X

Justin Barcia: ‘Er is een doping probleem…’

Enkele weken geleden kregen we als MxMag zijnde de kans van Monster om hun kersverse Monster Energy piloot Justin Barcia te interviewen. Een kans die we uiteraard niet aan ons voorbij lieten gaan. We stuurde Matthias Van Eeckhoven en die kreeg plotsklap een heel ander beeld van de wildebras.

Justin Barcia zit nog even te bekomen van de trainingen die net zijn verreden, wanneer ons interview is ingepland. Uit beleefdheid vragen we hoe het algemeen met hem gaat, hij lacht, antwoord goed en vraagt dan hoe het met mij gaat. Om meteen daarna zijn Alpinestar nek brace en Arai helm van een stoel te nemen en die stoel vervolgens aan te bieden.

We vragen hem of hij het naar zijn zin op dat moment in Lille. ‘Natuurlijk, het is steeds leuk om wat te racen voordat het seizoen begint.’

Justin, je hebt één van de grootste veranderingen in je carrière achter de rug. Na bijna je volledige leven op Honda maak je nu de switch naar Yamaha. Bevalt het je een beetje? ‘Ja, zeker! Ik heb heel lang deel uitgemaakt van de Honda familie en heb dit jaar besloten om over te stappen. Ik moet zeggen dat ik al enorm fan ben van de Yamaha. Het kost natuurlijk wel wat tijd om er aan gewend te raken, daarnaast had ik ook een enkel operatie die mij toch aan de kant hield voor 4 a 5 maanden. Nu leer ik de motor beter kennen en worden we steeds betere vrienden elke keer we rijden (glimlach). Maar ik kan stellen dat het tot nu toe zeer goed gaat. (dit interview is afgenomen voor de crash in Genua).

De naam Joe Gibbs is meer dan enkel motorcross. Coach Gibbs zelf was een enorm sterke American Fooball coach. Daarnaast heeft hij een enorm succesvol team in NASCAR. Zet dit alles jouw onder druk? ‘Oh, natuurlijk. De Joe Gibbs Racing mensen hunkeren naar titels en dat doe ik ook. Je kan dus stellen dat er druk is van beide kanten. Iedereen werkt nu echter hard om de gestelde doelen te bereiken en dat is nu toch voornamelijk wedstrijden winnen en dan komt ook wel dat kampioenschap. Maar druk is er dus zeker.’ Kan een titel in uw eerste seizoen met de JGR Yamaha? ‘Dat is toch het doel. Het is toch wat we willen bereiken en zoals ik het bekijk is het zeker niet onmogelijk. We kunnen het zeker, we werken allemaal hard en het neemt wat tijd in beslag om gewoon te worden aan die hele nieuwe Yamaha. Het is toch helemaal iets anders dan wat ik gewoon ben.’

Als je iets moet noemen, wat is dan het grootste verschil tussen die Honda waarop je het afgelopen seizoen opzat en je nieuwe Yamaha? ‘Zonder twijfel het chassis, dat is enorm verschillend. Daarbij heb je natuurlijk ook dat de motor verschillend is, deze heeft standaard enorm veel beschikbaar vermogen. Alle verschillen opnoemen zou ons te ver leiden, maar nog een verschil is de vering. Dat allemaal samen maakt dat de hele setup helemaal anders is, maar de chassis is toch het grootste verschil. Dit blauw machientje rijd helemaal anders.’
Als je het over de vering spreekt, dan bedoel je dat je in uw vorig leven steeds met Showa werkte en nu met KYB. Wat is uw indruk van deze vernieuwing? ‘Als amateur gebruikte ik al Showa, bij Geico hadden we ook Showa, geprepareerd door Factory Connection en bij Factory Honda gebruikte we dan ook Showa. Nu is het echter KYB en dat is een nieuwe positieve ervaring, want ze zijn enorm goed! Een stuk makkelijker om met te werken en om af te stellen naar je wensen. Het is natuurlijk wel een hele verandering, nieuw vering merk, nieuwe motorfabrikant veel verschillende dingen. Het is een leerproces.’

