Primeurtest: 2021 Yamaha YZ250F

Primeurtest: 2021 Yamaha YZ250F
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Zowel in het WK als in de VS scheert Yamaha hoge toppen in de 250cc categorieën. De 2021 YZ250F, de laatste evolutie van Yamaha’s omgekeerde cilinderkop technologie, geldt dan ook als het neusje van de zalm in de MX2. Razend benieuwd trokken wij naar Frankrijk om daar dit nieuwe blauwe kanon aan de tand te voelen.

Sinds 2014 heeft het merk met de gekruiste stemvorken de goede flow te pakken met hun typische omgekeerde cilinderkop. Oké, in 2010 werd het concept voor het eerste toegepast in de YZ450 maar die had met flink wat tekortkomingen te kampen. Een volledig nieuw ontworpen viertakt blok, gekoppeld aan ’n uitstekend nieuw frame zette Yamaha in 2014 dus weer op weg naar succes.


Zoals dat het geval is voor elk merk loopt de ontwikkeling van de MX1 en MX2 motoren vaak samen. Voor de 2018-2019 modeljaren sleutelde Yamaha voor de YZ250F en YZ450F aan een nog preciezer chassis met verbeteringen qua vering en krachtigere motoren én een elektrische starter. Tel daar de veel geprezen Yamaha Power Tuner app bij die toelaat om met een smartphone de karakteristieken van de ontsteking en de mappings snel en makkelijk aan te passen en je merkt dat ze in Hamamatsu ook op MX-vlak zeker niet blijven stil zitten.

Waslijst aan verbeteringen

Na een tijdje moesten we onze testrijder Rodrigo even laten zwijgen. De lijst met verbeteringen voor de 2021 YZ250F werd dan ook danig lang. Voor het nieuwe modeljaar lag de focus op betere prestaties in het midden en topbereik, meer handelbaarheid en evenwichtige, voorspelbare reacties op hoge snelheid. Ook de remmen werden onder handen genomen, terwijl Yamaha’s MX2 motor visueel de mosterd haalde bij de fabrieksmotoren.


Een overzichtje van de opmerkelijkste nieuwe eigenschappen:

  • De luchtfilterkast werd opnieuw ontworpen wat 9% meer luchttoevoer toelaat. Die airbox zelf is trouwens ook groter terwijl de luchtfilter werd overgenomen van de YZ450F. De luchtfiltercover werd vervangen door twee nieuwe luchtkanalen die luchtstroom verbeteren wat op zijn beurt een gunstig effect heeft op de respons in hogere toerentallen.
  • Het vermogensgevoel van de motor is – van het middelste toerentalbereik tot waar de toerentalbegrenzer ingrijpt – verfijnd en verbeterd door ‘n nieuwe uitlaatnokkenas met een herzien profiel dat klepoverlap vermindert.
  • Nieuw uitlaatsysteem dat toeliet om de motor stiller te maken.
  • Verstevigingen voor de versnellingsbak.
  • Verstevigingen op verschillende plaatsen in het chassis: 20% dikkere wanden in de zij-armen van het frame terwijl de onderste vierkante buizen van de wiegconstructie 14% dikker werden.
  • Met name de bevestigingen van de motor in het frame zijn van cruciaal belang wat betreft de reacties van een crossmotor op bepaalde obstakels. Daarom herbekeek Yamaha het hele concept op dit vlak. De bovenste supports zijn uit staal gemaakt en de onderste uit een aluminium legering.
  • Verdere verfijningen aan de Kayaba voorvork en schokdemper.
  • De opnieuw ontworpen remklauw vooraan is 30% stijver dan voorheen en maakt gebruik van zuigers met een grotere diameter en nieuw ontworpen remblokken. Een nieuwe remschijf vooraan van 270 mm vergroot bovendien het contactoppervlak met 16% zonder gewichtstoename. Het ontwerp van de remklauw achter is ook nieuw. Samen met een nieuwe achterste remschijf van 240 mm biedt dit systeem hetzelfde remvermogen, terwijl het 120 gram minder weegt.
LEES MEER  Problemen stapelen zich op voor Geerts, Watson wint GP!

