X

Primeur test 2017 Kawasaki KX-F 250: eenvoudig, uitgebalanceerd en efficiënt!

Eén jaar na ons een grondig herziene KX-F 450 voorgesteld te hebben, staat Kawasaki er dit jaar weer met een KX-F 250 die in de voetsporen van haar grote zus treedt. Een toegankelijke en efficiënte machine die aantoont dat eenvoud ook met een hoog prestatieniveau gepaard kan gaan…

Door Christophe Bertrand

Op het prachtige circuit van Zacca Station, nabij de Los Angeles in het zonnige Californië, hebben we de splinternieuwe Kawasaki KX-F 250 kunnen ontdekken. Wie het model 450 2016 goed kent, begeeft zich niet op onbekend terrein, want dit 250 model vertoont dezelfde standaardkenmerken als haar grote zus; uiteraard zijn deze kenmerken aan de cilinderinhoud aangepast.

Uiteraard springt de bekleding onmiddellijk in het oog. De kunststof ervan is volledig herzien, met zeer omvangrijke ventilatiesleuven die tot aan de achterste nummerplaten reiken. Het achterste spatbord is aerodynamischer en bevat 2 luchtinlaten die perfect met de nieuwe luchtkast gecombineerd worden; dit geheel zorgt voor een betere ventilatie van deze kleine KX-F.

Voorts stellen we vast dat het zadel in het verlengde van de tank platter is, waardoor het er eerder slank en vrij modern uitziet. De tankinhoud werd van 6,1 tot 6,4 liter uitgebreid. Deze moto is smaller. Aan het uiteinde van de radiatoren heeft men 2 cm uitgespaard; tussen de benen 6 mm. Deze wijzigingen zorgen voor meer ergonomie, wendbaarheid en stabiliteit.















Wat de ophanging betreft, werd de Showa schokdemper herzien, weegt de veer aldus 285 gram minder en is de ratio van de drijfstangen geoptimaliseerd. De vork bestaat uit het nieuwe Showa SFF type 2 model van 48 mm en onderscheidt zich door haar drukveer op de rechtercilinder alsook door haar expansiefunctie aan de linkerkant. De vorkverbindingen bieden 4 regelstanden en een stuurstand die ook met behulp van de herpositionering van de voetsteunen gewijzigd kan worden.

Men heeft het aluminium frame stap voor stap onderzocht om het gewicht zoveel mogelijk te beperken. Het voorste deel onder de stuurkolom is in de massa gesmeed om het geheel steviger te maken; het achterste deel bestaat daarentegen uit gegoten aluminium. De schommelarm werd ook herzien en weegt nu 190 gram minder.

Wat het volledige remsysteem betreft, heeft Kawasaki opnieuw voor het merk Braking en voor prachtige bloembladvormige remschijven gekozen.

Wat de afwerking betreft, zien we sobere grafische elementen die in de massa gegoten zijn, een Renthal stuur en een motorklomp die tussen de buizen van het kader geïntegreerd is.

De oorspronkelijke banden van de KX 250 F zijn Dunlop MX3S banden.

Meer koppel

De Japanse ingenieurs hebben zich niet louter met het rijwielgedeelte bezighouden; ze hebben ook hard gewerkt aan de motor! Ze hebben alles vernieuwd, of minstens bijgewerkt, om de motor beter te laten presteren.

De grote wijziging betreft de helling van de cilinder (wijziging van 7°). Met deze herpositionering wenst Kawasaki meer bagageruimte en meer koppel te bieden. In combinatie met nieuwe carters, een nieuw krukasroulement, nieuwe cilinder- en zuigerbehandelingen en een grondig herziene distributie zorgt deze nieuwe offset voor minder wrijving en trilling. Hiermee voorkomt men dat de bewegende onderdelen vroegtijdig zouden slijten.

Voorts beschikt de KX-F over een dubbele injectie zodat ze beter kan reageren op de ontstekingskromme (Map Switch), met 3 kleurenfiches (plugs) die men ter hoogte van de CDI kan verwisselen om het vermogensbereik te wijzigen.

Als optie bestaat er ook een hulpmiddeltje dat ‘calibration kit’ genoemd wordt, om de afstelling van de 3 vermogenskrommen te verfijnen.

Bij het vertrek plukt de Kawasaki machine steeds de vruchten van de Launch Control, een antislipinrichting die bedoeld is om de wegvastheid te verbeteren vlak na het startsignaal. Deze inrichting is ter hoogte van de linkerduim op het stuur aangebracht.

Showtime !

Tijd om in actie te schieten! Het circuit van Zacca Station is bekrast, bevochtigd en lichtjes zanderig. Dit is precies het type circuit dat men kan zien op de video’s van het US Outdoor kampioenschap. 13 moto’s, 13 mecaniciens en evenveel journalisten die klaar staan om een hele dag lang het beste van zichzelf te geven en er de nodige conclusies uit te trekken…

Alles is aanwezig om de KX 250 F in de beste omstandigheden uit te testen. En als kers op de taart zal Jeremy Mac Grath aanwezig zijn. Uiteraard hoeven we ‘Showtime’ niet meer voor te stellen… De hele dag lang zal deze man, die het merk ondertussen al 3 jaar vertegenwoordigt, ons in al zijn eenvoud vergezellen. We hebben al ergere sparring partners gehad!