Het is dus op zijn plaats om te zeggen dat we in 2015 een totaal nieuwe Justin Barcia zullen zien? ‘Ja dat klopt helemaal, het is nog enkele maanden dat ik mezelf kan klaar stomen voor het supercross seizoen. We zullen klaar zijn dat is zeker!’

Iets helemaal anders, we zien in uw carrière dat je het altijd aan de stok krijgt met Europese piloten. Hoe komt dat toch Justin? Je hebt in de clinch gelegen met Greg Aranda, Christophe Pourcel, Ken Roczen, Jeffrey Herlings, Ken De Dycker, … ‘(Lach) Ik weet het! Om een of andere reden geraak ik altijd betrokken in zulke dingen met de Europeanen. Als ik naar hier kom rijden willen ze uiteraard niet verliezen op hun eigen grond. Dan proberen ze ons te tonen dat ze echt de beste zijn en ikzelf trek mezelf niet snel terug en dan botst het wel eens. Dat is waarschijnlijk waarom ik het meeste in de clinch lig met hen (glimlach). Maar het blijft altijd wel leuk.’

Vorig seizoen is er in het Amerikaanse MX en SX scene een grote verandering doorgevoerd. USADA en WADA controleren nu iedereen op doping. Heeft de sport in Amerika een probleem? ‘Uhm, (zucht). Het is een beetje onbekend, onder de radar, maar ik denk persoonlijk dat er een probleem zit bij de atleten. Als ik voor mezelf spreek, ik sta onder toezicht van WADA voor een heel jaar* dat maakt dat ik weet dat wat ik doe zuiver op de graat is. Maar ik ben ervan overtuigd dat er in het verleden mensen tussen hebben gezeten die hebben vals gespeeld. We zullen nu wel zien wat er gebeurd. James Stewart heeft een probleem en het lijkt alsof ze hem zomaar gaan laten lopen*, als dat zo is lijkt mij dat alles behalve fair. Het is echter zo dat het in welke sport dan ook niet ok is om vals te spelen, het is dus zeker goed voor de sport dat USADA en WADA nu meespelen.’

Iets anders dat misschien ook wel goed is voor de sport. Ryan Villopoto die de overstap maakt naar het wereldkampioenschap MXGP. Wat denk je daarvan, heeft hij een kans? ‘Tuurlijk, waarom niet. Ryan is enorm snel. Tony is natuurlijk ook niet te onderschatten en dan heb je nog andere in het MXGP kampioenschap die met een motor kunnen rijden. Het zal echter wel goede wedstrijden opleveren, dat is toch te verwachten.’

Ryan Villopoto heeft deze keuze voornamelijk genomen omdat hij een beetje verveeld was in Amerika. Als jij in zo’n positie moest geraken zou jij dan ook zulke beslissing kunnen nemen? ‘Oh, maar ik ben Amerika al beu geweest de laatste jaren. Daarnaast lijkt mij het Europese leven, de MXGP scene iets leuk om te doen. Maar voorlopig heb ik gekozen om van team te veranderen, trainers te switchen en dat soort dingen om zo variatie te brengen. Ik zou ook graag eerst nog wat winnen in de Verenigde Staten, maar op een bepaalde dag sluit ik het zeker niet uit.’

Supercross is iets immens in Amerika, zou het voor de sport niet mooi zijn mochten er enkele ronden in Europa verreden worden van het FIM Supercross wereldkampioenschap? ‘Ja, ik kom hier graag en de races zijn hier altijd super leuk. Daarbij zijn de fans steeds helemaal door het dolle heen. En ik weet niet of ze het ooit zullen doen maar dit stadion in Lille is perfect geschikt! Misschien moeten ze hier een supercross seizoen organiseren en dan één in Amerika en géén outdoors meer (lach).’ Aldus Justin Barcia

*Ook in het WK MXGP worden steeds twee piloten gekozen die dan één jaar lang worden gevolgd & gecontroleerd door WADA. *Ondertussen is geweten dat James Stewart een schorsing van 16maand boven het hoofd hangt, opgelegd door de FIM.

Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s Justin Barcia Yamaha: Bavo
Foto Justin Barcia Honda: CDS – Foto James Stewart: suzuki-racing.com