Column: Veiligheid voor alles, toch?!
Veiligheid voor alles, toch?! Dat zou je toch denken in een sport zoals de onze. Een sport waar blessure schering en inslag zijn. En dan hebben we het over zwaardere blessuren, niet over een verzwikte enkel, een pijnlijke poep of een doortrapte voetzool zoals in andere sporten. Neen de afgelopen tijd hebben we in het motorcross helaas verhalen zoals dat van Axel Alletru maar ook dat van Joel Roelants kunnen aanschouwen, daarnaast weten velen ook wat er met Mika Musquin is gebeurd die z’n allerbovenste nekwervel onlangs brak en daardoor verlamd raakte. Daarnaast kennen we allemaal wel iemand die de afgelopen maanden of jaren verdomd veel geluk of ongeluk, je bekijkt het maar, heeft gehad tijdens het crashen…
Toch blijken sommige federaties en organisatoren het nog steeds niet door te hebben dat ze géén vriendenpartij monopolie organiseren. Zo bericht ik u graag over een voorval jongstleden tijdens de MCLB wedstrijd in Overslag. Daar ging zondag morgen in de training een jongeman zwaar onderuit, een waslijst een blessures was het gevolg. Bij deze blessuren behoorde o.a. een zware hersenschudding, bloeding in de hersenen, gebroken ribben die een geperforeerde long hebben veroorzaakt. Hiernaast liep hij ook een gebroken sleutelbeen op. Niets bijzonder ware het niet dat na de crash werd vastgesteld door de sympathisanten van de piloot dat er géén dokter aanwezig was. Deze was blijkbaar pas vanaf de eerste manche voorzien, net zozeer als vlaggenmannen en –vrouwen. Deze waren ook nog niet op post voor de trainingen. Het was dan ook meteen behelpen geblazen na de valpartij.
Zonder twijfel doorstonden zowel familie, vrienden als de piloot zelf doodsangsten en er was géén dokter. Er was géén dokter aanwezig om de situatie in te schatten, meteen de juiste diensten op te roepen en tegelijk de aanwezige te vertellen dat of het al dan niet in orde zal komen. Néén er werd om welke reden dan ook besloten dat tijdens (tijds)trainingen veiligheid van ondergeschikt belang is. Dat hun piloten dan voor dood mogen blijven liggen, en blijkbaar ook mogen overreden worden. Dit incident roept hopelijk bij u de vraag op of u het nog opportune vind om onze gevaarlijke sport te beoefenen bij een federatie die géén ene moer geeft om uw veiligheid. Hopelijk bedenkt u dat motorcross al gevaarlijk genoeg is zonder dat er om welke reden dan ook aan veiligheid word gemorreld.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Archief Foto: Damon D’Hanis
Ook te lezen
Strijden om de prijzenpot van MX AIR TIME 2024? Schrijf je in …
Op zondag 19 mei wordt een nieuwe editie van MX AIR TIME verreden. Place to be is de Nederlandse gemeente Beckum. Schrijf je nu in via Motoinside en wie weet …Gallery: MXGP Portugal 2024 XXL van NiekFotografie
De crossers en de monteurs hadden het zwaar in Agueda. Dat geldt ook voor de fotografen want de weersomstandigheden waren bar en boos! Toch maakte onze #NiekFotografie deze XXL gallery …Jorge Prado en Simon Laengenfelder over Agueda
De Grote Prijs van Portugal zal nog lang nazinderen en is er wellicht eentje voor de geschiedenisboeken. De vele regen die neerdaalde over Agueda maakte van deze 2024-editie een haast …Danee Gelissen op het podium in Italië
Tijdens de tweede wedstrijd van het Italiaanse Kampioenschap Dames mocht Danee Gelissen op het podium klimmen. De Limburgse wist beide manches in Lovolo tweede achter Kiara Fontanesi. De Ceres71-rijdster begint …
Uw reacties