Nick Triest: Een nieuw avontuur (deel 2)
Vorige week vertelde Nick Triest al meer over zijn eerste maanden als Enduro rijder, en ook dit maal komen we wat meer te weten over zijn motor en zijn plannen voor de toekomst. Lees dus dit en nog veel meer nu allemaal hier in het tweede en laatste deel van ons tweedelige interview met Nick Triest.
Hoe verloop eigenlijk de samenwerking met Beta?
Heel goed! Ik heb een goede verstandhouding met de racedirector van Beta. Ik mag hun ook alles vragen, wat natuurlijk ook heel belangrijk is. Ook toen ik bijvoorbeeld een tijdje terug in Italië bij Beta zelf in de fabriek was om er te trainen kwam er zelfs ter sprake om eventueel ook testrijder voor hun te worden. Dus wie weet ga ik mij in de toekomst daar wel meer op focussen.
Je rijd dit seizoen zowel op de 2 als 4 takt van Beta, is er eigenlijk veel verschil tussen beide motoren?
Met de 4 takt rij ik eigenlijk enkel de endurance wedstrijden aangezien je daar minder tijd hebt om te werken aan de afstelling van de motor. Bij een tweetakt komt natuurlijk op het gebied van afstelling wel wat meer kijken, en momenteel zijn we nog wat zoekende naar de juiste setting. Eens we deze vinden voor die specifieke omstandigheden dan loopt de motor ook wel meteen heel erg goed. Bij een 4takt motor is dat allemaal natuurlijk net iets makkelijker aangezien zij zich dankzij injectie automatisch kunnen aanpassen aan de omstandigheden op hoogte en of laagte. Maar dat neemt niet weg dat ik mij heel erg goed voel op de 2 takt, en hopelijk dit jaar nog kan bewijzen dat de tweetakten zeker nog niet afgeschreven mogen worden.
Ben je tevreden over je seizoen tot dusver?
Dit jaar zie ik voornamelijk als een leerjaar om stap voor stap te kunnen groeien. Ik heb het daarom tot nu toe nog relatief rustig aan gedaan met als voornaamste doel er een beetje in te komen, en om zo dan hopelijk richting het einde van het seizoen in het BK eens te kunnen scoren.
Een aantal ex crossers zoals bv Nathan Watson doen het ook erg goed in de enduro’s, ervaar je zelf als ex crossers bepaalde voordelen?
Als crosser heb je natuurlijk de snelheid wel in huis om ook in de enduro’s mee te draaien. Het is wel een beetje aanpassen natuurlijk, want sommige specials zijn wel extreem. Maar ik denk dat je als goede crosser toch ook in de enduro’s mee kan doen.
Wat is momenteel nog je grootse werk punt als enduro rijder?
Je hebt geen training waar je het parcours al eens kan verkennen. Je mag de specials enkel te voet gaan bekijken, en als er dan zoals in Frankrijk 12 specials zijn is het best wel moeilijk dat allemaal te onthouden. Dus je komt altijd wel voor verrassingen te staan, en dat maakt hel wel een beetje spannend natuurlijk.
Zie je jezelf ooit weer opnieuw de stap richting de motocross zetten?
Ik denk dat als ik zou stoppen met enduro dat ik dan helemaal zou stoppen. Ik denk niet dat er nog een kans bestaat dat ik nog helemaal de stap terug richting de motocross zet, of er moet natuurlijk nog een heel mooi voorstel komen, maar ik ga er in ieder geval van uit dat ik gewoon in de enduro blijf.
Tekst en Foto’s: Dieter Jans
Ook te lezen
VIDEO: Behind the Gate Episode 2
Duik in de MXGP van Spanje met een nieuwe aflevering van Behind the Gate. In deze aflevering zien we een diepgaande analyse van Jorge Prado’s carrière tot nu toe met speciale …Roan van de Moosdijk en HRC Honda verbreken contract
Na zijn breuk met Fantic Factory Racing, eerder dit jaar, heeft de Nederlander nu ook in samenspraak met het team zijn contract met HRC Honda verbroken. Roan van de Moosdijk …Diverse breuken voor Ken Roczen
Ken Roczen kwam afgelopen weekend ten val in Nashville en moest opgeven. Bij nader onderzoek blijkt dat hij een breuk in het kniegewricht van het scheenbeen, een voetbreuk en een …Save The MX-Tracks – In Depth Interview
Maak kennis met de gezichten achter ‘Save the MX-Tracks’ – met hun acties strijden zij voor het behoud van onze geliefde motocross circuits. In dit exclusieve interview delen ze hun inspirerende …
Uw reacties