WK MX2: reacties na Saint-Jean d’Angély

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Na afloop van de Franse MX2 GP ontbrak het niet aan gesprekstof in de paddock. Tommy Searle won zijn eerste GP op de Monster Energy Pro Circuit Kawasaki en de beide Red Bull Teka KTM-fabrieksrijders haalden voor het eerst dit seizoen het podium niet.

 

Tommy Searle brak in Saint-Jean d'Angély de ban.

Tommy Searle brak in Saint-Jean d’Angély de ban.

GP-winaar: Tommy Searle, Monster Energy Pro Circuit Kawasaki (4-1)

 

“Het team doet er alles aan om mij een motor te geven waar je mee kan winnen. Vanochtend wijzigden we de afstellingen van de vering en dat wierp zijn vruchten af. In het begin van de eerste manche maakte ik een paar fouten maar tegen het einde van de race aan was ik de snelste. Toen ik Roczen over de grond zag rollen in de openingsfase van de eerste manche voelde ik medeleven voor hem. Niettemin moest ik volop van zijn crash profiteren. Ik zei tegen mezelf dat deze manche voor mij was. Ik ging Osborne voorbij en pakte de leiding maar dan kwam Herlings aangestormd. Hij maakte foutjes en ik wist dat ik hem nog voor het einde van de manche opnieuw voorbij zou kunnen gaan. Hij waaierde breed uit in een bocht en ik stak de motor binnen door en ging er dan helemaal voor. Tot hiertoe ben ik vooral regelmatig geweest, maar ik heb het gevoel dat ik nu ook sneller wordt. Ik ben erg blij dat ik Jean-Jacques, Gael en de rest van het team de overwinning kan schenken in hun thuis-GP. We worden week na week sterker, maar ik zal meer GP’s moeten winnen als ik de titel wil pakken.”

 

Zach Osborne pakte zijn eerste podiumplaats van het seizoen.

Zach Osborne pakte zijn eerste podiumplaats van het seizoen.

Tweede: Zach Osborne, Bike It Cosworth Yamaha (3-3)

“De snelheid was er al een heel seizoen, alleen de resultaten waren er nog niet. Het voelt dan ook goed om dat vandaag eindelijk in een podium te kunnen omzetten. Ik voelde me niet zo comfortabel als leider in  de tweede manche, maar ik kon het toch terug recht zetten. Halfweg de manche ging ik voorbij Gautier. Na een paar moeilijke ronden in het begin kwam ik er terug door. Maar tegen dat ik bij Gautier  kwam, was Tommy Herlings al voorbij gegaan. Ik heb sinds de Amerikaanse GP niet meer met de motor getraind maar ik wist dat het met mijn fitness wel goed zat. Nu wil ik terug een reeks podiums scoren en volgende week komt er met Agueda al een goed circuit voor me aan.”

Derde: Gautier Paulin, Monster Energy Yamaha (2-4)

“Ik voelde me een stuk beter dan in Brazilië. Ik geniet nu meer van het rijden en kan terug met de motor spelen. Het was spijtig dat Ken crashte maar dat betekende wel dat de kaarten grondig herschud werden. Ik was snel vandaag maar in de tweede manche maakt ik toch een aantal fouten. Ik kon niet voorbijsteken wanneer ik het wilde. Altijd zat ik er wel dicht bij, maar nooit dicht genoeg. Het circuit was glad en op sommige plaatsen lang het erg hard. Vooral de hellingen waren moeilijk op een 250 want als je aan de voet een foutje maakte draaide je meteen het verdere verloop van de sectie in de soep. Maar het loopt nu sowieso beter voor mij. Ik stond hier voor de allereerste keer op het podium van een Franse GP en daar ben ik heel blij mee. Dit resultaat geeft moed om door te blijven gaan en vooral regelmatig te zijn.”

 

LEES MEER  De deelnemerslijst van de MXGP in Italië

Vierde: Jeffrey Herlings, Red Bull Teka KTM (7-2)

“Ik leidde de tweede manche tot drie ronden voor het einde, maar toen werd ik voorbijgestoken (door Searle, nvdr) en dus stond ik niet op het podium. Ik heb in het kampioenschap wel een punt op Ken goed gemaakt. Al heb ik dan vandaag niet gewonnen, ik heb ook niet verloren.”

 

Na afloop van de 2e manche liep Roczen er maar beteuterd bij.

Na afloop van de 2e manche liep Roczen er maar beteuterd bij.

Vijfde: Ken Roczen, Red Bull Teka KTM (1-11)

“Ik had twee ongelofelijke starts, telkens met twee lengten voor. In de tweede manche maakte ik echter een fout in de eerste rond en klapte ik hard tegen de grond. Ik bleef verder rijden maar daarna had ik nog een kleine crash en zou zo uiteindelijk elfde worden. Ik heb nu 13 punten voorsprong. Ik moest een punt toegeven maar dat is niet zo erg. Ik ben niet al te erg geblesseerd, al voel ik wel een beetje pijn. Morgen zal dat allicht erger zijn en zal ik me stijf voelen.”

