Test Fantic 125 XE en 250 XEF: klaar om te winnen?

Test Fantic 125 XE en 250 XEF: klaar om te winnen?
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Zowel in enduro als in motorcross, zijn we getuige van de grote terugkeer van Fantic. Het Italiaanse merk is terug en heeft serieuze ambities in beide disciplines en zijn machines lijken alles in huis te hebben om winnaars te worden. Dit werd op het veld bevestigd met de XE125 en XEF250 enduro-modellen, en we werden niet teleurgesteld!

In 1968 creëerden Mario Agrati en Henry Keppel (twee voormalige Garelli-werknemers) het merk FANTIC. In de jaren ‘70 en ‘80 beleefden ze hun gloriejaren met drie wereldtitels in trials, en daarna verschillende internationale titels in de enduro-categorie.  De volgende jaren zullen minder glorieus zijn aangezien de Italiaanse fabrikant financiële moeilijkheden zal ondervinden die het merk in 1998 failliet zullen doen gaan.

In 2003, wordt Fantic gekocht door Federico Fregnan, een Italiaanse industrieel gepassioneerd door het merk en enduro. Hij vernieuwt de productie en blaast verschillende vlaggenschipmodellen van het merk nieuw leven in, terwijl hij nieuwe modellen lanceert om het roemrijke verleden van het merk in enduro te doen herleven.

In 2012 lanceerde Fantic een 50cc 2-takt enduro motorfiets bekend om zijn prestaties en kwaliteit evenals andere 2 en 4-takt enduro modellen. Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk startte in 2014, toen Fantic werd gekocht door Venetwork, een groep investeerders uit Veneto. De leiding van het bedrijf is sindsdien toevertrouwd aan Mariano Roman, voormalig technisch directeur van Aprilia en Guzzi. Vandaag, dankzij het partnerschap met Yamaha, is Fantic Motor terug op de markt met een nieuw high-tech enduro gamma, en altijd met een imago dat geassocieerd wordt met zorg voor design en passie voor off-road.

Het was in 2019, op het mekka van offroad shows in Italië, dat Fantic onthulde wat de toekomst van het merk moest worden, de XE 125.  Gebouwd op basis van een Yamaha YZ 125, vroegen velen zich destijds af of dit project het daglicht wel zou zien.  Vandaag konden we dankzij JF-Racing en SM Bike niet alleen de 125 2-takt testen, maar ook een van de allereerste 250 4-takt die net op Belgische bodem is aangekomen.

Wij hebben deze tests in twee delen uitgevoerd. Eerst konden we zo’n 70 km rijden op het Brabantse platteland bij vrij koele temperaturen en wat maartse natte sneeuw. Een week later stonden we in een privé-bosrijke omgeving onder een prachtige late winterzon, met twee korte, snelle en technische etappes om de twee motoren te beoordelen.

XEF 250

Vanaf het begin stelden we onszelf verschillende vragen, de belangrijkste was: is de XEF 250 een eenvoudige rebadged versie van de WRF 250 (zoals ze het doen in Oostenrijk), of biedt Fantic ons een echt alternatief en is hij meer competitiegericht dan de Yamaha?

Het antwoord op onze vragen liet niet lang op zich wachten, de Italianen hebben een 250 4-takt motorfiets geprepareerd die zeer goed afgesteld is. We vinden in de Fantic alle know-how en expertise terug die het merk al jaren in deze discipline heeft.

Dit klinkt misschien als een vrij radicale en eenvoudige mening, maar wij vonden deze machine perfect.  Meestal, als we hem uit de krat halen, hebben we altijd wel een of andere opmerking te maken om helemaal tevreden te zijn met de motor. Bij deze 250 4-takt, is dit inderdaad de eerste keer dat we echt niets te klagen hebben. Het is simpel, we houden de motor zoals hij is. Natuurlijk moet u even de tijd nemen om de hendels, het stuur en de versnellingspook naar uw smaak af te stellen, maar als deze basishandelingen eenmaal zijn uitgevoerd, is een druk op de startknop voldoende om een ritje te gaan maken of rondetijden te gaan jagen.

De ergonomie is onberispelijk, je vindt onmiddellijk een goede zitpositie. De besturing, het zadel, de vering, niets verdient kritiek, de bediening is direct, intuïtief, gemakkelijk. Is de WR-F basis al een goede referentie, op de Fantic voel je duidelijk het werk van de Italiaanse ingenieurs. Er werd nauwkeurig werk gemaakt van de ontwikkeling van de motor, hij is rond, soepel maar ook zeer levendig, hij brengt u overal heen zonder tegenzin en zonder dat u uw armen hoeft te strekken.

Op geen enkel moment hadden we het gevoel dat het ons aan kracht ontbrak, of het nu op de glooiende wegen was of op de trage, technische etappes. Deze motor is goed uitgebalanceerd en presteert goed op alle niveaus. Wat het chassis betreft, vonden we het stabiele en geruststellende gedrag van de Yamaha, de ophangingen bieden een soepeler gevoel dan op de WRF, ook hier voelen we het werk van de Italianen.

Conclusie, deze XEF 250 zal waarschijnlijk veel succes hebben. Met een vrij geslaagd ontwerp, een beproefde en betrouwbare basis, en de know-how van liefhebbers en kenners, krijgt u wat waarschijnlijk een toekomstige bestseller zal worden.

