X

Techniek: de voordelen van Lock-On handvaten

Steeds meer fabrikanten van handvaten stappen over op de zogenaamde Lock-On Grips. Elke motorcrosser heeft nu de keuze om de oude technieken met ijzerdraad en/of lijm naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

Maar wat zijn Lock-On Grips? Het zijn plastic tubes die met een aluminium ring op het stuur worden geklemd. De tubes zijn nagenoeg één geheel met de eigenlijke handvaten waardoor deze nimmer of nooit zullen loskomen. Dit soort van handvaten geeft de rijder meer vertrouwen en bij elke vervanging heb je een vers gashendel in je rechterhand. De bekendste fabrikant van dit soort handvaten is ODI uit de VS.

Aan de koppelingszijde wordt de Lock-On Grip vastgezet met een inbusboutje. Deze klemt een aluminium ring op je stuur. Aan de gashendelzijde heb je dezelfde tube die over het stuur schuift maar je krijgt er ook telkens een verse gashendelnok bij om je gaskabel in te hangen.

De meest gebruikte techniek om handvaten te monteren is met ijzerdraad of lijm. Gebruik je lijm dan moet je wachten tot deze droog is alvorens je weer kan gaan rijden. Dat lijkt ons zeer onhandig om uit te voeren tussen twee reeksen. Gebruik je ijzerdraad dan loop je het risico dat deze door het rubber snijdt wanneer de draad te hard word aangespannen. Lock-On Grips worden nooit verlijmd op de tubes. Een handvat dat onderweg van het stuur floept is met dit systeem onmogelijk.

In het geval van ODI Lock-On Grips wordt elk setje geleverd met zes verschillende gashendelnokken zodat je altijd in het bezit bent van de juiste nok voor je motor. Optioneel zijn er nog 11 andere nokken verkrijgbaar voor de minder courante modellen. De KTM, Husqvarna en GasGas modellen zijn standaard uitgerust met Odi Grips maar met de specificaties van de Oostenrijkers. Wil je die kwaliteit behouden dan moet je langs deze drie dealers voor nieuwe handvaten.

Foto’s: ODI