X

BUD Racing: 2007 vs 2017

BUD Racing vierde zijn 10-jarige samenwerking met Kawasaki op een ludieke manier. Ze zetten hun eerste motor (KX250f 2007) van Marvin Musquin tegenover hun nieuwste motor (KX250f 2017) van Marshal Weltin, een select groepje journalisten en één uitgekozen fan mochten de test ondergaan. Hieronder lees je er alles over!

Zondag begon als een mooie dag vol met prachtige wedstrijden van de EMX125, EMX250, MX2 en MXGP klasse. De sfeer was ongezien in het franse dorpje, overal liepen mensen met vlaggen, toeters en zelfgemaakte ‘motocross’ boomzagen. Als Belgisch magazine werden we verwend door de prachtige prestatie van Clement Desalle, Julien Lieber en Jago Geerts. Nadat iedereen de site verlaten had werd de sfeer een stuk minder, de afbraak werken begonnen en op het einde van de avond moesten we zelf lopen voor de storm, het leek of de hel ging losbreken boven Ernée.

 

MXGP Ernée

Na een regenachtige nacht zag het circuit in Ernée er nog betrekkelijk goed uit, ook de motoren van het BUD Racing team zagen er prachtig uit en iedereen had enorm veel zin om ze te testen. De meeste aandacht ging natuurlijk naar de 2007 motor van Marvin Musquin, de motor stond 10 jaar lang in de garage van BUD en werd er speciaal voor deze test uitgehaald. Een echt pronkstuk was het, de 2007 moest zeker niet onder doen voor de 2017, het was een echte straling voor het oog. Of de 2007 even goed ging presteren op de baan was natuurlijk de vraag waar iedereen mee zat. In theorie zou de 2017 er met kop en schouders moeten uitsteken, het grotere vermogen, een betere afstelling en een volledig vernieuwde motor moeten dit verschil maken.

 


KX250F – Marvin Musquin

Eenmaal op het parcours met de Kawasaki van Marvin had ik niet het gevoel dat ik met een motor van 10 jaar oud aan het rijden was. De wendbaarheid van de motor verbaasde me enorm, het was een enorm leuke moto om mee te rijden, enkel tijdens de steile hellingen op het parcours merkte ik dat de motor enorm fragiel was. ‘Ca claque’ werd me verteld toen ik terugkwam in de tent van het BUD racing team. Ik had de motor één keer op volle toeren laten lopen tijdens de steilste helling en iedereen die zich in de valei bevondt hoorde de motor tot het uiterste gaan. Ik denk dat de motor het nu geen twee reeksen meer volhoudt tussen de grote kleppers en met de rijstijl van een toppiloot. Wat wel heel duidelijk werd voor mij, de 2007 van Marvin Musquin was 10 jaar geleden een echte revolutie en het verschil met een standaard 2017 motor is helemaal niet zo groot als ik gedacht had.

KX250F – Marshal Weltin

Een klein uurtje later mocht ik de Kawasaki 250 van Marshal Weltin uitproberen en het eerste wat me opviel, hij voelde bijna identiek hetzelfde aan als de 2007 op de hoogte van het stuur en de hendels na. Tot halfweg de eerste ronde had ik het gevoel dat ik met een replica van 2007 aan het rijden was maar dan kwam de grote helling en kon ik me niet houden. De 2007 bleef versnellen tot in het midden van de helling, de 2017 was van een andere aard. De motor van Marshal bleef versnellen tot aan de top van de helling en het verschil in power was onvoorstelbaar. De 2017 motor voelde ook veel minder fragiel aan dan de 2007, Kawasaki en BUD hebben duidelijk een enorme evolutie ondergaan en het resultaat was met deze test duidelijk voelbaar. Ik ben benieuwd of we binnen 10 jaar een even grote evolutie zullen beleefd hebben, misschien rijden we dan zelf met een elektrische motor of op een vliegende motor, wie weet??