De nieuwe KX-F 250 ligt goed in de hand. Eerst even de hefbomen alsook de koppeling afstellen en dan zijn we klaar voor de fotoshoot en om dit prachtige speelterrein te ontdekken!

De positie is vrij gespannen. Men hangt over deze moto dankzij een stuur met een vrij hoge boog en een zadel dat in het verlengde van de tank ligt. Dit Kawasaki model straalt van meet af aan vertrouwen uit; de troef van het groene model is waarschijnlijk het frame. Wat de motor betreft, zullen we tijdens deze dag de verschillende krommen uittesten en nagaan of ze het gedrag van de motor drastisch veranderen.

Het frame en de motor zijn uitstekend op elkaar afgestemd

Eerste indruk: de KXF is zeker niet de krachtigste moto uit haar categorie, maar ze biedt ongetwijfeld de beste afstemming tussen het frame en de motor. Tijdens sprongen, in haarspeldbochten of in snelle bochten schittert dit Kawasaki model en is het zeer goed uitgebalanceerd. Ongetwijfeld had de vork aan het einde van de compressie verhard mogen zijn, maar het gaat hier slechts om persoonlijke afstellingen.

Het enige minpunt is volgens mij een gebrek aan explosiviteit in hogere toerentallen, waarin ik regelmatig de vermogensgrenzen bereikt heb. Op dit vlak schoot dit model een beetje tekort; op een dergelijke veeleisende piste had ik gerust 2 PK meer kunnen gebruiken. Dit is echter niet zo erg, vooral niet wanneer we kijken naar de resultaten in MX2 die door Dylan Ferrandis behaald werden of naar de resultaten van het Team Pro-Circuit in de VS. Voor de meest performante kan men dit segment zeker en vast nog versterken.

Op deze opmerking na is de kleine KX-F homogeen, beschikt ze over een lineair vermogen en zijn de parasitaire trillingen verwaarloosbaar. Over de versnellingsbak valt ook niets aan te merken; deze is precies en goed getrapt.

Wanneer we de verschillende plugs (ontstekingskrommen) vergelijken, zien we dat de motor zich duidelijk anders gaat gedragen. De zwarte (soft) plug verzacht de motor aanzienlijk en verleent er een zeer comfortabele rondheid aan in lage toerentallen. Dit is ideaal op een vochtige of zeer selectieve piste; ook jonge piloten die in deze cilindercategorie beginnen, zullen dit sterk waarderen.

De groene (standaard)plug biedt een ideaal compromis, met een zeer lineaire stijging van het toerental terwijl de agressievere witte kromme er duidelijk meer weerwerk aan zal bieden bij lage en matige toerentallen. In de lengte zal men echter een beetje moeten inboeten, waardoor men vroeger zal moeten schakelen.

Denk eraan dat de meest geavanceerde motorrijders dankzij de ‘calibration kit’ het ideale vermogensbereik voor hun rijstijl kunnen bepalen.

Tijdens de starttesten wordt het belang van het ‘Launch Control’ systeem helemaal duidelijk, doordat het de voorkant letterlijk tegen de grond plakt dankzij een gecontroleerde tractie en een versnelling die meer lineair is. Werkelijk efficiënt!

We willen nog iets kwijt over de gewijzigde positie van de voetsteunen. U kunt deze daadwerkelijk verlagen of verhogen. Uit nieuwsgierigheid heb ik een echt voordeel kunnen ontdekken, voor een piloot met mijn gestalte (1m87) althans: mijn zwaartepunt wordt verlaagd en ik kan eenvoudiger van positie veranderen (van zittend naar staand en omgekeerd), wat dus duidelijk minder vermoeiend is over de duur van een lap. Op circuits met diepe sporen, waarop men zou kunnen schuren, moet men dit echter nog uittesten…

Niet de meest opvallende maar wel duivels efficiënt!

Tijd voor een evaluatie nu. We kunnen stellen dat Kawasaki haar doel niet gemist heeft. De Groenen wensten een eenvoudige, wendbaardere moto met een lineair vermogen. Deze KX250F machine is niet de meest explosieve, noch de meest indrukwekkende. Het is geen exclusieve of elitaire machine. Ze is wel waanzinnig efficiënt en beschikt over een van de meest efficiënte frames alsook over een enorm performante motor voor velen onder ons. Uit nieuwsgierigheid zou ik trouwens mijn chronometer eens willen bovenhalen om de efficiëntie ervan ten opzichte van bepaalde opvallendere merken te meten!

Bij de keuze van uw toekomstig speeltje zou u zich ook wel eens kunnen laten verleiden door haar verfijnde lijn, gerestylede kunststof en prachtig aluminium kader… Ontdek dit model bij uw officiële Kawasaki dealer!