Jago Geerts achterna

Kortom de ingenieurs van Yamaha hebben niet stilgezeten. Tijd voor ons om de Jago Geerts/ Maxime Renaux /Ben Watson / Dylan Ferrandis / Justin Cooper/Shane McElrath in ons los te laten. Eerlijk is eerlijk, we waren onder de indruk van de evolutie.

Op een typisch Franse baan kregen we omstandigheden voorgeschoteld die ons lieten kennismaken met erg verschillende uitdagingen. Zo lag het circuit er ’s morgens perfect, gedurende twee à drie uur was het ploegen door de regen en halfweg in de namiddag was de ondergrond opnieuw perfect. Zeg dus niet dat journalisten het altijd makkelijk hebben!

Waar de Yamaha YZ250F vooral het verschil maakt tegen zijn Japanse concurrenten Honda en Kawasaki is op het vlak van het motorblok. De 2021 MX Yam hoeft dan ook van niemand lessen te krijgen qua pure prestaties. Sterker dan ooit blinkt deze crossmotor vooral in het midden bereik en is zondermeer indrukwekkend in de hoge toeren. Eigenlijk blijft hij gewoon hard doorlopen en maakt hij ook altijd flink meters als je lager zit qua toerental.


Hanteerbare krachtpatser

Wat ‘m voor elke rijder aangenaam maakt, is het feit dat die kracht ook nog eens op een voorspelbare én controleerbare manier vrijkomt. Zelfs op tricky, technische secties brengt de 2021 YZ250F je niet in verlegenheid. Ook als er weinig grip is en je moet zoeken naar tractie. Als je ‘m aan het werk ziet in de start blijkt ook dat hij één van de krachtigste 250cc’s op de markt is. Wat mij betreft biedt deze motor het beste gevoel in het midden en topbereik. Onderin heeft hij altijd een toegankelijke karakter hoewel er ook daar duidelijk poeier in zit!

LEES MEER  Gestage vooruitgang voor Dylan Walsh

De koppeling liet zich niet op fouten betrappen hoewel we door de modder wel degelijk in extreme omstandigheden reden. Veranderen van versnelling is niet alleen een fluitje van een cent, het gebeurt ook nog eens met erg veel precisie. Knap werk!

Qua rijwielgedeelte bevestigt Yamaha vooral het goede dat we gewoon zijn. Lees een neutraal chassis met voorspelbare reacties dat ook nog eens erg stabiel is. Qua vering kan het kleine broertje van de YZ450F rekenen op een beproef recept. Zowel qua kleine oneffenheden als grotere schokken en qua algemeen comfort scoort de YZ250F als beste in de MX2 klasse. Meer zelfs, het verschil met zijn concurrenten werd op dit vlak nog groter!

De  GYTR evolutie

Waar GYTR vroeger een puur Amerikaanse aangelegenheid was is er sinds enkele jaren ook een nauwe samenwerking met de Europese race-afdeling. Van oudsher lag de verantwoordelijkheid van de fabrieks Yamaha blokken in de VS bij GYTR. Het speciale spul van GYTR is echter ook steeds meer beschikbaar voor gewone klanten.

Hiervoor werkt GYTR nauw samen met afdelingen in de VS en in Europa. Ter gelegenheid van deze persintroductie konden we een GYTR motor met een volledig aangepaste GYTR cilinderkop, een complete uitlaatlijn en een resem andere GYTR onderdelen proberen.

In die GYTR uitvoering maakt het blok -niet bepaald kinderachtig in de standaard 2021 YZ250F- grote indruk. Wat een kracht! Die power komt trouwens iets minder voorspelbaar vrij maar meer abrupt en elastisch. Ik kan het moeilijk anders omschrijven! En wees gewaarschuwd, dit is geen spek voor ieders bek. Naargelang jouw niveau, ambities en het type circuits waar je op rijdt is dit zeker ’n interessante optie voor wie méér wil maar wat ons betreft heeft de gewone productieversie al enorm veel te bieden.


Prijzen 2021 Yamaha YZ250F (zowel voor Nederland als België)

YZ250F: 8.899€
YZ250F Monster edition: 9.099€
Klik hier voor de prijzen van de overige nieuwe Yamaha modellen

 Tekst: Rodrigo Castro
Foto’s: Yamaha Motor Europe

Uw reacties