Waarom had RV2 zulke problemen?
Waarom werd de eerste Grand Prix niks voor Ryan Villopoto? Vele mensen zitten met deze vraag in hun maag. Vele meningen zwerven ook rond op het internet, sommige interessanter dan andere.
Eén van de interessantste meningen vinden we in de PulpMX blog geschreven door David Vuillemin. Een man die in zowel de AMA Motorcross als in het Grand Prix gebeuren mooie dingen liet zien in zijn tijd. Een man die ook tijdens Anaheim1 met Ryan Villopoto sprak. Toen vertelde hij de Amerikaanse kampioen kort gezegd dit: ‘Gebruik uw Amerikaanse setup niet in het Grand Prix gebeuren, de parcoursen zijn daar enorm verschillend. Begin van niks en bouw een werkende setup voor een Grand Prix track.’ Waarop zowel Ryan als Ryan’ vader antwoorde dat de Amerikaanse setup hun in het verleden al titels had opgeleverd en dat ze daar dus niet van zouden afwijken.
Logisch, een kampioen is steeds een beetje eigenwijs en waarom zou die rare lange Fransman daarover nu iets weten, Ryan kent zijn machine toch het beste… Helaas is gebleken dat de kampioen een inschattingsfout heeft gemaakt. Géén onoverkomelijke, maar wel één die hem een héél stuk achteruit zet, één die hem terug aan de werkbank zet zoekend naar een voor hem werkende Grand Prix setup.
Waarom is grand prix motorcross zo verschillend van zijn AMA tegenhanger? Ons lijkt één ding een vaststaand feit, de parcours in Amerika zijn een stuk sneller, dat verklaard ook meteen waarom een Amerikaanse setup een hoge voorkant en een lage achterkant heeft. Als piloot wil je namelijk steeds de kracht op het achterwiel hebben. Het verklaart daarbij ook waarom vaak wordt geopteerd voor de buitenkant in een bocht, met deze setup is kort draaien geen pretje. Daarnaast rijden alle Amerikanen met een stijvere vering, een cadeautje dat ze meenemen vanuit supercross. Iets wat niet echt werkt op een parcours met overal kippen en enorm lange sporen.
Ook stelt de vraag zich met welke motorafstelling Ryan Villopoto in Qatar aan de start stond. Was het een enorm krachtige en agressieve, naar Amerikaanse normen geïnspireerde afstelling? Volgens David Vuillemin gebruikte RV2 z’n agressieve Amerikaanse afstelling en zijn deze toch uit de boze in het Grand Prix circus. Vooraleerst zijn de parcours héél anders, ze zijn niet diep gefreesd en met vrachtwagens vol zand en compost bewerkt zoals in Amerika. Omdat de Europese type parcours niet zoveel brute kracht eisen van de motor heb je zo’n afstelling niet nodig, zelfs in het diepe zand van o.a. Lommel heb je zo’n afstelling niet nodig. Zou je dat toch doen dan zou de motor zichzelf meer ingraven dan vooruit gaan. Andersom is het ook zo dat een ‘Europese setting’ het heel moeilijk zou hebben op een zwaar Amerikaans parcours als Red Bud. Aldus nog David Vuillemin.
Het volledige column van David Vuillemin kan je lezen op PulpMx
Ook te lezen
Gallery: MXGP Portugal 2024 XXL van NiekFotografie
De crossers en de monteurs hadden het zwaar in Agueda. Dat geldt ook voor de fotografen want de weersomstandigheden waren bar en boos! Toch maakte onze #NiekFotografie deze XXL gallery …Jorge Prado en Simon Laengenfelder over Agueda
De Grote Prijs van Portugal zal nog lang nazinderen en is er wellicht eentje voor de geschiedenisboeken. De vele regen die neerdaalde over Agueda maakte van deze 2024-editie een haast …Danee Gelissen op het podium in Italië
Tijdens de tweede wedstrijd van het Italiaanse Kampioenschap Dames mocht Danee Gelissen op het podium klimmen. De Limburgse wist beide manches in Lovolo tweede achter Kiara Fontanesi. De Ceres71-rijdster begint …VIDEO: Highlights MXGP Portugal 2024
Na een pauze van twee weken ging het FIM wereldkampioenschap MXGP-MX2 verder in Portugal. Het normaal zonnige zuiden werd dit weekend getrakteerd op heel veel water! Liam Everts maakte heel …
Uw reacties