X

Exclusief interview met Kyle Chisholm

De boomlange Kyle Chisholm (23) was lang één van de underdogs van de Amerikaanse motorcross tot hij vorig jaar een droomkans kreeg als teammaat van James Stewart. Ironisch genoeg werd het tegelijk de grootste ontgoocheling uit zijn carrière. Chisholm vocht echter terug, hij reed een degelijk SX-seizoen (10de) en viel net buiten de top-5 in de outdoors. De sympathieke Floridiaan werd in de Supercross van Bercy zelfs tweede en lijkt klaar voor een sterk 2011.

Hoe was het om terug in Europa te zijn voor Bercy?
Kyle Chisholm: “Geweldig, het was mijn eerste keer in Parijs. Ik moest wel een beetje wennen aan de baan en aan het wedstrijdformaat, maar het was een goede ervaring. Mijn starts waren niet altijd optimaal, aan de andere kant heb ik wel gemerkt dat het met mijn snelheid en mijn conditie oké is. Het was ook goed om hier wedstrijdritme op te doen want sinds eind september deed ik geen enkele race. Dat is eens wat anders dan alleen maar trainen ter voorbereiding van Anaheim 1. In een race kom je ook altijd situaties tegen die je niet kan nabootsen op training. Dat geeft je wat voorsprong om voor het nieuwe seizoen nog bepaalde veranderingen aan de motor aan te brengen als dat nodig is. “

Voor iemand die SX in een groot stadion gewoon is, betekent zo’n race als Bercy een grote aanpassing. Kan je het vergelijken met de kleiner Arenacrossen in de VS?
Kyle Chisholm: “Niet helemaal. Het zit tussen een Arenacross en de SX’die ik vorig jaar in Duitsland reed, maar het is kleiner dan een echte AMA Supercross. De tunnel in Bercy is wel een beetje speciaal al is het in het algemeen wel een cool circuit.”

Behalve Bercy heb je vroeger ook in Genève gereden. Vergelijk die SX-ervaring in Europa eens met the real thing?
Kyle Chisholm: “Het is de combinatie van alles samen die het helemaal anders maakt. Zoals ik al zei verschillen de circuits, ook door de andere parcoursbouwers, het soort obstakels ook… Verder heb je heel andere rijders. Er zijn uiteraard minder SX-toppers dan in de AMA, maar hier zijn er ook jongens met een goede techniek, sterke GP-piloten. Het zijn gewoon een ander type van piloten waardoor je ook andere races krijgt. Daar moet je als Amerikaan allemaal aan wennen. Dat vind ik niet erg hoor, integendeel ik heb het steeds naar mijn zin gehad in Europa!”

We krijgen in de winter continu beelden te zien van rijders die rondjes afwerken op SX-testcircuits. Het lijkt bijna niet mogelijk om méér te testen dan SX-rijders in aanloop van Anaheim 1, zelfs in de MotoGP wordt er niet zoveel getest?!
Kyle Chisholm: “
(lacht) Ik begrijp wat je bedoelt! Je hoopt om 100% klaar te zijn met de motor voor de eerste Supercross, maar dan merk je ook het verschil tussen een test/training en een race. De wedstrijden zijn ook elk weekend anders. Je wil een goede basis en daarna maak je kleine veranderingen in functie van de layout van de baan en de ondergrond. Eens je tevreden bent met een basisafstelling is het grootste werk gedaan.”

Het moet veel voldoening geven om na een rampjaar in 2009 sterk terug te komen dit jaar.
Kyle Chisholm:
“Zeker, maar eigenlijk was 2009 al slecht begonnen voor 1 januari! Nadat ik een SX-only contract had getekend met San Manuel-Yamaha had ik in oktober 2008 een zware knieblessure. Daardoor moest ik het hele seizoen met een geblesseerde knie rijden. Ik heb het nooit als excuus ingeroepen, maar het was wel frustrerend. Mijn opties waren simpel: als ik een operatie koos, zou ik het hele SX-seizoen missen, aan de andere kant kon ik er proberen het beste van te maken en mijn kans in het beste team van Amerika grijpen. Het was ook mijn eerste seizoen op een 450, dat maakte het nog eens extra moeilijk. Onmiddellijk na het SX-kampioenschap ben ik dan onder het mes gegaan. Ik was zes maanden uit voor ik terug kon rijden. De twee Supercrossen die ik vorige winter in Duitsland reed (München en Dortmund) won ik en daarna ben ik stilaan weer naar mijn beste vorm gegroeid.  Hoewel ik Anaheim 1 moest missen door Dortmund was het goed voor mijn vertrouwen.”

