X

Techniek: het geheim achter de geweldige KTM-koppeling

Elke motorcrosser met een KTM onder de kont kan het beamen, de koppeling van hun motor is gewoon een stuk beter dan die van hun concurrenten. Wij leggen u uit waarom.

Ok, ook de zustermerken Husqvarna en GasGas profiteren mee van deze geweldige techniek. Maar waren het niet de vier Japanners die de beste koppelingen hadden? Rond de eeuwwisseling was dat zeker het geval maar intussen is het 2021. De koppeling van uw KTM, Husky en GasGas steekt er met kop en schouders bovenuit en dat komt door een aantal technische innovaties.

Eerst is er de koppelingskooi die in tegenstelling tot die van de concurrentie van staal is. De koppelingsplaten zullen niet inslaan in de kooi die normaal gezien de levensduur van de crossmotor moet kunnen overbruggen. Verder is het tandwiel van de eerste versnelling één geheel met de kooi daar waar bij andere merken deze met rivetten of klinknagels bevestigd is. Ook is de bediening van de KTM-koppeling hydraulisch en zelfregelend. KTM gebruikt het systeem van Brembo terwijl de twee zustermerken die van Magura gebruiken.

De belangrijkste innovatie van deze koppeling is wellicht nog het gebrek aan de zes veren om de koppeling onder spanning te houden tijdens het rijden. De Oostenrijkers hebben de zes veren vervangen door de zogenaamde Belleville washer. Letterlijk vertaald is het een schotelveerring of een cupvormig rondsel die een gelijkmatige druk uitoefent op de drukplaat van de koppeling (rood gedeelte op de foto). De voorspanning van deze veerring kan zelfs geregeld worden door de drukplaat een aantal graden te verdraaien bij montage.

Een groot voordeel van de Belleville veerring is dat hoe verder je het koppelingshendel indrukt hoe soepeler de bediening verloopt. Ook Kawasaki zag het licht en leende het idee van KTM. Daarom zijn de 2021 modellen van de KX250 en de KX450X uitgerust met hetzelfde type Belleville veerring. Echter noemen zij het  “cone-disc-spring clutch”. Er zijn geen aftermarket koppelingskooien voor de KTM’s omdat het origineel niet te evenaren is en ze nagenoeg onverslijtbaar zijn.

Foto’s: KTM