Published On: 8 juni 2015

Het was voor Antonio Cairoli al de zesde podiumplaats van het sizoen afgelopen weekend en dit betekend ook dat de Red Bull KTM rijder in het verloop van het kampoienschap op schema zit om zijn zevende opeenvolgende titel te kunnen gaan pakken. De Siciliaan heeft nog wel de rode plaat nog niet veroverd omdat eerst Rockstar Suzuki rijder Clement Desalle en Red Bull IceOne Husqvarna rijder Max Nagl er mee rond reden. Maar omdat Desalle met een schouderblessure zit en Nagl al twee Grand Prix`s naast het podium valt komt Cairoli toch wel op slechts 19 punten van de leidersplaats.

110775_Cairoli_MXGP_2015_R08_XR_3182_1024 (2)

De wereldkampioen was niet zo een grote fan van het Villars sous Ecot circuit in Frankrijk ondanks hij toch wel eindwinnaar Romain Febvre achter zich hield in de openingsreeks. Het was trouwens zijn vijfde reekszege van het jaar en heeft er nu drie van de laatste zes reeksen op zijn naam gezet op de 2016 450SX-F. Hij startte slecht in de tweede reeks en werd uiteindelijk nog zevende wat hem toch nog een podiumplaats opleverde. “Het was gans het weekend een vrij moeilijke GP voor mij” zei hij na afloop. “Het circuit was zeker niet één van de beste. Je kon niet doen wat je wilde, je moest gewoon goed uitkijken… en voorzichtig zijn. Ik maakte een foutje in de tweede reeks, maar dit was toch beter dan maar als zestiende rond te rijden. Ik moest snel zijn om wat tijd goed te maken. Maar wilde zeker niet crashen, maar zoveel mogelijk punten scoren. Hoe dan ook ben ik tevreden en heb twee punten op Max kunnen goed maken.”

110771_Cairoli_MXGP_2015_R08_XR_2096_1024 (2)

Cairoli is zich nog steeds wat aan het aanpassen op de 450SX-F en dit nadat hij zes seizoenen zich super goed voelde op de 350SX-F. Met het harde baan in Spanje (Talavera) en het steenachtige ondergrond in Frankrijk en daarbij het uitgestrekte circuit van Matterly Basin (Engeland) heeft hij nu toch al drie verschillende circuits gehad voor te experimenteren met de juiste set-up. “Ik weet nog steeds niet wat mijn limiet is en denk ook dat het niveau voor de MXGP dit jaar wat hoger ligt,”zegt hij. “De snelheid ligt zeer hoog en met de 350 is het moeilijk om die jongens voor te blijven. OK op sommige circuits is de 350 motor beter, maar op de andere moet je voor 100% gaan en neem je risico`s om te vallen. Ik ben trouwens al teveel gevallen! Ik ben ook blij met de overstap naar de 450 want het is ook een geweldige motor.”

Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: KTM