X

Green Flag: Zomerhitte

Minder dan een week na de USGP staan de  tenoren van het WK MX1 en MX2 zondag al terug aan de start van de Franse GP in Saint-Jean-d’Angély. Wie binnen X aantal jaren de uitslagen van de “new look” USGP onder ogen krijgen zal nauwelijks een verschil merken met die van andere GP’s. OK, in de MX1 stond ook Mike Alessi op het podium.  Maar dat had normaal gezien ook al in het begin van het seizoen gekund. Tenminste, als Alessi niet was teruggekomen op zijn voornemen om de eerste drie MX1 GP’s te rijden.

Als je de spanning in motorcross alleen beoordeelt op de strijd om de reekszege dan was deze USGP wellicht één van de allersaaiste evenementen van de laatste jaren. Een vaststelling die vooral voor de MX2 gold. Niets of niemand bleek opgewassen tegen de combinatie Marvin Musquin en KTM SX-F 250.  Professioneel als we zijn concentreerden we ons dan maar op de overige deelnemers. In de MX1 zagen we dan wel een boeiende eerste reeks en ook de afsluiter had spankracht. Maar wat een revanche van Ben Townley! Straf dat de Kiwi zomaar weg kon rijden van Cairoli en Alessi.

Omdat dit een Nederlandstalige website is, hebben wij dan vooral oog voor de Nederlanders en Belgen. Over de Nederlanders in Glen Helen kunnen we helaas kort zijn: dit was gewoon hun GP niet. Minder dan een week later blijkt nu dat Marc de Reuver in Glen Helen al last had van de eerste tekenen van zijn bekkenontsteking. Het zit de Reuver dus echt niet mee dit seizoen. Toch hoopt de Lommelaar binnen twee weken in Duitsland er al terug bij  te zijn.

Bij de Belgen staken er twee rijders bovenuit, zodanig zelfs dat we hier durven te beweren dat ze eigenlijk op het podium hadden moeten staan. Hun namen? Jeremy Van Horebeek  en Ken De Dycker.

Waren we onder de indruk van Van Horebeek’s tweede plaats in de kwalificaties? Ergens wel natuurlijk, maar we wisten al een tijdje dat Jerre met de Pro Circuit Kawasaki een geducht wapen in handen heeft. In Beervelde was het ons al opgevallen hoe makkelijk Jerre MX1-rijders wist “binnen te halen”. Het was als het ware alsof hij ze met een vislijn (een lancé zeker, Jerre?) naar zich toe trok. We zijn er dan ook van overtuigd dat een Van Horebeek in topvorm met een beetje bijval op het podium van een GP kan staan. Alleen moet het dan wel beter gaan tijdens de starts.

Man on a mission: Jeremy Van Horebeek in Glen Helen.

Dat we ook van Keeno vuurwerk mochten verwachten was te vermoeden. Maar na een matige vertoning in Hangtown, waar hij wel op een standaardmotor moest rijden, hadden we dit eigenlijk niet meer verwacht. In de eerste reeks zagen we Keeno een van zijn betere races van dit seizoen rijden en vierde worden. Maar toen we hem na een paar ronden in reeks 2 in de pits zagen staan vreesden we dat hij een DNF zou laten optekenen. Een totaal verkeerde veronderstelling want De Dycker reed, in wellicht de warmste GP-reeks van zijn leven, nog van de 24e naar de 10e plaats. Kortom, de strijdlust, het karakter en de fysieke paraatheid waren er zeker.

Maar aan terugblikken heb je in de GP’s  weinig of niets. De hamvraag is dus: kunnen De Dycker en Van Horebeek het goede gevoel van Glen Helen omzetten in een podiumplaats (of beter nog GP-winst) in Saint-Jean-d’Angély? Bij gebrek aan kristallen bol moeten we u alvast het antwoord hierop schuldig blijven.

Maar de jetlag en warmte zullen allicht een belangrijke rol gaan spelen. Misschien wordt zondag wel de ultieme conditietest. In tegenstelling tot vorig jaar verwachten we geen Frans onderonsje in de MX2. Al zijn Musquin en Frossard natuurlijk meer dan serieuze podiumkandidaten. Hetzelfde kan gezegd worden van Xavier Boog, die op dit moment Kawasaki’s hoop in de bange MX1 dagen is.

De crossers mogen dan hun eerste van twee overzeese GP’s achter de rug hebben. Voor Maxime Warenghien moet het nu nog beginnen.  Het uithangbord van de Belgische trial is dit weekend aan de slag in de 3e ronde van het FIM Trial Junior World Cup in het Japanse Motegi. De onbetwiste heerser van het BK Trial moet rond het Twin Ring wegracecircuit dringend op zoek naar World Cup punten. Na 2 GP’s, of 4 wedstrijddagen bekleedt de Gas Gas rijder pas een 10e plaats in de tussenstand.

Thuiswedstrijd: Fujinami vorig jaar in Motegi.

Dat de trialjongens een GP in Japan hebben mag voor sommigen onder u dan misschien vreemd lijken, maar is dat helemaal niet. Het is in feite Honda dat deze GP en de trialsport rechthoudt in Japan. De Twin Ring is één van de twee circuits die tot het patrimonium van Honda behoren. Het andere is het bekendere Suzuka. Honda is bovendien ook de enige Japanse motorfabrikant die nog actief is in het trial, zij het dan niet rechtstreeks maar via dochterbedrijf Montesa. Montesa, ooit een autonome Spaanse motorfabrikant die zowel trial-, motocross- als enduromachines in zijn gamma had, werd in 1981 al gedeeltelijk overgenomen door Honda.

In de afgelopen 10 seizoenen gingen maar liefst zeven trial wereldtitels naar Montesa. Een achtste, gewonnen door Takahisa Fujinami, werd onder de Honda banier geklasseerd. De drie overige Honda wereldtitels kunnen we allemaal op naam van Eddy Lejeune schrijven. De Luikenaar domineerde van 1982 tot 1984 het wereldkampioenschap op een viertakt Honda machine.

Motorsport erfgoed: de Honda TL van Eddy Lejeune.

Wie dit weekend echter dichterbij huis live naar een wedstrijd wil gaan kijken heeft de keuze tussen motorcrosswedstrijden in Rognée (VMCF), Ranst (VLM), Genk (VBM) of  Zwevezele (MCLB).

Wie gek is op Supermotoraces vindt dit weekend in de Oostendse Vuurtorenwijk een volwaardig alternatief.  Tijdens de fameuze Noordzeeprijs staan er twee Monobikeklassen (450 en 650) aan de start. Geen sprongen of kombochten, maar wel spectaculaire glijacties op wellicht een van de radicaalste circuits van de Benelux tijdens een van de grootste motorsportevenementen van Vlaanderen.

Afsluiten doen we met positief nieuws over MotorsTV. Het motorcrosskanaal bij uitstek zal vanaf dit jaar terug de AMA Motocross Nationals uitzenden. Per ronde krijgen zowel de Motocross als Motocross Lites een samenvatting van 55 minuten. Afspraak op dinsdag 8 juni om 19u10 voor de eerste ronde in Hangtown.

Foto credits: CDS Images, Honda ProImages,