X

Motocross International: Pourcel heeft geen zin in de GP’s.

De terugkeer van Christophe Pourcel in het WK MX1 was niet bepaald grandioos te noemen. En toch zal de GP van Duitsland allicht lang blijven hangen bij Pourcelfans. Op zaterdagmiddag al stuurde Cri Cri zijn kat voor de pre-race show op mx-life.tv.   Dat Pourcel  nog steeds snel is, was dan al gebleken. In zijn 7e van 10 rondjes tijdens de vrije training op zaterdagochtend, zette Pourcel de snelste tijd op de klokken. Alleen LS Honda Racing’s Shaun Simpson kon iets later die tijd verbeteren.

Aan het eind van de namiddag wist de kersverse CLS Monster Energy Pro Circuit Kawasaki-rijder zich als 6e te kwalificeren. Niet wereldschokkend, maar zeker ook niet slecht in dit gezelschap. De echte controverse moest dan nog komen.

Op zondag bleek Pourcel niet in staat te zijn om een GP-manche uit te rijden. In de eerste manche kwam hij na 5 ronden binnen omdat hij geen crossharnas droeg. Op een met stenen bezaaide omloop als de Talkessel in Teutschenthal is een crossharnas zeker geen overbodige luxe. Pourcel leek dat echter niet te weten. Vreemd zeker als je de dag voordien een kwalificatierace van dik 25 minuten op datzelfde circuit hebt gereden.  Bovendien zou Pourcel Teutschenthal nog moeten kennen  van de  MX2 GP’s die hij er in 2005, 2006 en 2007 reed. Objectief bekeken kunnen we Pourcel’s opgave in de eerste manche dus als een gebrek aan professionalisme beschouwen.

In de tweede manche zou Pourcel eerst een aantal ronden rond de 7/8e plaats hangen. Toen hij iets later een plaats moest toegeven kwam de CLS-piloot  terug de pit ingereden. Pourcel zou nadien nog een aantal ronden op de 31e plaats, in de weg van de koplopers, rijden. Pourcel’s verklaring luidde achteraf dat hij niet de juiste set-up had voor de Europese circuits. We geloven best dat Pourcel’s  Pro Circuit Kawasaki KX450F nog niet helemaal op punt staat, maar als die motor voor niks deugde, hoe kon hij dan een dag eerder ondanks een slechte set-up wel zesde worden? Daarnaast had het team de afgelopen lente al veel getest met Ben Townley, en zou er dus al een basisafstelling moeten zijn.  Je zou bovendien ook kunnen argumenteren dat een ex-wereldkampioen als Pourcel met zijn rijden het gebrek aan set-up voor een stuk moet kunnen omzeilen. Achteraf bekritiseerde Pourcel bij monde van  CLS-teammanager Jean-Jacques Luisetti dat het circuit van Teutschenthal er veel te hard had bijgelegen, op het randje van het toelaatbare zelfs. Ook vreemd want andere rijders hadden het erover dat Teutschenthal er het afgelopen weekend een stuk zachter dan ooit tevoren bij had gelegen. Uit het gesprek van Luisetti met onze Franse confraters van Moto Verte bleek ook dat Pourcel er nog niet helemaal zeker van was dat hij dit weekend in Kegums aan de start zou staan voor de Letse GP.

Pourcel liep in Teutschenthal niet bepaald over van enthousiasme…

Het ligt er vingerdik op dat Christophe Pourcel eigenlijk helemaal niet in het WK MX1 wil rijden. De Fransman was nooit echt een jolige jongen, maar zijn lichaamstaal verraadde het afgelopen weekend vooral een totaal gebrek aan interesse. Waarschijnlijk had hij liever in de Peugeot-fabriek in Sochaux aan de lopende band Partners geassembleerd. Alleen, dat betaalt niet zo goed.  De echte uitdaging ligt voor Pourcel in de Verenigde Staten. En dan misschien nog het meest in het AMA Supercross-kampioenschap. Van zijn twee AMA Supercross Lites-titels hebben wij alvast onthouden dat Pourcel een van de weinige Europeanen, zo niet de enige,  is die de Amerikanen in hun eigen Supercrosskampioenschap zou kunnen kloppen. Maar dan moet Pourcel wel eerst een degelijk team vinden en om daar in te slagen zal hij water bij de financiële wijn moeten doen.

Foto Credit: Kawasaki Racing/Sarah Guttierez