Yamaha geeft z’n beide enduromodellen een update voor 2018. Zowel de WR250F als de WR450F profiteerden van Yamaha’s ervaringen in de EnduroGP. Daardoor is het merk met de gekruiste stemvorken de enige Japanse constructeur met een echt enduro-programma.
De WR-F’s onderscheiden zich van andere enduromachines door hun omgekeerde cilinderkop. Op die manier komt de inlaat aan de voor- en de uitlaat aan de achterzijde van het motorblok te zitten. Yamaha claimt dat de rechte inlaat ervoor zorgt dat de gasrespons directer is en het koppel op een meer lineaire manier tot stand komt. Beide modellen beschikken ook over een wide-ratio (vandaar WR) versnellingsbak. Op de WR250F is dat een zesbak, op de WR450F een vijfbak. De massacentralisatie zorgde ervoor dat de luchtfilter makkelijk bereikbaar is langs de bovenzijde. Verder beschikken beide machines over een verbeterde koppeling, een afgedichte O-ringketting, een 18-duims achterwiel, 7,5 liter brandstoftank, een zijstandaard en een carterbeschermer.
2018 Yamaha WR250F
Voor 2018 gaf Yamaha de WR250F een aantal wijzigingen. De machine kreeg een nieuw ontworpen cilinderkop met hertekende in- en uitlaatpoorten, met korter inlaatkanalen. Daarnaast werden ook de nokkenassen en klepveren vernieuwd. De focus lag daarbij op een betere vermogensafgifte aan lage tot middelhoge toeren.
De WR250F kreeg ook een nieuwe, lichtere zuiger met afgevlakte bovenzijde en een kortere zuigerpen. Verder werden ook de krukas en de drijfstand aangepakt. Tot slot pakte Yamaha ook de ECU van de WR250F aan en verloor de machine de vertrouwde kickstarter.
Wat het rijwielgedeelte betreft gaf Yamaha de WR250F het wiegframe van de YZ250F. Dat maakt dat de machine nieuwe motorbeugels heeft en dat de voetsteunen ook verplaatst werden. Net zoals bij de crossmodellen doet Yamaha een beroep op veringcomponenten van KYB. Tot slot kreeg de WR250F ook nog nieuwe graphics, een extra zijpaneel en heeft de machine voortaan blauwe velgen.
2018 Yamaha WR 450 F
Yamaha pakte voor 2017 de WR450F al grondig aan. De wijzigingen die het 2018-model onderging zijn dan ook eerder beperkt. Zo kreeg de 450 een nieuwe ECU en dito mapping, werden de veringsinstellingen geoptimaliseerd. Optisch kreeg de WR450F helemaal dezelfde look als de nieuwe WR250F.