New Metal ZPSport 449

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

 

 

Retro is een modewoord van de afgelopen jaren in de motorindustrie. Retro mag dan wel niche zijn, maar het is ook – en misschien vooral – “in”. Een niche binnen een niche vormen de retro scramblers zoals we ze al zagen bij oa Moto Guzzi, Metisse en Triumph. En nu is er een nieuwe speler: ZP Moto.


Net als het bekendere MZ is ZP in de buurt van de Oost-Duitse stad Zschopau gevestigd. Zschopau is naast de thuishaven van MZ ook het mekka van de enduro in Duitsland. De ‘Rund um Zschopau’-enduro sluit ieder jaar het Duits kampioenschap af. Bovendien heeft de streek rond Zschopau een roemruchte geschiedenis als het op Enduro aankomt. Niet voor niets is de Sachsenring, die net als Zschopau in de deelstaat Sachsen ligt, dit jaar de uitvalbasis voor de International Six Days Enduro. ZP Moto richt zich dan ook op de bouw van enduromachines of moeten we zeggen “retro enduro’s”?


Met de ZP Sport 449 heeft de jonge constructeur een eerste model ontwikkeld. Het uiterlijk mag dan wel retro aandoen, de mechaniek is toch modern. De ZP bestaat uit een stalen buizen frame dat erg doet denken aan de MZ en Simson enduromachines van die tijd. De krachtbron is echter een moderne viertakt met elektronische injectie van 449cc die betrokken wordt bij Gas Gas. De motor heeft een zesbak en voldoet aan de Euro III-normen inzake emissies. Het Catalaanse blok produceert 45 pk aan 6.200 opm en heeft een koppel van 52 Nm.


Op de rechterflank van de Sport 449 valt de lange, ouderwetse uitlaatlijn op. Ook de achterbrug is volledig retro zij het dat deze wel afgeveerd wordt door een instelbare Öhlins schokbreker. Vooraan koos ZP Moto voor een vork van de Italiaanse race-specialist Mupo. Deze conventionele voorvork is ook instelbaar. Cross- en enduro-specialist Excel levert de zwarte spaakwielen. Die spaakwielen worden uitgerust met endurobanden van Metzeler. De motorfiets stopt met 260 mm remschijven en tweezuigerremklauwen van Brembo.


ZP Moto claimt dat de ZPSport 449 een drooggewicht heeft van 118 kg, rijklaar wordt dat dan 130 kg.

 

 

 

De ZPSport gaat vanaf oktober in productie. Voor 2013 mikt men op een productie van 50 exemplaren. Niet al te veel dus, maar gezien de nettoprijs van € 18.850 is dat ook niet verwonderlijk.

 

Uw reacties

Ook te lezen

  • VIDEO: Qualy Highlights MXGP Turkije

    VIDEO: Qualy Highlights MXGP Turkije

    Tijdens de achttiende Grand Prix van het seizoen startten Liam Everts (MX2) en Tim Gajser (MXGP) vanaf de pole-positions. De KTM-rijder wist te winnen voor landgenoot Lucas Coenen (foto). Gajser …
  • Tim Gajser pakt zijn achtste pole van het seizoen

    Tim Gajser pakt zijn achtste pole van het seizoen

    Tijdens de achttiende Grand Prix van het seizoen start Tim Gajser vanaf de pole-position. De Honda-rijder wist de wedstrijd over 20 minuten en twee ronden te winnen voor Jorge Prado …
  • Everts wint, Langenfelder bokt De Wolf tegen de grond

    Everts wint, Langenfelder bokt De Wolf tegen de grond

    Voor de derde keer dit jaar heeft Liam Everts de “RAM Qualifying Race” gewonnen. De 20-jarige crosser wist tijdens de Grand Prix van Turkije te winnen voor Lucas Coenen en …
  • Valin wint, Van Erp derde voor Valk

    Valin wint, Van Erp derde voor Valk

    Tijdens de tiende wedstrijd van het Europees Kampioenschap 250cc heeft Mathis Valin de eerste manche gewonnen. De Kawasaki-rijder wist de Yamaha-rijders voor hem te verschalken in de eerste ronde waarna …