Column: de Nestaan MX saga anders bekeken

Column: de Nestaan MX saga anders bekeken
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Eind maart kwam Husqvarna met de mededeling dat vanaf 2020 een nieuwe organisatie het WK MX2 team zou runnen. Wie of wat dat zou zijn, daarover gaf het persbericht géén duidelijkheid…

Het nieuws dat de overeenkomst tussen JM Racing Promotion, de vennootschap van Jacky Martens, en Husqvarna niet zou word verlengd sloeg eerder dit jaar in als een bom. Na maanden van (vermeende) onzekerheid werd de voorbije weken overduidelijk, zelfs voor de buitenwereld, dat een nieuw bedrijf rond Nestaan topman Kay Hennekens de fakkel zou overnemen.

Vorige week postte “TBS Conversions” enkele foto’s van de fraaie bestelwagens die ze voor het nieuwe team hadden ingericht. De eerste van de twee gereserveerde bestelwagens voor het “2020 Husqvarna Nestaan MXGP team” was klaar en daarmee kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Niks wereldschokkends zou je denken? De vennootschap Nestaan MX werd immers al in maart opgericht en de voorbereiding van een nieuw seizoen begint voor een nieuw topteam best zo vroeg mogelijk.

Dat Nestaan jarenlang hoofdsponsor was in het team van Jacky Martens én dat heel wat medewerkers van zijn equipe de overstap maakten naar Nestaan MX zorgde uiteraard voor een erg delicate situatie. Insiders, waaronder de voltallige gespecialiseerde media, wisten al lang hoe de vork aan de steel zat. Om het seizoen in de best mogelijke serene sfeer af te werken, werd hen echter in het oor gefluisterd om het nieuws pas na het seizoen naar buiten te brengen. En dit zou Jacky Martens ook de mogelijkheden moeten geven om rustig zijn toekomst voor te bereiden. Weliswaar een nobel plan maar je kan er wel de nodige kanttekeningen bij maken. Alle goede bedoelingen ten spijt hing er wel degelijk vaak een erg gespannen sfeer in het team van Thomas-Kjer Olsen en Jed Beaton. Logisch.

Anderzijds zegt het zelfgekozen stilzwijgen van de media ook veel over het gebrek aan professionalisme in onze sport in zijn geheel. Politieke spelletjes, machtsstrijd en machtsmisbruik behoren nu éénmaal net zo goed bij topsport als de intriges en combines die je eerder aan Lange Poten 4 (Den Haag) of in de Brusselse Wetstraat verwacht. Ook daarover moeten sportjournalisten dus berichten. Welk verhaal gaat er schuil achter de resultaten? Ook als dat verhaal moeilijk of minder prettig is. Kritische geluiden zoals u die hoort bij wielerjournalisten of voetbalanalisten of uit de wereld van Formule 1 of MotoGP verwacht ze niet. Laat staan dat u ons à la Hugo Borst of Hugo Camps vlijmscherp de motocrosswereld zal zien fileren. We doen dan ook ‘maar’ aan motorcrossverslaggeving, niks schokkends of van levensbelang.

Dat Husqvarna -ondanks topresultaten en een lange relatie- Jacky Martens opzij schoof doet zeker wenkbrauwen fronsen. Naar de ware toedracht blijft het echter gissen. Betrokkenen wilden geen commentaar geven. Zouden we verbaasd de schouders ophalen van ‘was het dàt maar’ als we wél zouden horen wat er fout is gelopen? Of zouden we stellig instemmen dat dit de enige juiste beslissing is? Waarschijnlijk krijgen we de waarheid nooit te horen.

Eén ding is zeker, met Nestaan MX kiest Husqvarna Motorcycles duidelijk voor een ander type eigenaar (Kay Hennekens) en manager (Rasmus Jorgensen). Hennekens is geen voormalig topcrosser, wel iemand met een hart voor de sport die aan het roer staat van een bedrijf van 85 mensen. Iemand die tevens ook actief is in de paardenwereld met een stoeterij voor Arabische volbloeden en Trakehner paarden. Als manager heeft Kay zijn sporen dus al verdiend in de bedrijfswereld en na veertien jaar sponsoring in de sport slaat ook hij zijn vleugels uit en neemt zelf alle touwtjes zin handen. Louis Vosters (Wilvo), ook een voormalig sponsor van Martens’ formatie, ging hem voor.

Dat er zo weinig wordt geschreven (of gezegd op TV) over zo’n ingrijpende saga in onze sport is eigenlijk typisch. Collectief lijken we wel een hekel te hebben aan wat negatief of moeilijk is! Ten minste als het verder gaat dan een gebroken arm of been. Juridische geschillen tussen rijders, teams en fabrikanten of sponsors en rijders of teams… Je hoort er zelden of nooit iets van in het motorcross. Alles is peis en vree. Ik leid hier uit af dat er in schril contrast met andere sporten in de cross absoluut niets valt te rapen voor advocaten! Of dat geruststellend is of net beangstigend laat ik in het midden. Want reken maar dat de heren en dames in toga vurig zouden opkomen voor de persvrijheid in onze teergeliefde sport. Misschien tijd voor een juridische crowdfunding campagne?

Tekst: Matthias Van Eeckhoven
Foto’s: Husqvarna

Uw reacties