Published On: 10 maart 2020

Internationale TV kijkers vroegen zich misschien wel af wat die Lars Van Berkel (25) in de 2de MXGP manche deed tussen al het fabrieksgeweld! Rondenlang hield de klepper uit Veghel immers stand in de top-10. In de eindafrekening was de Husqvarna SKS Racing piloot goed voor een fraaie 19-14 score. Afgelopen winter schitterde Lars ook al met een 6de plaats in de strandrace ven Le Touquet. Wij haalden Van Berkel voor een welverdiende Vijf minuten met…

Zand of geen zand wat de ex-BMX’er in Valkenswaard neerzette, mag gerust een topprestatie genoemd worden. Dat ook het publiek Van Berkel’s inzet waardeerde, bleek uit de vele aanmoedigingen langs de baan.


Je hebt een supermooi weekend gehad. Het was tof om te zien hoe constant je bleef in die tweede reeks.
Lars Van Berkel:  “Tijdens de vrije training had ik meteen een goed gevoel. Weet je, ik heb heel lang op Le Touquet getraind en Valkenswaard was de eerste echte wedstrijd voor mij. Daardoor miste ik natuurlijk nog wat explosiviteit en daar was ik een beetje bang voor van tevoren. Als ik het deelnemersveld van Matterley Basin zag dacht ik bij mezelf: ik moet heel goed rijden om punten te kunnen pakken. ’s Zaterdags zat ik er ook goed bij in de kwalificatieheat maar toen lag het circuit er beter bij natuurlijk. De kwalificaties liepen goed en de eerste reeks ging ook prima met een 19de plek. In de tweede manche schoot ik rechtdoor in de eerste bocht en reed ik rond de tiende plek. Dan komen natuurlijk de snelle jongens langs je voorbij maar ik probeerde om ze zo lang mogelijk achter me te houden. De laatste vijf minuten begon mijn koppeling weg te vallen waardoor Jorge Prado nog over me kwam maar ik kon hem ook weer terugpakken! Het was opletten om de motor zonder koppeling niet dood te remmen. Toch finishte ik als 14de. Daar had ik op voorhand direct voor getekend. Ik ben wellicht één van de weinigen in dit veld die op maandag gewoon weer op kantoor zat!”


Je bent zeker blij dat je niet bent afgereisd naar Matterley Basin?
Van Berkel:
 “Het liefst rij ik natuurlijk alle GP’s maar door de positie waar ik nu in zit ben ik blij dat ik de GP’s in de buurt kan rijden. Ik moet iedere dag gaan werken en daar heb ik mij bij neergelegd. Ik zal niet verwachten dat ik nog ooit een voltijdse prof wordt dus focus ik me op de wedstrijden waar ik iets kan laten zien. Ik denk vandaag als semi-prof iets te hebben laten zien aan de supporters.”

Je gaf zelf al aan dat je een beetje explosiviteit mist. Hoelang blijft een race zoals de Enduropale van Le Touquet in de kleren hangen?
Van Berkel:
 “Wel, ik voelde me heel goed na Le Touquet maar onbewust vreet het toch aan je lichaam. De bloedcontrole gaf al aan dat ik op het randje zat. Op de één of andere manier kan ik wel diep gaan denk ik. Op de Wintercross in Groesbeek na was dit de eerste fatsoenlijke cross die ik reed na Le Touquet. Ik ben de afgelopen dagen twee keer plankgas naar Grevenbroich gereden om er te gaan trainen en dat heeft me wel geholpen. Valkenswaard als het doorregend is, ligt me wel beter dan als het hier keihard en stuiterig ligt.”

Hoe vallen de trainingen met Joël Roelants mee? Is het te vergelijken met Kamp Waes op de Vlaamse televisie? (lacht)
Van Berkel:
 ” Van Kamp Waes heb ik niks meegekregen! Ik moet mezelf regelmatig afremmen. Op maandag ga ik anderhalf uur fietsen ’s morgens om half zeven en daarna moet ik de motor wegbrengen. Dinsdag ben ik al om zeven uur beginnen werken om dan rond 11u weg te kunnen om te gaan trainen in Grevenbroich. Dan kom ik om zeven uur thuis ’s avonds en moet ik nog gaan los fietsen. Dat vreet wel aan je waardoor ik ook op tijd moet rusten. Dat is natuurlijk het verschil met de profs die meer mogelijkheden hebben om bijvoorbeeld te gaan trainen in Spanje of elders.”

Wat is het verschil tussen Joël Roelants en de andere trainers?
Van Berkel:
 “Joël is mijn eerste trainer. Voorheen werd ik wel een beetje begeleid maar nooit zoals nu. In 2018 vond ik dat ik er niet alles heb uitgehaald en toen had ik iemand nodig die me op de juiste moment zei van: nu moet je harder gaan trainen. Ik pakte ook veel te weinig rust. Hij schrijft me gewoon voor wat ik moet doen. Sommige dagen is het echt lastig maar principieel werk ik alle trainingen compleet af en doe ik nog enkele minuutjes extra. Hij zegt ook altijd waar het op staat en dat werkt prima.”

Is het de eigenwijsheid van Lars Van Berkel dat je voordien nog nooit met een trainer hebt samengewerkt?
Van Berkel:
 “Het is eerder een budgettair probleem. Ik ben blij als ik ieder jaar een motor rond krijg en alles geregeld is. Een dure trainer was niet haalbaar. In 2018 kwam ik Kay Hennekens van Nestaan tegen en die wou me helpen met een trainer. Ik weet nu dat het mij helpt om die extra paar procentjes bij te winnen. Ik besef dat het helpt om iemand te hebben die het allemaal van op afstand kan bekijken.”

Bedankt voor je tijd en succes met de rest van het seizoen!
Van Berkel: “Graag gedaan, komt goed.”


Tekst: Danny Hermans/Tom Jacobs
Foto’s: Eric Laurijssen/Husqvarna SKS Racing