Bovenop jouw ontgoochelende prestaties raakte je in 2009 ook betrokken in een akkefietje met Chad Reed (hinderen tijdens het dubbelen, red.) Denk je dat zo’n seizoen jouw reputatie heeft geschaad?
Kyle Chisholm:
“Zeker. Zo’n seizoen kan je missen als kiespijn. Er is zoveel concurrentie dat je na zo’n jaar al snel in de vergeethoek beland. En natuurlijk was er heel veel negatieve publiciteit door dat voorval met Chad Reed. Nu is dat allemaal al lang verleden tijd. Ik heb me verontschuldigd tegenover Chad en ben gewoon verder gegaan. Maar heel die toestand met Reed, mijn blessure enzo, dat heeft me zeker geraakt. Gelukkig heb ik die negatieve spiraal kunnen ombuigen. Dit seizoen liep het lekker en die lijn wil ik graag doortrekken.”

Wat is jouw doel voor dit seizoen?
Kyle Chisholm:
“Ik wil er geen cijfer opplakken. Maar dit seizoen ben k voor een top-10 in de SX en in de Nationals gegaan. Daarnaast wilde ik ook een paar top vijven zowel indoor als outdoor, dat is me ook gelukt. Ik heb er niet te veel over nagedacht hoe zich dat vertaalt in 2011. Gewoon elke keer keihard mijn best doen, dàt is mijn doel. Als ik daarmee win is dat fantastisch, als ik 10de wordt is dat balen, maar dan weet ik gewoon dat ik nog harder zal moeten werken. Ik wil vooral meestrijden met de toppers. Alleen op die manier kan je beter worden. Als je er niet van in het begin bij bent, kan je het wel schudden. Dungey, Villopoto, Reed… zijn zo snel dat je ze niet meer terug ziet als je een slechte start hebt! In het vaarwater van die mannen komen is een garantie voor goede resultaten.”

Je werkt sinds enkele maanden samen met David Vuillemin die ook teammanager is van MotoConcepts-Yamaha. Hoe gaat dat?
Kyle Chisholm:
“Dat gaat prima, ik heb veel in Californië gezeten en hij is regelmatig meegekomen op training. Hij ziet heel veel kleine dingetjes, heeft veel ervaring en weet waarover hij spreekt. Het was ook goed om hem er bij te hebben in Bercy. Op die manier hebben we ook al in wedstrijdomstandigheden kunnen  samenwerken zodat we al wat op elkaar ingespeeld zijn voor Anaheim 1.”

We hoorden heel weinig van James Stewart deze winter op zijn videoclip van vorige week na. Jullie zijn goede vrienden, weet jij wat er aan de hand is met hem?
Kyle Chisholm: “Soms zoekt hij de publiciteit op en op andere momenten blijft hij liever op de achtergrond. James heeft natuurlijk een heel moeilijk jaar gehad. Ik denk dat hij zich even gedeisd houdt, maar ik denk wel dat hij klaar zal zijn begin januari. Aan zijn talent kan niemand twijfelen en hij is nog steeds heel gedreven.”

Voor veel mensen in Europa is het een beetje vreemd voor een sportman om over zijn geloof te praten. Jij bent christelijk en daar praat je ook over tijdens interviews. Hoe belangrijk is geloof voor jou?
Kyle Chisholm: “Dat is belangrijk voor mij, het is een stuk van mezelf. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar mijn verloofde heeft me er mee in contact gebracht. Door het vele reizen is het niet eenvoudig om naar de kerk te gaan en zo. De laatste jaren is het een belangrijk deel van mijn leven geworden. Ik heb er ook geen probleem mee om daarover te praten.”

Heb je favoriete races in het SX-kampioenschap of outdoor?
Kyle Chisholm: “In Supercross zijn ze allemaal wel leuk, maar Anaheim 1 steekt er bovenuit. Het is een nieuw seizoen en het kan echt overweldigend zijn als je er niet klaar voor bent. Maar het is heel erg cool omdat iedereen die er is zo enthousiast is over onze sport. Ik rijd ook graag in Saint-Louis, ze hebben daar een geweldige ondergrond, Las Vegas is ook erg tof. Qua nationals hebben we ook heel veel mooie races. Als ik er één moet kiezen zou het Red Bud zijn.”

Wat is het beste aan jouw job?
Kyle Chisholm: “Alles eigenlijk! Het rijden, een goede show geven voor het publiek, dat is echt dikke fun. Verder het reizen, nieuwe plaatsen en mensen ontdekken… Ik voel me vereerd dat ik van motorcross mijn beroep heb mogen en kunnen maken.”

Thanks, Kyle. Merry Christmas, happy New Year and an awesome season.
Kyle Chisholm:
“All the best for you guys in Holland and Belgium!”

Credit foto’s: CDS, Yamaha Racing