X

Wat doe jij nou? Francois Schaftenaar

In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carriere, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig ONK-rijder Francois Schaftenaar.

MXMag: Stel jezelf even kort voor:
FS: “Ik ben Francois Schaftenaar, woonachtig in Wezep, ben 46 jaar oud, ben getrouwd en ben vader van 3 kinderen”
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
FS: “In het dagelijks leven ben ik werkzaam in ons autobedrijf. Bij Schafenaar auto`s bv Wezep hebben wij zo’n 300 jonge gebruikte auto’s voor de verkoop. Zelf ben ik voornamelijk actief aan de werkplaatsreceptie maar ik ben ook actief in de werkplaats. Ik ben APK keurmeester dus die verzorg ik ook.”
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
FS: “Het is al vele jaren geleden maar het was een hele mooie en plezierige tijd. In 1988 werd ik Nederlands Kampioen 80cc Grote Wielen om vervolgens direct de overstap te maken naar de 125cc Senioren. De 125cc Jeugd heb ik overgeslagen omdat ik deel uitmaakte van de KNMV selectie. Om daar deel van uit te maken moest je bij de ‘Senioren’ rijden en daarom heb ik dus nooit 125cc Jeugd gereden. De eerste wedstrijd van het jaar weet ik nog heel goed, dat was in Erp en er waren maar liefst 120 rijders en ik werd direct derde! Ik was toen 15 jaar en woog slechts 45 kilo dus dat ging als een speer. Vanaf 1991 tot en met 1998 heb ik nog bij de ‘Senioren’ gereden, zeg maar de ‘Inters’ van tegenwoordig. Ik heb verschillende podiumplaats weten te pakken tegen rijders als Strijbos, Van den Berk, Tragter, Van Rees, Barth, Van Drunen en ga zo maar door! Het halve Grand Prix veld reed in Nederland mee want steeds meer buitenlanders kwam hier rijden. Ik ben heel blij die periode te hebben kunnen strijden. Ook tijdens een paar Grand Prix wedstrijden heb ik het geprobeerd maar door migraine heb ik mezelf niet kunnen plaatsen. Tijdens de GP van Lichtenvoorde (1996) lukte dat wel maar toen viel ik tijdens de eerste manche de schouder uit te kom.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carriere?
FS: “De ONK wedstrijd op het circuit van Halle, ik werd derde in het dagklassement. Met een vierde en derde plaats tijdens de manches werd ik derde totaal met hetzelfde aantal punten als Jussi Pekka Vehvilainen. De eerste manche had ik een geweldige start maar ik reed te verkrampt en kon niet lekker rijden. De tweede manche was het circuit zwaarder dus lag het tempo lager wat in mijn voordeel was.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carriere?
FS: “Helaas wel meer dan ‘slechts’ een dieptepunt gehad. Welke mij goed is bij gebleven in mijn crash op het circuit van Heerde begin 1991. Ik had een heel goed voorseizoen en daardoor enorm gemotiveerd voor het seizoen bij de 125cc Senioren. Ik had in mijn hoofd dat het zou gaan gebeuren dat jaar en wel direct bij de eerste ONK in Holten. Twee weken voor die wedstrijd had ik een knieblessure opgelopen en op zaterdag voor de wedstrijd toch nog even gaan rijden. Er was een clubwedstrijd in Heerde maar hier kwam ik niet verder dan de eerste manche. Ik ging op een bult voorover, ik lag bewusteloos op de grond en had ook nog mijn tong ingeslikt. Midden in de nacht kwam ik weer bij positieven in het ziekenhuis. De rest van 1991 en 1992 reed ik zo stijf als een plank! Ik was duidelijk bang om weer zo’n klapper te maken. Een ander dieptepunt is mijn val in 1999 op een grote tafelberg. De cross had ik net op een lager pitje gezet. Ik werkte zes dagen in de week op ons nieuwe bedrijf in Zwolle. Met mijn voorwiel kwam ik in de takken en ik dacht dat ik op zijn zadel terecht zou komen. De moor was echter ver onder mij vandaag dus kwam ik op mijn zitje vol op de grond. Ik brak mijn rug en in eerste instantie dacht ik aan een volledige dwarsleasie. In het ziekenhuis kwam er een tweede neurochirurg kijken en die man bleef heel rustig. Ik vergeet Doktor De Beer nooit meer, hij maakt een MRI en de volgende dag werd ik geopereerd. Dankzij hem ben ik weer mobiel en kan ik gelukkig toch nog redelijk lopen en werken.”
Beste motor ooit mee gereden?
FS: “De Suzuki RM125 uit 1996. Dit was een fijne slanke en heel goed verende machine! Motortje liep ook als een kogel, breed vermogen, sterk onderuit en ook mooi in toeren doorlopen. Dit was te danken aan mijn tuner Everhard van Leeuwen, een tovenaar op het gebied van motortuning!”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
FS: “De motocross in Nederland heeft een mooie groei doorgemaakt en dan bedoel ik de KNMV Dutch Masters of Motocross. De jeugd 85cc en 125cc kan zich tijdens deze wedstrijd goed in de kijker rijden. Het zijn mooie wedstrijden voor de jeugd en de mogelijkheid om ervaring op te doen. Het is wel jammer dat er slechts vier van deze wedstrijden zijn door de volle MXGP-kalender. Zoals al vaker door collega’s gemeld kijk ik ook een beetje ‘vreemd’ tegen de Grand Prix aan. Het is belangrijker om geld te hebben dan hard te kunnen rijden. Mijn mening is dat het niveau in de breedte daardoor fors lager is geworden. In onze tijd waren en vaak zo’n 70-80 rijders en dan moest jij je kwalificeren in een tijdtraining. Ik blijf erbij dat je daardoor de snelste rijders aan de start krijgt en niet de best betalende. Je bent direct verzekerd van een startplek, dat is volgens mij niet de juiste manier. Daar komt nog bij dat een Wild Card-rijder fors moet betalen om mee te mogen doen. In mijn tijd ging je naar een GP en als jij jezelf wist te kwalificeren kreeg je geld waarmee je uit de kosten kwam. Er staan snellere rijders naast de baan te kijken dan dat er in actie komen. Alles draait tegenwoordig om de commersie en dat vind ik erg jammer. “
MXMag: Hartelijk dank voor je medewerking!
FS: “Erg graag gedaan, leuk dat jullie aan mij dachten.”

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigen foto’s