X

MCLB: Vijf minuten met Wietse Brackman

Dit seizoen was er één van veel hoogtepunten voor Wietse Brackman (23). In zijn eerste seizoen op de 450 rijdt de regerende Inters MX2 kampioen dan ook de pannen van het dak. Op dit moment staat ‘Wacko Bracko’ 2de bij de inters MX1. Hij is bovendien de enige die David Segers het vuur aan de schenen kan leggen.

Wietse won eerder deze maand voor een 2de opeenvolgende keer de 12 u van La Chinelle. Het voorbije weekend zag hij een droom in vervulling gaan met zijn eerste jetskiwedstrijd. Net voor de 11de ronde van het MCLB Inters Kampioenschap in Zegelsem zocht MXMag de Leon Sagaert-Husqvarna klasbak op.

Ook het jetskiën gaat ‘Wacko Bracko’ goed af!

Hoe ben je eigenlijk bij jetskiën beland?
Wietse Brackman:
“Eigenlijk doe ik al vier jaar aan jetski. Het spreekt me enorm aan omdat het een nieuwe uitdaging is. Natuurlijk zijn er gelijkenissen met motorcross maar ik kan je verzekeren dat het zwaarder is! Het is echt lastig door de vele golven. Tien minuten varen, mag je vergelijken met 30 minuten in Lommel. Ik heb een goede kameraad, Phil Segers die op hoog niveau vaart. Phil was al twee keer wereldkampioen. Als je met zo iemand optrekt, leer je wel sneller de knepen van het vaak.”

Je hebt het afgelopen weekend in Wevelgem jouw eerste wedstrijd gevaren. Hoe ging dat?
Brackman:
“Ik deed mee in de Novice Lite klasse, de juniors zeg maar. Eigenlijk begon het met pech want mijn eigen jetski had het begeven na de training. Gelukkig kon ik een jetski van Phil gebruiken! In de eerste reeks was ik na een slechte start van achter terug gekomen naar de 4de plaats. In de tweede reeks werd ik 3de. Na een slechte vaarde ik in de derde reeks naar de de 4de plaats maar ik moest opgeven met een kapotte stuurarm. Al bij al was ik super tevreden, ik heb me dan ook goed geamuseerd! Het was zeker voor herhaling vatbaar maar dan natuurlijk met mijn eigen vertrouwde jetski.”

Wietse samen met pa Lieven.

Terug naar de motorcross dit weekend! Je staat 37 punten achter op David Segers, die erg moeilijk te kloppen is dit seizoen.
Brackman:
“David is inderdaad moeilijk te verslaan maar ik heb heb toch al bewezen dat ik hem aan kan! Het is duidelijk dat we er met twee bovenuit steken want we komen vaak met 1 minuut voorsprong over de meet. Segers is heel sterk en hij heeft natuurlijk ook veel ervaring. Het scenario was vaak hetzelfde. Ik start op kop, we rijden samen weg. David volgt en slaat op het einde toe. Soms komen er gedubbelden aan te pas… Ik ga er in ieder geval voor vechten om het in de laatste wedstrijden niet meer uit handen te geven als ik aan de leiding rijd! Omdat er niemand anders tussenkomt, kan ik wel moeilijk punten terug pakken op hem.”

Jouw duels met David Segers leverden al bloedstollende wedstrijden op. Wat waren de mooiste momenten?
Brackman:
“Middelkerke en Volkegem staken er bovenuit! Dat waren echt super manches waar het volk enorm meeleefde. Als je dan zo nipt geklopt wordt zoals in de tweede manche in Middelkerke is dat natuurlijk spijtig maar je weet in ieder geval dat je er alles aan gedaan hebt. Volkegem was  ook mooi. Segers won de eerste manche, ik pakte de tweede. Ik rij in ieder geval altijd om te winnen!”

Nen ‘banger’ van fotograaf Petrouskov Haeck…  Brackman is altijd goed voor spektakel!

Had je zelf verwacht een tweede keer te winnen in La Chinelle?
Brackman:
“Eerlijk gezegd niet, al gingen we met het Husqvarna Belgium team wel voor een podiumplaats. Er waren dit jaar enkele teams sterk aan elkaar gewaagd. In het begin zag het er door een aantal valpartijen niet zo goed uit. Daarna hebben wij wat geluk gehad met de mechanische pech van het Zone Rouge Yamaha team. Maar ik vond het heel schoon om terug te winnen. Ik was ook super blij dat ik het mocht afmaken en als winnaar over de meet mocht voor ons team. Met Kevin Fors en Jeff Goblet hadden we een sterk en hecht team, maar ook alle andere mensen in de groep zijn in La Chinelle super belangrijk. Als rijder kan je je niet echt specifiek voorbereiden op zo’n wedstrijd. Ik heb er wel opgelet dat ik goed uitgerust was.”

Nachtwerk in de 12u van La Chinelle.

Hoe ben je als motorcrosser in zo’n endurowedstrijd verzeild geraakt?
Brackman:
“Twee jaar geleden ben ik er in gerold via Stefaan Minne van Husqvarna. Stefaan steunt me in de motorcross maar enduro is erg belangrijk voor Husqvarna. Voor mij het is niet alleen tof om mee te pikken het is ook een goede manier om iets terug te doen.”

Over meepikken gesproken, je reed ook twee EMX250 wedstrijden mee.
Brackman:
“Meepikken is echt wel de juiste omschrijving! Na de Supercross in Goes kwam Gertjan Vorstenbosch naar me toe. Hij stelde voor om eens een EMX250 voor hem te rijden. Valkenswaard viel tegen maar mijn tweede wedstrijd in Ernée verliep super. Ik kwam er goed voor de dag en alles verliep super. Dat ik twee keer punten pakte (red. Wietse werd 17de en 20ste) was echt boven alle verwachtingen. De tweede reeks was ik derde weg, ik kon lang binnen de top-10  meedraaien maar de laatste 10minuten waren te veel voor mij. Het was heel tof om te doen -en ik ben Gertjan heel dankbaar voor die mooie kans- maar EMX is op zich een afgesloten hoofdstuk. Ik werk nu voltijds en dat niveau combineren met werk is nagenoeg onmogelijk.”

Op de radio waren het vroeger de groetjes! Een dankwoord als afsluiter?
Brackman:
“Sowieso wil ik mijn ouders bedanken, Stefaan Minne, Leon Sagaert en Xavier Beel, mijn traningsmakker Elton Van Craenenbroeck en alle supporters!”

Foto’s: Gino Maes, Petrouskov Haeck, Anne-Sophie Photographies, DBMX Photography