X

Interview Jelle Grade

Jelle Grade verlengde in 2010 zijn titel bij de Inters MX1 A van VLM. Na een ietwat aarzelende start, kwam Grade onder stoom en leek hij wel een pletwals. Welke ambities hij voor 2011 koestert, lees je in dit interview.

 

MXMag.be: Jelle, je domineerde dit seizoen bij de Inters MX1 van de VLM. Hoe kwam dat, was de tegenstand niet sterk genoeg?

Jelle Grade: Sven Breugelmans blesseerde zich en moest daardoor bijna het gehele verdere verloop van het seizoen missen. Dat speelde uiteraard een rol. Als Peter Iven zijn start miste, wat wel vaker gebeurde had ik het vrij makkelijk. Maar daarnaast denk ik toch dat ik zelf de doorslag heb gegeven. Waarschijnlijk heb ik er gewoon meer voor over dan de andere rijders. Een aantal VLM-toppers gaat op zaterdagavond nog bij mekaar buurten in het rennerspark of zitten gewoon in de feesttent. Tegelijkertijd lig ik dan tussen 21 en 22 uur al in mijn bed. Niet alleen in het weekend, maar gedurende het seizoen elke dag.

 

MXMag.be: Nochtans duurde het toch even vooraleer je echt op dreef kwam dit jaar…

Jelle Grade: Het was toch even wennen aan de nieuwe Yamaha YZ450F. Het motorontwerp was radicaal anders dan bij de modellen uit de voorbije jaren. Zo zit het spruitstuk nu achteraan en loopt de uitlaat dicht langs de achterste schokbreker. Als de uitlaat warm werd, kwam ook het schokbrekreservoir onder druk te staan. Dat gaf uiteraard problemen bij het rijden. Gelukkig heeft technicus Tom Wijnants van TRP Suspension ons geholpen om dat probleem op te lossen.

MXMag.be: Rijdt je in 2011 ook op een Yamaha?

Jelle Grade: Ja, hoor alles blijft bij het oude. Ik blijf gewoon bij BeTeMo Yamaha. Ik zal op technisch gebied nog steeds worden bijgestaan door Wim Van Hoof en Marc Bogemans.

MXMag.be: Geen spijt dat je je kansen niet voluit kon verdedigen in het FAM-kampioenschap?

 

Jelle in actie tijdens de tweede FAM-wedstrijd in Tielt.

Jelle Grade: Tja, het was natuurlijk wel spijtig dat de laatste proef in Sint-Lenaerts nooit heeft plaats gevonden, want die titel zat er nog wel in. Maar anders kan je daar toch weinig aan doen. En ik had ook de indruk dat het FAM-kampioenschap de laatste jaren veel van zijn pluimen verloor.

MXMag.be: Met welke ambities begin je aan 2011?

Jelle Grade: Het doel is natuurlijk om een vierde titel bij de Inters MX1 van VLM te pakken. Daarnaast zou ik ook graag terug het IMBA-kampioenschap rijden. Dat is iets wat me boeit.  In 2004 heb ik al eens een IMBA-campagne afgewerkt en dat ging vrij goed. Tot voor de laatste wedstrijd maakte ik kans om de titel binnen te halen. Maar ik had op dat ogenblik net de switch van een tweetakt Kawasaki naar de viertakt Yamaha gemaakt en was zodoende onervaren op die machine. Dat heeft me misschien wel de titel gekost. Ook het BK MX1 staat eigenlijk op mijn lijstje voor 2011. Nu VLM uit de FAM is gestapt hoop ik alvast dat zoiets mogelijk wordt.

MXMag.be: Nu VLM lid is toegetreden tot de UMC komen er uitwisselingwedstrijden met de VMCF. Wat vind je daarvan?

Jelle Grade: Zeker een goede zaak. Aangezien er daar toch ook wel wat kleppers achter het starthek staan, worden het ongetwijfeld boeiende wedstrijden. Ik kijk er al naar uit. In zo’n wedstrijden ben je er natuurlijk op gebrand om je te laten zien.

MXMag.be: Wie worden jouw belangrijkste tegenstanders voor het VLM-kampioenschap in 2011?

Jelle Grade: Ik hoor dat Sven (Breugelmans) heel hard aan het trainen is. Dus die moet je al zeker meerekenen. Maar ik verwacht ook veel van Jeff Cloots. Hij is aan het einde van seizoen een aantal wedstrijden komen rijden bij ons en hij heeft een erg sterke indruk gemaakt. Daarnaast denk ik dat ook mijn streekgenoot Glenn Berghmans af en toe voor tegenstand zal zorgen. Langs de andere kant hoor ik nu wel dat Peter Iven er mee zou stoppen.

MXMag.be: Jelle, hoe ziet jouw voorbereiding op het nieuwe seizoen eruit?

Jelle Grade: Ik ben sinds vorige week (de laatste week van november, nvdr.) terug begonnen met trainen. Voorlopig is dat vooral looptraining.  Mijn trainer Frans Pelgrims, stelt elk jaar een persoonlijk trainingsschema op voor mij. Normaal gezien trainde ik vanaf nu ook al met de motor, maar het winterweer gooit roet in het eten. Maar het zijn drukke dagen want nu zaterdagavond (11 december) is er mijn kampioenenbal in de kantine van VC Langdorp. En ’s anderendaags moet ik al aan de start staan in Stekene.

MXMag.be: Je seizoen begint eigenlijk al volgende week met de Eindejaarscross in Stekene?

Ploegend door het zand van de Keiheuvel, een van zijn favoriete omlopen.

Jelle Grade:  Ja, dat klopt. Daarnaast rijd ik  op tweede kerstdag ook nog de Eindejaarstrofee van MC Lille. In januari staat de 4-uurscross in Eersel op het programma. Daarnaast maak ik  midden januari mijn debuut in de Supercross van Goes.

MXMag.be: Dus dat wordt dan meteen ook jouw supercrossdebuut?

 

Jelle Grade: Nee, niet echt. Ik reed eerder in 2008 al eens een Supercrosswedstrijd in het Ullevistadion in Göteborg. Ik had voor de gelegenheid een 250F motor meegenomen, omdat ik dacht dat die beter tot zijn recht zou komen op zo’n baant. Bleek dat er toch wel serieuze kleppers aan de start stonden met Andrew Short op kop en die zaten natuurlijk allemaal op een 450. Sportief gezien was dat niet meteen een voltreffer. Ik hoop alvast om het beter te doen in Goes.

MXMag.be: Ok Jelle, bedankt voor dit interview.

Jelle Grade: Ik had ook graag nog mijn trainer en mijn mechaniekers willen bedanken. En natuurlijk ook mijn team, BeTeMo Yamaha. Op 13 februari organiseren we overigens terug de Internationale openingswedstrijd van het BMB motorcrossseizoen in Lommel. Daar sta ik uiteraard ook achter het starthek.  Ook nog bedankt voor het interview.

MXMag: Graag gedaan

Foto Credits: MXFotorama.be, MXMag.be