Zevende: Arnaud Tonus, Bike It Cosworth Yamaha (5-7)

 

“Vandaag begon goed met een goed ritme en een snelle ronde in de warm-up. In de eerste manche was mijn start echter niet zo goed en ik eindigde als vijfde. Eigenlijk gebeurde er niet zo veel, ik reed de hele manche alleen. In de tweede manche kwam ik snel uit de startblokken maar toen liep er iets mis. Ik weet nog steeds niet wat maar ik moet een versnelling gemist hebben of zoiets. Daarna reed ik goed en lag op de loer om Charlier voorbij te gaan. Net toen ik de aanval wou inzetten had ik een zware crash en ik baalde enorm omdat ik nog een fout had gemaakt. Als je valt ben je meteen ook dat goede ritme dat je hebt opgebouwd kwijt. Maar goed, het liep hier al een stuk beter dan in Brazilië en ik  hoop op meer beterschap in Agueda.”

Achtste: Joël Roelants, Nestaan JM Racing KTM (8-10)

LEES MEER  Karlis Reisulis reist mee naar Indonesie

 

Teammanager Jacky Martens: ” Saint-Jean d’Angély was voor ons dit jaar geen gemakkelijke GP. Het parcours is steenhard en erg technisch, en met zijn gigantische afsprongen niet geheel ongevaarlijk, zoals Jordi vandaag heeft ondervonden. Daarnaast was het warm en door de hoge luchtvochtigheid erg drukkend. Gelet op de podiumplaats die Joël hier vorig jaar nog wist te behalen is hij met zijn resultaat van vandaag uiteraard niet tevreden. Joël heeft vandaag echter alles gegeven, hij is qua vorm op dit moment niet 100% en dat eist ook conditioneel zijn tol. Daarnaast lijkt bij momenten Harri Kullas een plaaggeest voor Joël. We hebben al vaker gezien dat, alhoewel Joël sneller is, hij problemen heeft Kullas voorbij te steken, dit heeft hem vooral tijdens de tweede reeks enorm opgehouden.”

 

Joël Roelants had het meermaals aan de stok met deze Harri Kullas.

Joël Roelants had het meermaals aan de stok met deze Harri Kullas.

Negende: Harri Kullas, Monster Energy Yamaha (10-9)

“Dit is waarschijnlijk een van de ergste circuits van het seizoen voor mij. Toen het gisteren begon te regenen reageerde iedereen ontstemd maar ik was eigenlijk in mijn nopjes. In de eerste manche was de bodem iets zachter maar ik verloor al in de eerste ronde veel plaatsen. Niettemin was het resultaat wel OK. Ik had niet zo’n goede start in de tweede manche en hing dicht bij Roelants. We staan dicht bij mekaar in de WK-stand dus ik wist dat het belangrijk was dat ik hem voorbij ging. Ik haalde nog een aantal rijders in en kwam zo terug in de top-10 terecht. Ik ben vrij tevreden over mijn weekend en over mijn puntenoogst.”

 

 

Max Anstie leert nog elke GP bij.

Max Anstie leert nog elke GP bij.

Tiende: Max Anstie, Monster Energy Pro Circuit Kawasaki (17-6)

 

“Ik leer elke GP die ik rijd nog bij. Dit weekend was een compleet nieuwe ervaring want ik had nog nooit in Saint-Jean d’Angély gereden. Ik had pech in de eerste manche. Ik had een slechte start en crashte dan meteen. Nadien maakte ik wel terrein goed maar ik crashte opnieuw. Ik kan niet uitleggen waarom mijn starts niet zo goed waren dit weekend. In de tweede manche hing ik twintigste of daaromtrent maar ik slaagde erin om door te schuiven en uiteindelijk eindigde ik als 6e na een sterke manche. Ik had een duelletje met Roczen tot die neerging en dat was goed voor mijn vertrouwen. Nu komen er nog een aantal circuits die ik niet ken, het wordt dus niet makkelijk. Maar ik ben zeker dat ik met een team als dit achter mij goede resultaten zal blijven boeken.”

 

Vijfentwintigste: Mike Kras, Beursfoon Suzuki (22-22)

“Het was een moeizaam begin op het technisch harde circuit in Saint-Jean d’Angély. Naarmate de dag vorderde ging het rijden beter en kwam er meer vertrouwen. Ik heb enorm veel geleerd afgelopen weekend omdat ik niet vertrouwd ben met dit soort technische GP-circuits. Toch kan ik met een goed gevoel vooruitblikken naar Portugal. Een circuit met meer grip wat me dus ook beter afgaat.”

Foto Credits: Kawasaki Racing/Sarah Guttierez, Yamaha Racing, KTM Images/Ray Archer,

 

Uw reacties

Ook te lezen