X

WK MX2: Tussentijds rapport

Eind juni, het wordt warmer, de vakantie komt eraan en scholieren en studenten krijgen het eindverdict te horen. Een zomervakantie staat of valt met een goed of slecht rapport. Zo ook een motorcrossseizoen. MXM beoordeelt de top-10 van het WK MX2 en de “vaste” deelnemers uit de Benelux.

KTM domineerde ontegensprekelijk de eerste seizoenshelft.

Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (WK-leider, 365 ptn.)

Musquin is ontegensprekelijk “le Patron” van het mondiale MX2 peloton. Won maar liefst zeven van de acht tot hiertoe verreden GP’s. Ondanks een nakend vertrek naar de States blijft hij 100% geconcentreerd op zijn doel: voor de 2e maal wereldkampioen MX2 worden. Is super regelmatig en maakt bovendien nauwelijks of geen rijfouten.

Ken Roczen, Teka Suzuki (tweede, 288 ptn.)

 

Het Duitse Wünderkind bevestigde zijn status van “coming man” maar kon nooit echt een vuist maken tegen Musquin. Lijkt met een achterstand van 77 punten nu al uitgeteld voor de wereldtitel. Bracht mede door pech wellicht niet wat velen van hem verwacht hadden, maar heeft als 16-jarige nog tijd zat om wereldkampioen te worden. Moest tijdens de eerste GP’s in de starts de duimen leggen voor de superieure fabrieks KTM’s.

Ken Roczen kreeg vaak met pech af te rekenen.

Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (derde, 268 ptn.)

Wellicht bezig aan zijn sterkste seizoen ooit, maar ook een van de ouderdomsdekens in de MX2. Zal ook in zijn laatste seizoen wellicht geen wereldtitel pakken, al kan hij nog vice-wereldkampioen worden. Erg regelmatig ondanks mindere starts en valpartijen.

Jeffrey Herlings, Red Bull KTM Factory (vierde, 241 ptn.)

In zijn eerste GP-seizoen ontpopte Jeffrey Herlings meteen al tot GP-winnaar.

Begon erg sterk aan het seizoen en won meteen zijn eerste Nederlandse GP in Valkenswaard. Begon vanaf Bellpuig wel te sukkelen  door valpartijen en mechanische problemen. Hoe dan ook aan een beresterk debuutseizoen bezig en een titelkandidaat voor de toekomst. Wellicht ook dé favoriet voor de zege in Lommel en Lierop. Heeft nu al de rol van vaandeldrager van de Nederlandse motorcross overgenomen van Marc de Reuver.

Zach Osborne, Bike It Cosworth Yamaha (vijfde, 233 ptn.)

 

Begon matig aan de GP’s maar raakte vanaf Agueda op dreef.  Heeft sinds Glen Helen een abonnement op de derde podiumplaats. Lijkt over een veel performantere motor te beschikken dan voorgaande jaren. Dankzij de inbreng van Cosworth? Een top drie klassering in de eindstand behoort nog tot de mogelijkheden, al zal het dan een stuk beter moeten gaan op de zware zandbanen.

Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (zesde, 225 ptn.)

Zag zijn voorbereiding  op de GP’s verstoord door blessures, geraakte daardoor wellicht nooit op het niveau van zijn tegenstanders. De laatste GP’s beter op dreef al blijven top 3 klasseringen eerder zeldzaam.  Nog een jaar in de MX2 GP’s zou wel eens het  seizoen te veel kunnen worden.

Arnaud Tonus, Teka Suzuki (zevende, 214 ptn.)

De Zwitser lijkt zijn draai gevonden te hebben op de Teka Suzuki. Tonus is (nog) geen podiumganger, maar blinkt wel uit in regelmatigheid. Pakte overal en altijd punten en dat loont. Zonder twijfel de rijder die het meeste progressie heeft gemaakt ten opzichte van vorig seizoen. Vreemd genoeg misschien wel op zijn sterkst in het zand en dus zit een top-5 klassering er misschien wel nog in.

Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (achtste, 209 ptn.)

Steekt wellicht in zijn beste vorm ooit en beschikt over een uiterst performante motor. Slechte starts leverden hem echter iets te vaak weinig punten op. Liet in Teutschenthal zien dat hij zeker over de snelheid beschikt om in de top 5 mee te kunnen strijden. Een top-5 klassering in de eindstand behoort tot de mogelijkheden. Zou volgend jaar als kopman van het team een gooi kunnen doen naar het  eindpodium.

Mits goede starts rijdt Van Horebeek in de top-5 mee.

Joël Roelants, Nestaan JM Racing KTM (negende, 183 ptn.)

Liet iets te vaak een nulscore noteren, maar stond ook twee keren op een GP-podium. Heeft de reputatie van een zandrijder maar kan die niet altijd waarmaken en lijkt beter uit de verf te komen op harde circuits. Een plaats in de top 8 is  nog mogelijk, maar is geen stap vooruit ten opzichte van vorig seizoen. Lijkt er nog niet helemaal uit te zijn in welke klasse hij volgend jaar zal uitkomen.

Ondanks twee podiumplaatsen lijkt Roelants niet tevreden over zijn gp-seizoen.

Jake Nicholls, HM Plant Red Bull KTM UK (tiende, 158 ptn.)

Kon de stijgende lijn van eind vorig seizoen doorzetten, maar zit nog ver van de top 5.  Laat geen uitschieters noteren, maar is wel erg regelmatig. Zandcircuits lijken nog steeds een zwak punt. Wordt volgend jaar wellicht de Britse vaandeldrager in de MX2.

Dennis Verbruggen, JM Racing KTM ( dertiende, 127 ptn.)

Anders dan tijdens de voorbije seizoenen kwam Verbruggen  in zijn allerlaatste seizoen MX2 nu wel elke manche tot scoren. Na een aarzelende start leek hij vanaf Glen Helen de aansluiting met de top 10 gevonden te hebben. Zijn crash tijdens de start van de kwalificatierace in Teutschenthal en de daaruit voortvloeiende blessures gooiden wel roet in het eten.  Zou zich in de tweede seizoenshelft met uitschieters in de kijker kunnen rijden bij MX1 teams.

Kan Crusty dit jaar nog op een GP-podium staan?

Nick Triest, Shineray MX Team China (drieëntwintigste, 22 ptn.)

Triest zal keihard moeten knokken om volgend jaar in de GP’ te blijven.

Begon verrassend sterk tijdens de eerste GP in Bulgarije. Daarna speelde een voedselvergifting hem echter parten en was hij nog maar een schim van zichzelf. Vaak snel in de kwalificaties op zaterdag, maar ondanks goede starts blijft punten scoren moeilijk. Zal in de tweede seizoenshelft moeten knokken om zijn carrière als GP-rijder volgend jaar te verlengen.

Ceriel Klein Kromhof, Yamaha Van Beers Racing (tweeëndertigste, 9 ptn.)

 

Een doodsmak tijdens de tweede manche van de Bulgaarse GP ligt wellicht aan de basis van Klein Kromhof’s magere seizoen.  Daarna kon de Drent alleen nog maar punten scoren in Bellpuig.   Moet in de tweede seizoenshelft proberen de meubelen alsnog te redden. Met een paar goede resultaten op zandcircuits zit een top-20 klassering er nog steeds in.

Fotocredits: CDS Images, KTM Images/Ray Archer, Suzuki Racing/Ray Archer