de snelste was in de training, maar ook dat ik nog eens een weekend had zonder pech. Vorige week in Orp ben zwaar op mijn al geopereerde knie gevallen en moest ik hierdoor therapie volgen bij Frederik Adriaensens van REV-training in Beveren. Dankzij hem kon ik dit weekend rijden zonder pijn en was ik er helemaal klaar voor! Ook wil ik al mijn andere sponsors bedanken om mij 365 dagen doorheen het jaar te steunen; Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, REV Training.” Aldus Robin Bakens

 

Foto’s Jee-Wee