Gautier Paulin over de financiële moeilijkheden van de piloten
Vijfvoudig MX of Nations kampioen Gautier Paulin (30) nam dit weekend na 13 WK seizoenen afscheid. Paulin bewees met zijn podium in ‘Pietramurata 3’ dat hij nog steeds met de top mee kan. Anderzijds zijn er steeds minder mogelijkheden voor toprijders legt hij uit.
De ex-BMX wereldkampioen won GP’s voor vier verschillende fabrikanten (Yamaha, Husqvarna, Honda, Kawasaki) en werd één keer vicewereldkampioen in de MXGP.
In zijn gesprek met RacerX sprak Paulin zijn bezorgdheid uit over de carrièrevooruitzichten van de rijders. Steeds meer rijders moeten immers een beroep doen op persoonlijke sponsors om een plaats in een team te veroveren of om hun salaris aan te vullen.
“Motorcross is geen grote, populaire sport, maar als het wordt genoemd, kennen mensen het wel. De meeste motorrijders beginnen als kind op een crossmotor. We zien F1-coureurs die motorcross rijden en ik heb vrienden die downhill mountainbiken en MX rijden. De sport heeft in ieder geval rijders nodig. Ik zie nu een aantal mensen die betalen om te rijden en ze hebben een fabrieksmotor! Ik denk dat het een grap is,” zei hij tegen de Amerikaanse website. “Het is zeker niet goed. Ze betalen geen tienduizend euro, ze geven honderdduizenden uit. Ik geloof niet dat dit de juiste manier is. Ik merk dat sommige rijders in MX2 minder betaald worden dan een monteur.”
De MXGP-klasse heeft 25 OAT’s [officieel goedgekeurde teams] met erg verschillende werkingsmiddelen. Onder hen zijn wel zes fabrieksteams (Honda, KTM, Yamaha, Husqvarna, Kawasaki, GasGas). De afgeslankte versie van het 2020 kampioenschap, zonder overzeese GP’s, verlichte dit jaar de budgetten. Veel teams kampen in de aanloop van het 2021 seizoen echter nog met onzekerheid.
“Als sporter heb je geld nodig om voor jezelf te zorgen en je voor te bereiden, of het nu gaat om eten, reizen of trainen. Op een kwalitatieve manier werken. Als ik zie welke kant de motorcross opgaat, denk ik dat het erg moeilijk is. OK, het [Covid-19] virus heeft een effect gehad, maar het gaat niet alleen om het virus. Alle teams hier willen presteren en we mogen deze prioriteit niet uit het oog verliezen. Ik heb een beetje medelijden met de mensen die betalen om te rijden.”
Paulin, die in mei een gebroken rug opliep, zag zijn plaats in het Monster Energy Yamaha team ingenomen worden door Glenn Coldenhoff. Het zou kunnen dat Gautier in het artikel verwijst naar de rijderssituatie van Monster Energy Kawasaki voor 2021. Ook daar kondigde Clément Desalle na 5 seizoenen op de KX450 het einde van zijn carrière aan. KRT heeft weliswaar Romain Febvre nog onder contract maar tot nu toe werd geen tweede rijder bevestigd.
Ondertussen staan ook de eerste testen voor 2021 en de voorbereiding op het nieuwe seizoen voor de deur. Er zijn zelfs geruchten dat Monster Energy Kawasaki in 2021 alleen Febvre zou inzetten. Ondertussen zijn er steeds minder opties qua rijders die het verschil kunnen maken in de MXGP. De Italiaan Ivo Monticelli, wiens plaats bij Standing Construct werd ingenomen door Brian Bogers, wordt steeds meer gelinkt aan het tweede zitje bij Kawasaki.
Tekst: Adam Wheeler & Tom Jacobs
Foto: archief
Ook te lezen
Tiny van Erp overleden
Eerder deze week is Tiny van Erp overleden. De Brabander maakte decennialang naam maakten in de motorcrosswereld met TvE Sport en hij was ook nauw betrokken bij de Grand Prix …VIDEO: Inside MXGP en de race van de Yamaha-rijders in Trentino
Inside MXGP is bij ronde vier van het FIM Motocross wereldkampioenschap in Trentino, Italië. En in Yamaha’s witte en roze jubileumkleuren ter ere van 50 jaar YZ! “Je dacht dat …McAdoo toch niet meer in actie in Supercross serie
McAdoo toch niet meer in actie in Supercross serie Eerder maakte Team Pro Circuit-Kawasaki-Monster Energy bekend dat beide rijders komend weekend in actie zouden komen. De plannen gaan echter niet …Techniek: Het verschil tussen een open en een gesloten cartridge vering
In deze aflevering bespreekt Maria Frey, de product marketing manager van GasGas, alle verschillen tussen de open en gesloten cartridge-vering. Ze geeft uitleg over waarom het merk het open veersysteem …
Uw reacties