Naar jaarlijkse gewoonten is de motorcrosscommissie waarin vertegenwoordigers zitten van o.a. teams en fabrikanten tijdens de Motocross of Nations in Ernee bij elkaar gekomen. In deze vergadering geleid onder het toeziend oog van Giuseppe Luongo, Tony Skillington en Takanao Tsubouchi werd het volgende beslist;
• Rijders kunnen nu gebruik maken van hun tweede motor na hun verkenningsronde. Dit kan een voordeel leveren in zware modderige omstandigen of als de piloot nog enig defect merkt tijdens de verkenningsronde. Tot nu toe was de motor waarmee de verkenningsronde werd verreden verplicht ook de wedstrijd motor. Deze regel werd door Livia Lancelot in de laatste manche van het WK in Loket overtreden. Hierdoor werd ze gediskwalificeerd en verloor ze haar kans op de titel.
• Wanneer een reeks na meer dan twee ronden en voordat 51% van de wedstrijdduur is verstreken word gestopt door een ronde vlag zal de herstart voortaan gebeuren vanuit de pitstraat. Hiernaast zal dit ook gebeuren op volgorde van de posities waarop de piloten werden ‘afgevlagd’. Na de herstart zal de nog af te leggen wedstrijdduur gewoon worden afgelegd.
• In de kwalificatieheats van zowel de MX2 als de MXGP klasse zullen nu ook punten voor het wereldkampioenschap te verdienen zijn. Dat betekend dat deze kwalificatiewedstrijden niet enkel meer belangrijk zijn voor de startpositie op zondag maar alsook voor de eindafrekeningen van de Grand Prix overwinning en WKstand. De te behalen punten in een kwaliheat zijn als volgt: “Positie 1: 5 ptn; pos. 2: 4 pnt; pos. 3: 3 pnt; pos. 4: 2 pts; pos. 5: 1 pt”.
Uw mening wordt trouwens steeds geapprecieerd! U kan namelijk hieronder steeds laten weten wat u denkt!