Het Spaanse motormerk Rieju klinkt bij de meesten onder ons (nog) niet bekend in de oren. Waarschijnlijk omdat Rieju traditioneel bezig was met lichte motoren en bromfietsen. Bovendien hebben de Catalanen zich nog niet zo lang op de export gericht. Rieju timmert de jongste jaren echter hard aan de weg met de introductie van nieuwe modellen zoals hun Pro series: 250cc en 450cc enduro motoren. Tegelijkertijd krijgt ook de distributie in Europa steeds meer vorm.
Rieju in het EK enduro
De Belgische rol in de ambities van Rieju gaat zelfs veel verder dan alleen verkopen. Om de competitiespirit van het merk met de rode ‘R’ te onderstrepen wordt ook een eigen team opgezet. Dit Rieju fabrieksteam zal gerund orden door de Belg Luciano ‘Lou’ Arcangeli. Het team rond Arcangeli bewees hun kunnen al met de inzet van de geweldige Fantics in het BK enduro. De Rieju zal in 2010 zowel in het EK als in het BK enduro uitkomen.
Van waar die sportieve plannen van Rieju en waarom ze bij jullie terecht om het team te runnen?
Luciano Arcangeli: Deze inspanning bewijst dat ze het bij Rieju menen. Met hun nieuwe 50cc en 250cc , maar vooral de 450 viertakt die gebouwd werd rond een heel kwalitatief en betrouwbaar blok (noot: Yamaha) willen ze zich echt manifesteren op de markt. Het is dan ook een hele eer voor ons dat wij als ambassadeurs van Rieju werden gekozen, maar het is ook een beloning voor het harde werk dat we hebben gedaan om enduro te promoten bij de jeugd. Rieju heeft een betaalbaar en degelijk aanbod. Bovendien is het ook een fabrikant met een enorme ervaring. Het is een familiale fabriek die al meer dan 60 jaar bezig is! De grote baas, Jordi Riera, heeft ook een duidelijke visie. Zij waren op zoek naar een jonge en soepele structuur die snel kan werken. Die het ook gewend is om met een beperkt budget te werken en die wat kan betekenen op Europees vlak…
Met welke rijders gaan jullie in zee?
Luciano Arcangeli: Eerst en vooral met een jonge Belg, Jonathan Piette. Jonathan heeft het al prima gedaan in de Belgische E1. Eerst met een 125 viertakt en daarna met de Fantic 200. Hij wordt ons speerpunt. Verder zoeken we nog twee bijkomende officiële piloten, één voor de 50cc en één voor de 125 viertakt. Voor het EK hebben we enkele piloten op het oog, Fransen, Britten een Pool ook. Op dit moment is het echter nog te vroeg om namen bekend te maken.
Credit foto’s: Rieju