X

Joël Smets over Glenn Coldenhoff

Wie in hetzelfde (oranje) kamp zit als Tony Cairoli en Jeffrey Herlings loopt een grote kans in de schaduw te staan. Dat is momenteel het geval voor Red Bull-KTM rijder Glenn Coldenhoff, maar het zegt absoluut niets over zijn kwaliteiten. In Qatar eindigde ‘The Hoff’ na een wisselvallige dag als negende. Mxmag sprak met KTM MX Factory Racing sports director Joël Smets over de ontwikkeling van de tweevoudige GP winnaar.

Na zijn fantastische MXGP debuutjaar 2015 waarin-ie 8ste werd in het WK, zijn eerste Grote Prijs én de Duitse ADAC MX Masters titel pakte, was vorig seizoen minder succesvol voor de crosser uit Heesch. Al is ook dat relatief. Want Coldenhoff deed in de eindstand nog een plaatsje beter. Zevende werd hij. Glenn haalde het podium in Assen en loodste Team Nederland samen met Jeffrey Herlings en Brian Bogers naar de tweede plek in de MXoN.


Joël Smets: “In de eerste helft van 2016 moest Glenn inderdaad wat zoeken om de KTM naar zijn hand te zetten. Vooral met het vermogen lukte het niet zo goed. Je moet het nog aan de grond weten te brengen natuurlijk. Gas geven is één ding, goed doseren is een ander. Toch was het zeker een seizoen van progressie. In de tweede helft van vorig jaar liet Coldenhoff al mooie dingen zien. Nu voelt hij zich ook echt lekker op de motor.”

Het duo Smets-Coldenhoff is ondertussen goed op elkaar ingespeeld. Smets was immers sportief manager bij het Suzuki fabrieksteam, het merk waarmee de 26-jarige Nederlander zijn MXGP debuut maakte. Ondertussen werken de twee al meer dan 3 jaar samen. “We hebben zowat dagelijks contact. Ik probeer er ook regelmatig bij te zijn op training,” zegt Smets. “Helemaal top is Glenn op dit moment nog niet. Rond Riola Sardo was hij ziek. Bij terugkeer van de winterstage in december liep hij een bizarre zenuwverlamming op achter zijn oor. Geen drama, maar wel vervelend trainingen optimaal af te werken.”


Coldenhoff begint dus gewoon met een goed niveau aan het seizoen. Dat kondigt zich aan als lang en zwaar. En week na de start van het seizoen zijn de rijders aan de slag in het exotische Indonesië. “Nu komt het er op aan voor Glenn om toch meteen zijn plaats op te eisen. Dik in de top-10, later zien we hem wel weer opschuiven richting top-5. Daar hoort hij ook echt thuis. In de Superfinale tijdens het Italiaans kampioenschap in Malagrotta toonde Glenn hoe goed hij wel met de motor kan rijden. Schitterend om te zien!” Hoewel Coldenhoff nog ziek was en zich slap voelde, reed hij tegen zware concurrentie – Tony Cairoli, Romain Febvre, Tim Gajser en Jeremy Van Horebeek incluis- lang aan de leiding.

Smets, zelf vijfvoudig wereldkampioen, ziet voor zijn pupil ook kansen om ooit het allerhoogste bereiken. “Het potentieel is zeker aanwezig bij Glenn. Niet iedereen kan er zo jong staan als Jeffrey. Dat heb ik hem ook uitgelegd. Ik denk dat zijn carrière eerder zal evolueren als die van Josh Coppins. Die werd ook jaar na jaar sterker tot hij de absolute top haalde en meestreed voor de wereldtitel. Waarom zou Glenn dat niet kunnen als hij 28, 29 of 30 is?”


Coldenhoff staat bekend als een doorzetter. Die werkkracht koppelt hij echter aan een prima techniek. In Qatar ging de #259 een beetje te ongeduldig van start maar als hij het hoofd koel houdt (niet simpel dit weekend!) en mits een goede start kan hij zich overal meten met de subtop. En we zouden hem maar al te graag wéér op het podium zien in één van de twee Nederlandse GP’s. Al heeft Indonesië voor Hollanders ook een aparte betekenis, toch?

Foto’s: Ray Archer