X

Interview Jurgen Wybo: Nieuwe uitdagingen in MCLB

Na drie seizoenen een vaste waarde in de VMCF te zijn geweest, keert Jurgen Wybo terug naar de MCLB. Bovendien verruilt de West-Vlaming ook van motor. Na twee jaar op een MX Planet Suzuki zal Wybo dit jaar Kawasaki KX250F van MX Viaene aan de slag gaan. Als hij zondag in Stekene aan de start staat van de MCLB openingscross heeft hij al een winter Supercross achter de rug. Tijd dus om eens te polsen naar de verwachtingen en objectieven van ‘Woby’.

Jurgen, laten we het eerst even hebben over jouw voorbije supercrosscampagne.  Welke balans maak je op?

Jurgen Wybo: “Het was een seizoen met hoogten en laagten. De eerste twee wedstrijden van de ADAC SX Cup in Stuttgart en Chemnitz waren niet zo makkelijk. Het is gewoon aanpassen en zoeken naar het juiste ritme. De stap van de Belgische motorcrossomlopen naar supercross circuits is niet zo evident. Je merkt gewoon dat de Amerikanen veel meer op dit soort circuits trainen en racen. Zij rijden gewoon aan een veel hoger tempo rond. In het begin van een race ging ik nog wel vlot over de whoops maar ik kon dat niet constant aanhouden zoals hen. In München ging het dan weer een stuk beter. In Malmö was ik nog sterker, daar eindigde ik op maandag net naast het podium.

In Malmö viel Wybo net naast het podium.

Na Malmö zag ik het volledig zitten voor Dortmund, toch nog altijd dé Supercross in Duitsland. Het draaide helaas wel anders uit dan ik verwacht had. In de training op vrijdagnamiddag ging ik er hard, langs voor, af op het wasbord. De rest van de namiddag bracht ik op de spoedafdeling van het ziekenhuis door. Eerst vreesde men dat ik mijn schouder gebroken had, maar röntgenfoto’s wezen uit dat mijn sleutelbeen uit de kom was geschoten. “

Je reed de ADAC SX Cup in de SX1 klasse op een Suzuki RM-Z 450 van het Duitse Twenty Suspension. Maar in Goes reed je in het ONK SX2  voor het eerst op de MX Viaene Kawasaki KX250F. Vergt die overstap niet veel aanpassing?

Jurgen Wybo: “Nee, eigenlijk niet. Als je het verschil in motorvermogen even buiten beschouwing laat, sturen de Suzuki en de Kawasaki nagenoeg gelijkwaardig.  In Goes reed ik voor het eerst op de Kawasaki en dat ging toch vrij vlot.”

Tijdens zijn debuut op de Viaene-Kawasaki in Goes.

Dit seizoen rijd je terug in de MX2 klasse van de MCLB. Waarom die terugkeer?

Jurgen Wybo: “Kawasaki Benelux en MX Viaene zochten een rijder voor de MCLB. Tegelijk had ik na een aantal jaar VMCF ook nood aan een nieuwe uitdaging, nieuwe tegenstanders. Omdat Lionel Viaene bij mij in de streek woont, was ik een voor de hand liggende keuze. Hij kwam met een aanbod dat ik uiteraard graag aannam. Nicolas Stampaert van Dirt Racing Supply  en BO Motor oil volgen mij als sponsors in de switch naar Kawasaki en de MCLB. Ik dank die mensen dan ook voor hun steun en het vertrouwen dat ze stellen in mij.”

Wat zijn de doelstellingen voor dit seizoen?

Jurgen Wybo: “Het MCLB Inters MX2 kampioenschap is uiteraard prioritair. Daarnaast  staat ook de FAM Inters MX2 titel op mijn verlanglijstje. En ik wil ook een paar wedstrijden in het BK MX2 meepikken. Maar die mogen dan niet clashen met het MCLB of FAM kampioenschap.”

De openingswedstrijd van het BK in Beervelde valt in hetzelfde weekend als de eerste FAM wedstrijd in Hamont. Dat wordt dus al moeilijk.

Jurgen Wybo: “Ik rijd dan op zaterdag gewoon mee in Beervelde, want dat is een circuit dat me wel bevalt.  Op zondag sta ik dan gewoon aan de start in Hamont. Die twee wedstrijden vlak na mekaar zijn heus geen probleem als je driedaagse supercrosswedstrijden rijdt in de winter. Normaal moest ik Kester missen omdat die wedstrijd samen valt met de FAM wedstrijd van de MCLB in Tielt. Nu blijft het dus afwachten of Kester niet samen valt met een kampioenschapwedstrijd van de MCLB. Op de Keiheuvel zal ik er alvast niet bij zijn, want dan hebben we een kampioenschapwedstrijd in Huldenberg. Bovendien ligt het zand van Balen mij toch niet zo.”

Wie worden jouw grootste concurrenten in de MCLB?

Jurgen Wybo:“Dat zijn deels jongens waar ik al eerder tegen reed, maar ook een paar jongeren. Jongens als Christophe Hempte, Bjorn Blauwers en Kenny Dult zijn natuurlijk ervaren rotten en dus nooit uit te vlakken als tegenstander.  Maar ik kan me inbeelden dat  ook  Torpjurn Van Hoe  mij  maar al te graag wil kloppen.”

Kwatongen zullen beweren dat je in de MX2 vooral Steve Seronval en Christophe Descamps ontloopt.

Jurgen Wybo: “Ik vind dat een MX2 motor gewoon een stuk beter bij mijn rijstijl past en dat ik daar dus het efficiëntst mee ben. Het lijkt me toch logisch dat je uitkomt in de klasse die je het best ligt, niet?”

Na drie jaar afwezigheid keert Jurgen terug naar de MCLB.

MCLB is een federatie met een sterke traditie qua clubs. Zien we jou dit jaar in de kleuren van een bepaalde club?

Jurgen Wybo: “Ja, ik kom dit jaar uit voor MC Avanti uit Lichtervelde. Ook de door MC Avanti georganiseerde wedstrijd in Lichtervelde, die dit jaar op 12 september valt, is een cross waar ik alvast naar uitkijk. De club weet er altijd iets speciaals van hun circuit te maken.”

Tot slot wat verwacht je van de openingswedstrijd in Stekene?

Jurgen Wybo:“Dat wordt niet zo makkelijk, ik heb nog maar weinig in het zand gereden en moet nog wat ritme op doen in de outdoors, die toch wat langer duren. Maar tegen de eerste MCLB kampioenschapwedstrijd in Roosdaal wil ik er wel staan.”

Bedankt Jurgen en succes dit seizoen.

Jurgen Wybo: “Bedankt voor het interview MXMag!”

Credit foto’s: CDS, Magnus Andersson