X

Smets spreekt over zijn nieuwe rol bij KTM

Voormalig vijfvoudig wereldkampioen Joel Smets maakt eind van deze maand een emotionele terug keer naar KTM om de rol van MX Factory Racing Sport Director op zich te gaan nemen. De 46-jarige Smets verlaat dus zijn huidige positie als Sport Manager bij Rockstar Suzuki om voor de eerste keer op 1 oktober in het oranje te staan. De Belg spreekt dus voor het eerst over zijn nieuwe baan.

“Om het eenvoudig te zeggen. Ik wil de sport blijven aanvoelen en zal dus aan de kant van de rijders staan met fysieke training en zo echt de hartslag van de rijders voelen. Ik wil weten hoe ze werken. Ik denk als je ze wilt helpen voor het starthek valt, dan moet je weten hoe ze leven en hoe ze hun week besteden. Ik denk dat dit ook dit soort persoon is wat ze zoeken bij KTM.”

Smets zal zich voorbereiden en coördineren vanuit de nieuwe workshop die KTM heeft in België en waar ook Tony Cairoli, Glenn Coldenhoff, Jeffrey Herlings, Pauls Jonass, Shaun Simpson en het EMX125 team hun basis zullen hebben voor een deel van het jaar.

“We moeten te weten komen hoe het zal werken tussen ons en de workshop in België en dat zal mijn verantwoordelijkheid worden, maar dat is niet iets volledig nieuw voor KTM. Dus ik zal alleen moeten toezien dat er een nauwere band is tussen Oostenrijk en hun programma,” zegt hij. “KTM heeft al heel wat technische mensen aan hun kant met Dirk [Gruebel, ploegleider MX2] en Claudio [De Carli] die alles goed onder controle hebben. Mijn plan is om daar niet te veel met te bemoeien om te zien hoe het loopt, maar echt de nadruk te leggen op de rijders en de sportieve kant. Dingen zoals de planning van het jaar, wanneer beginnen we aan de opbouw, wanneer beginnen we te rijden, wat worden de andere trainingen en in contact blijven met hun fysieke begeleiders en ontdekken hoe ze zich in de voorgaande jaren hebben voorbereid. Om te analyseren en te zien wat we kunnen veranderen door mijn ervaring er wat bij in te brengen. We zullen de eerste oktober dan ook een klein beetje research moeten doen wat mijn plan gaat worden. Ik wil zeker niet binnen komen en zeggen van…”kijk jongens dit is hoe we het gaan doen” anders zijn we al verloren vanaf de eerste dag. Uiteindelijk hoop ik alles te kunnen analyseren en hier en daar wat te wijzigen door mijn ervaring er bij in te brengen.”

Smets keert dus terug naar KTM waar hij tot en met 2003 reed voordat hij de laatste twee jaar van zijn carrière met Suzuki reed waar hij daarna een coaching rol kreeg bij de zelfde Japanse set-up waar hij toch wel fatsoenlijke resultaten mee behaalde. “Ik had niet het gevoel dat ik moest vertrekken want we hadden een goeie groep. Ik denk dat we een goed jaar gehad hebben buiten de blessure van Kevin (Strijbos). Glenn pakte die onverwachte overwinning, Jeremy (Seewer) heeft het goed gedaan, Brain (Hus) zette een stap voorwaarts. Ik denk dat wij vrij goed werk verricht hebben en het een beetje triestig is om dit allemaal achter te laten, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik deze gelegenheid krijg bij KTM en voelt het toch als een klein beetje thuiskomen.”

Hij legt dan ook zijn motivatie uit om terug te keren naar KTM waar hij een de wissel maakt met rival Stefan Everts, die de Oostenrijkers gaat verlaten en naar verluid de nieuwe eigenaar word van het
Suzuki team van Sylvain Geboers die GRP van de hand wil doen.

“Ik verliet KTM in 2003 en ik was toen al aan het denken over de periode achter mijn carrière op dat moment,” legt hij uit. “Ik wist dat ik nog twee jaar zou rijden en KTM zat in volle ontwikkeling, ik geloofde dan ook dat er daarna wel een positie in zat voor mij. (Bij het verlaten…) Ik had het gevoel dat ik me niet enkel alleen op de motor kon geven, maar ook in een rol daarna en in 2007 maakte Stefan dan de sprong anders was het zeker een plaatsje voor mij geweest. Ik was nog steeds te veel sport-georiënteerde toen ik de wissel maakte en ook op resultaten en ambities gericht. Het was een besluit wat ik snel genomen heb toen, ik heb er ook nooit spijt van gehad omdat het de eerste keer in mijn leven dat ik met een Japanse fabrikant werkte. Ik verknoeide het helemaal door te enthousiast en gemotiveerd te zijn maar ik heb er toch nog steeds geen spijt van. Ik ben blij en ook heel dankbaar aan Sylvain om te kunnen racen en werken voor Suzuki.”

Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Suzuki