Stefan Everts is de geestelijke vader van de gloednieuwe KTM SX-F 350. De ontwikkeling van deze machine lag de 10-voudige wereldkampioen na aan het hart. Dat de 200 medewerkers van het departement Research & Development konden volop gebruik maken van Everts’ ervaring, was een troef van onschatbare waarde.
Het was Everts die er bij KTM op aandrong om het PDS systeem dat zo eigen aan het merk was te vervangen door een achtervering met link-syteem. Volgens KTM was dat niet omdat het PDS syteem niet functioneerde, maar omdat Stefan een link-systeem verkoos voor de veelzijdigheid ervan. Zo behoeft een link-systeem geen ingrijpende wijzigingen om een achtervering efficient te laten functioneren. op zowat alle types van circuit.
Everts werkte ook nauw samen met de ingenieurs van KTM aan de verzorgde ergonomie. Een belangrijk punt voor Stefan die vindt dat een rijder zich goed moet voelen aan het stuur van de SX-F 350. “Ik heb zelden iemand gezien die zich zo op een doel kan focussen” zegt Joachim Sauer, de marketing verantwoordelijke van KTM. “Stefan is erg veeleisend, zowel voor zichzelf als voor diegenen waar hij mee samenwerkt. Hij maakt geen compromissen!” voegt Sauer er nog aan toe.
Ook op het vlak van de krachtbron werden er geen toegevingen gedaan. Voor de ontwikkeling van de 350cc motor begonnen de Oostenrijkse motorspecialisten vanaf een blanco blad. Geen sprake dus van een opgeboorde 250 of een verkleinde 450. Nee, het blok werd van A tot Z ontwikkelt met de nieuwe cilinderinhoud in het achterhoofd. En dat maakt uiteraard een wereld van verschil. Het ultra-compacte blok, heeft quasi dezelfde afmetingen als dat van de SX-F 250. En met 27,4 kg bedraagt ook het gewicht van het blok nauwelijks meer dan de 25 kg van de MX2 motor. Laat je de elektrische starter van 1,5 kg weg, dan wordt het verschil zelfs onbeduidend. De SX-F 350 is dus voorzien van een elektrische starter. Niet overtuigd van het nut van een elektrische starter op een crossmotor? Everts geeft toe dat ook hij op dit punt sceptisch was. Nochtans is hij nu helemaal bijgedraaid want hij geeft toe hij een elektrische starter nu niet meer kan missen. Tenslotte kan je na een val met een elekrische starter kostbare seconden winnen.
Maar de grote nieuwigheid op dit 350 blok is eigenlijk de elektronische brandstofinjectie. De SX-F 350 is de allereerste off-road KTM die van injectie voorzien is. Dat het Japanse Keihin deze injectie levert is nauwelijks een verrassing. In de KTM Powerparts catalogus vind je software (€ 25 BTW niet inbegrepen), die toelaat drie bijkomende vermogenscurves te programmeren. Twee daarvan zijn softer, de derde is agressiever dan de originele vermogenscurve. Wie dieper in de geldbuidel kan zich de setter tool aanschaffen waarmee je motorgegevens kan downloaden en meer afstellingen mogelijk zijn.
Het frame werd van A tot Z herdacht om aan stijfheid en stabiliteit te winnen, zonder daarbij aan comfort te moeten inboeten. In het geheel werden er 24 verschillende ontwerpen uitgetest om te kijken welk het beste paste bij de nieuwe karakteristieken die een achtervering met link-systeem met zich meebrengt.
Is de KTM SX-F 350 op vele punten vernieuwend dan blijven er toch vele zaken vertrouwd. Ook nu geldt “Ready to Race”. Zo is de SX-F 350 voorzien van Excel wielen (die dankzij nieuwe spaken 200 gram minder wegen), een hydraulische koppeling, een Renthal stuur, Brembo remmen, Braking remschijven, WP veringen van de laatste generatie, TwinAir luchtfilter en een in het plastic geïmpregneerde decoratiekit.
Foto credits: Olivier Evrard, H.Mitterbauer, Gary Freeman