X

De nieuwe Yamaha YZ85 onder de loep

De focus van Yamaha op motocross blijkt heel erg uit hun investeringen in de machines voor jeugdrijders. Eerder dit jaar lanceerde het merk met de gekruiste stemvorken de YZ85, nu  volgde de nieuwe YZ85. Volgens Yamaha is dit de meest geavanceerde crossmotor in zijn klasse.

De styling van de 85cc Yam, die geïnspireerd is op de Yamaha fabrieksmotoren, is eerder subtiel. Allez, naar mijn smaak dan toch! Schijn bedriegt echter want het gaat hier om een compleet vernieuwde motor.


De 2019 YZ85 maakt gebruik van een nieuw ontworpen 85cc vloeistofgekoeld tweetakt blok met een luchtinlaatsysteem met membraaninlaat en een mechanisch Yamaha Power Valve Systeem (YPVS). Gecombineerd met vernieuwde cilinder en cilinderkop, carter, krukas, drijfstang, transmissie, uitlaat en CDI unit biedt deze nieuwe YZ tweetaktmotor breed handelbaar vermogen in het volledige toerentalbereik zonder verlies van piekvermogen bij hoge toerentallen.

De grootste verbetering in dit alles is volgens mij precies die nieuwe valve. In combinatie met een vernieuwde krukas, piston, cilinder en een 28mm Keihin carburator zorgen ervoor dat de 85 een pak sterker geworden is zowel onderin, op middengebied als op top.


Daarnaast werden ook de 3de en 4de versnelling aangepast zodat deze een pak langer door gaan. Eigenlijk gaat het zelfs om een compleet nieuwe close ratio versnellingsbak met 6 versnellingen. En om snel nog even wat te zeggen over de handeling van deze motor is dat je het stuur -net zoals bij zijn grote broers-
nu in 4 verschillende posities kan zetten.

Behalve de motor, waarvan ook de compressieverhouding werd verhoogd naar  8,2-9,6:1 nam Yamaha ook het rijwielgedeelte flink onder handen. Het semi-dubbel stalen wiegframe moet in combinatie met de volledig instelbare 36mm KYB upside-down voorvork voor een optimale stijfheidsbalans zorgen. Yamaha besteedde dan ook niet toevallig ook heel veel aandacht aan het samenspel tussen de volledige instelbare KYB schokdemper en het nieuwe chassis.

Om al dat geweld ook nog eens vlotjes tot stilstand te brengen, voorzien ‘de blauwen’ hun 85 van een nieuwere stijvere voorremleiding. Vooraan vinden we een 220mm Wave schijfrem, en achteraan een 190 mm Wave schijfrem. Zowel qua remgevoel, koeling en zelfreiniging werd de remmerij hiermee nog performanter. De jong testrijders waren in ieder geval vol lof over die geheel nieuwe pakket. Ook onze iets minder jonge Britse collega-testrijder Dave Willet liet zich gaan op de 2019 YAmaha YZ85. Het resultaat zie je hieronder!

YZ65: Schot in de roos

Over Yamaha’s nieuwkomer in het motorcross gamma, de 65cc, is al heel veel gezegd. Door de komst van de YZ65 kunnen rijders hun competitieve carrière nu beginnen op een Yamaha en helemaal doorgroeien tot de YZ450F. In de handen van Jayson van Drunen won de YZ65 zelfs op de befaamde MX Masterskids, vorig weekend in Frankrijk. En ook Damien Knuiman liet knappe resultaten optekenen op de 65cc Yamaha.

Eerst en vooral ziet die YZ65 er al gewoon  heel strak uit. Dat ze er veel werk in gestoken hebben kan je wel zien aan het niveau van afwerking. En dat ze goed vooruit gaan was te zien wanneer je de jonge pilootjes het circuit zag rond vliegen.

Ikzelf heb er natuurlijk niet met gereden, maar de jeugdrijders konden enkel maar zeggen dat ze aangenaam verrast waren na het rijden. Door de Kayaba geveerde vork en achtervering voelt hij ook heel stabiel aan. Met de extra zachte koppeling is het gemakkelijk om de 6 versnellingen te hanteren.

Kortom, met de 65cc in hun gamma gaat dit volgens mij een schot in de roos zijn en gaan ze zeker het vuur aan de schenen kunnen leggen met hun collega’s op de andere merken. Nog een leuk extratje voor deze machine is dat Yamaha al zo goed als een volledig line-up van GYTR onderdelen heeft voor dit model. Hierdoor ziet de motor er niet alleen nog een pak professioneler uit, die optionele onderdelen komen ook de prestaties ten goede.


Tekst: Maarten Govaert
Foto’s: Yamaha