Gautier Paulin over de financiële moeilijkheden van de piloten

Gautier Paulin over de financiële moeilijkheden van de piloten
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Vijfvoudig MX of Nations kampioen Gautier Paulin (30) nam dit weekend na 13 WK seizoenen afscheid. Paulin bewees met zijn podium in ‘Pietramurata 3’ dat hij nog steeds met de top mee kan. Anderzijds zijn er steeds minder mogelijkheden voor toprijders legt hij uit.

De ex-BMX wereldkampioen won GP’s voor vier verschillende fabrikanten (Yamaha, Husqvarna, Honda, Kawasaki) en werd één keer vicewereldkampioen in de MXGP.


In zijn gesprek met RacerX sprak Paulin zijn bezorgdheid uit over de carrièrevooruitzichten van de rijders. Steeds meer rijders moeten immers een beroep doen op persoonlijke sponsors om een plaats in een team te veroveren of om hun salaris aan te vullen.

“Motorcross is geen grote, populaire sport, maar als het wordt genoemd, kennen mensen het wel. De meeste motorrijders beginnen als kind op een crossmotor. We zien F1-coureurs die  motorcross rijden en ik heb vrienden die downhill mountainbiken en MX rijden. De sport heeft in ieder geval rijders nodig. Ik zie nu een aantal mensen die betalen om te rijden en ze hebben een fabrieksmotor! Ik denk dat het een grap is,” zei hij tegen de Amerikaanse website. “Het is zeker niet goed. Ze betalen geen tienduizend euro, ze geven honderdduizenden uit. Ik geloof niet dat dit de juiste manier is. Ik merk dat sommige rijders in MX2 minder betaald worden dan een monteur.”

De MXGP-klasse heeft 25 OAT’s [officieel goedgekeurde teams] met erg verschillende werkingsmiddelen. Onder hen zijn wel zes fabrieksteams (Honda, KTM, Yamaha, Husqvarna, Kawasaki, GasGas). De afgeslankte versie van het 2020 kampioenschap, zonder overzeese GP’s, verlichte dit jaar de budgetten. Veel teams kampen in de aanloop van het 2021 seizoen echter nog met onzekerheid.

LEES MEER  Dit Was De Eerste Wereldkampioen Motocross Ooit!! - The Bill Nilsson Story


“Als sporter heb je geld nodig om voor jezelf te zorgen en je voor te bereiden, of het nu gaat om eten, reizen of trainen. Op een kwalitatieve manier werken. Als ik zie welke kant de motorcross opgaat, denk ik dat het erg moeilijk is. OK, het [Covid-19] virus heeft een effect gehad, maar het gaat niet alleen om het virus. Alle teams hier willen presteren en we mogen deze prioriteit niet uit het oog verliezen. Ik heb een beetje medelijden met de mensen die betalen om te rijden.”

Paulin, die in mei een gebroken rug opliep, zag zijn plaats in het Monster Energy Yamaha team ingenomen worden door Glenn Coldenhoff. Het zou kunnen dat Gautier in het artikel verwijst naar de rijderssituatie van Monster Energy Kawasaki voor 2021. Ook daar kondigde Clément Desalle na 5 seizoenen op de KX450 het einde van zijn carrière aan. KRT heeft weliswaar Romain Febvre nog onder contract  maar tot nu toe werd geen tweede rijder bevestigd.


Ondertussen staan ook de eerste testen voor 2021 en de voorbereiding op het nieuwe seizoen voor de deur. Er zijn zelfs geruchten dat Monster Energy Kawasaki in 2021 alleen Febvre zou inzetten. Ondertussen zijn er steeds minder opties qua rijders die het verschil kunnen maken in de MXGP. De Italiaan Ivo Monticelli, wiens plaats bij Standing Construct werd ingenomen door Brian Bogers, wordt steeds meer gelinkt aan het tweede zitje bij Kawasaki.

Tekst: Adam Wheeler & Tom Jacobs

Foto: archief

Uw reacties

Ook te lezen