Lef kan je mxmag columnist Joël Roelants moeilijk ontzeggen. Veel rijders hebben de mond vol over Supercross, maar Roelants werkt hard om aan zijn techniek en SX-skills te werken. De Nederlandse MX2 kampioen trekt deze winter zelfs naar Australië waar hij zal deelnemen aan twee ronden van het Australian Super-X kampioenschap. Wij belden ‘JR’ even voor een korte update…
Hoe gaat het Joël, verveel je jezelf niet te veel?
Joël Roelants: “(lachend) Nee hoor, ik weet altijd wel wat doen. Na de laatste BK-wedstrijd in Mont-Saint-Guibert heb ik de riem er af gelegd. Voor Harfsen had ik maar 2 of 3 keer op de motor gezeten. Dan heb ik nog een week gerust na Harfsen en nu ben ik opnieuw fysiek bezig.”
Je hebt ook nog even van de autosport geproefd onlangs?
Joël Roelants: “Dat was niets serieus hoor! Tijdens de sponsordag van JM Racing kon je op het circuit rijden in Valkenswaard. Eén sponsor had een BMW M3 meegebracht een andere een Opel OPC en dan was er nog een Ford Fiesta. Niet meteen een PK-beest maar qua driften kon je er toch je hard mee ophalen! De sponsordag was weer heel leuk.”
Nog nieuws in verband met jouw Australië-plannen waarover je in de vorige column sprak?
Joël Roelants: “Yes, all systems go hé! Van 22 november tot 11 december ga ik naar Australië. Ik zal ter plaatse logeren bij Cody Mackie (noot: Australische Lites piloot) en ik ga de rondes in Sydney en Brisbane meedoen. Ik heb er een mechanieker en een team die zich over mijn KTM zullen ontfermen. Omdat er mensen ter plaatse zijn om me te helpen kan ik ook alleen naar ginder. Ik neem wel mijn eigen achtervering mee, als ik mijn voorvering ook nog zou meezeulen is er geen plaats meer voor kledij! “
Heb je al wat SX gereden de laatste tijd? En wat hoop je daar te bereiken?
Joël Roelants: “Ik ben wel eens gaan trainen in Genk, maar verder niks. Genk is natuurlijk ook super compact en niet zo veeleisend in vergelijking met echte SX-banen. Wat trouwens wel begrijpelijk is omdat je in België moeilijk een SX-circuit speciaal voor 5 profs kan aanleggen! Maar het wasbord ligt in Genk wel heel goed. Ik heb echt geen bepaald resultaat in mijn achterhoofd. In de Lites rijden ginder misschien niet de bekendste mannen, maar als je de clips op internet bekijkt dan zie je wel dat het stuk voor stuk rijders zijn die de ervaring hebben om supercross te rijden. De bedoeling is gewoon om veel bij te leren in Australië, zowel op training als tijdens de wedstrijden.”
Wat vind je van Ken De Dycker die gaat meedoen in Bercy?
Joël Roelants: “Het is moeilijk om te oordelen in Ken zijn plaats. Ik kreeg zelf ook de vraag of ik Parijs wilde meedoen maar daar heb ik voor bedankt. Om te beginnen is het een moeilijk circuit en je rijdt er niet tegen Janneke en Mieke. Ken jezelf: als je in die omstandigheden toch tegen je limet aan zit, komen er problemen van. Daarom kies ik er voor om stap voor stap op te bouwen. Dit jaar wil wat meer feeling krijgen in Australië en dan zien we volgend jaar wel weer verder.”
Heb je al met de nieuwe KTM SX-F 250 getest?
Joël Roelants: “Ook met het oog op Australië heb ik hier al gereden met de 2011 KTM. Zo ken ik de settings van mijn voorvork en daarmee kan ik dan in Australië rijden. Die eerste kennismaking viel enorm mee, uiteraard is er een verschil tussen de standaard 2011-motor met mijn getunede Nestaan-JM Racing wedstrijdmotor. Maar de basis is al heel goed en opnieuw merk je dan hoe krachtig die 250 standaard al is! Maar vraag me niet om ‘m te vergelijken met de 2010 productieversie. Dat is ondertussen al te lang geleden!”
Op TV leek je heel tevreden na het behalen van jouw Nederlandse titel (Joël gaf Jeffrey Herlings na de aankomst een modderkus). Was de ontlading groter dan vorig jaar?
Joël Roelants: “Dat weet ik niet of de ontlading groter was… Ik was sowieso wel heel erg opgelucht en ik was blij voor het team en de sponsors. Omdat Harfsen zo laat viel, ging ik onvoorbereid naar daar. Maar dat kon moeilijk anders. Na een lang seizoen snak je naar rust. Als je blijft trainen tot Harfsen en je last dan een pauze in loop je weer vertraging op met de voorbereiding voor 2011. Uiteindelijk is alles nog goed gegaan hoewel ik best last had van opgepompte armen. Na de wedstrijd kwam Jeffrey (Herlings) me feliciteren en ik kon het niet laten om even onnozel te doen met hem. Hij pakte het wel sportief op.”
Volgend seizoen ga je samenwerken met Bengt Laeremans als sportief begeleider. Wat wordt zijn rol?
Joël Roelants: “Bengt zal mijn rijcoach worden. We hebben het daar vroeger al wel over gehad. Nu hij zelf gestopt is met crossen heeft hij ook wat meer tijd vrij. Hij zal volgend seizoen zijn tijd verdelen tussen zijn fietswinkel en mij ondersteunen: de motor klaarmaken, mee gaan op training, Bengt gaat ook mee naar de GP’s en zal video-analyse doen. We kunnen het niet alleen goed met elkaar vinden, Bengt heeft ook een goed oog voor rijtechniek en daar gaat hij me vooral in coachen. Op dit niveau is elk detail belangrijk, op deze manier wil ik weer een paar procent winnen.”
Veel plezier down under!
Joël Roelants: “Het zal niet mankeren!”