XE 125

De XE 125 aangeboden door Fantic is de XC (XCountry) versie en niet de YZ (MX).  Hadden we al de kans om een door MX Action geharde YZ 125 te testen, dit was onze eerste rit met deze XC-versie. Wow! Deze 125 voelt erg licht aan, of het nu in scherpe bochten is of in technische secties. Het werk aan de vering maakt de motor zeer comfortabel, maar ook veel plezieriger in enduro-achtige secties dan de YZ-versie.

Ondanks zijn kleine cilinderinhoud is de motor onderin krachtig, kun je in de eerste of tweede versnelling rijden en trekt de motor verrassend goed voor een 125. Je vraagt je af hoe de ingenieurs van Fantic erin geslaagd zijn om zoveel koppel te vinden bij lage toeren zonder het te verliezen bij midden en hoge toeren.  Wat een genot om een echte 125 enduro te testen!

Het enige verwijt dat we deze 125 zouden kunnen maken is de toegang tot de luchtfilter. Dit is alleen mogelijk nadat je de batterij hebt weggenomen. Aan de andere kant is de brandstoftank een liter groter dan het vorige model, maar nog steeds erg rank, wat goed is voor een comfortabele lange rit.

We eindigen met een punt dat beide motoren gemeen hebben, het Arrow uitlaatsysteem.  Zowel de 125 als de 250 hebben geprofiteerd van een nauwe samenwerking met de Italiaanse uitlaatspecialist Arrow. De prestaties zijn er, met behoud van een aanvaardbaar geluidsniveau voor de kenners. Zoals u kunt zien, of het nu de 125 2-takt of de 250 4-takt is, we zijn gevallen voor de charme van deze prachtige Italiaanse motoren. Het is vrij zeldzaam om motorfietsen te testen die we vanaf het begin leuk vinden.

Als u op zoek bent naar een 125 2-takt of een 250 4-takt, of het nu is om te rijden, voor het plezier, of voor gechronometreerde ritten, u zult niet teleurgesteld zijn met de nieuwe Fantic. Als u geen belangstelling hebt voor deze twee motoren, kunnen we u alleen maar aanraden om te wachten, want het werk van de Italiaanse ingenieurs lijkt vruchten af te werpen.  We kijken er al naar uit om de toekomstige 250 en 300 tweetaktmotoren (met brandstofinjectie) te testen, evenals de 450 viertakt. Het gamma zou in de toekomst nog meer moeten groeien, want de Fantic catalogus zou uiteindelijk een totaal van 9 modellen (MX en Enduro) moeten bevatten.

Wij maakten gebruik van de aanwezigheid van Edouard Charles de Moor om hem zijn mening te vragen over de twee motoren:

“Ik ken de Yamaha goed, want het is mijn derde WRF 250 (2018/2019/2020). Ik vind de Fantic erg mooi, hij lijkt natuurlijk erg op mijn Yam, maar je kunt meteen zien dat er werk is verricht om de motor te verfijnen. De plastic van de Fantic valt op met verschillende spatborden, een zeer mooie koplampplaat met een kwaliteitsoptiek, wat vrij zeldzaam is op een originele enduromotor. Ik hield ook van de grip van de zitting. Met zijn originele Renthal fatbar is de rijpositie identiek aan die van mijn WRF, maar ik ben benieuwd naar het exacte gewicht van de twee fietsen, aangezien de Fantic lichter lijkt. Wat de hanteerbaarheid betreft, is hij zeer gemakkelijk te sturen en stabiel, het Yam-frame is bekend en erkend om zijn kwaliteiten.

De toepassing voor de 250 4-takt laat toe te spelen met de prestaties en het vermogen van de motorfiets. Ik heb de verschillende beschikbare mappings geprobeerd, maar ik had het meeste plezier met de SOFT modus. In deze configuratie trekt de motor zoals het hoort, zonder dat de armen op hol slaan. Ik denk dat je zelfs in een race, met deze mapping, het beste eruit kunt halen omdat het je toelaat zuiverder te zijn in de trajecten zonder je te laten meeslepen door het vermogen.

Wat de originele Arrow-lijn betreft, kunnen we ook voelen dat de ingenieurs hard hebben gewerkt om de motor bij alle toerentallen vrij te laten. Om met deze XEF 250 te besluiten, als mij gevraagd wordt de positieve punten te noemen, zou ik zeggen dat het een raceklare motor is in vergelijking met een WRF die een beetje voorbereiding zal vergen, en voor het prijsniveau is hij zeer goed geplaatst! Negatieve punten … Ik kan er geen bedenken, ik heb er echt van genoten! “

“Wat de XE 125 betreft, geef ik toe dat ik helemaal geen 2-takt rijder ben. Ik ben gewend aan de motorrem van de 4-takt en ik heb het moeilijk om het beste bereik te vinden met de 2-takt in het algemeen. Dit gezegd zijnde, moet ik toegeven dat deze kleine 125 een mooie levendigheid en beschikbaarheid vertoont, hij is zeer speels en uiteindelijk vind je vrij gemakkelijk je sporen.  Voor jongeren die willen beginnen in enduro, is dit zeker een fiets die zou moeten bevallen.

APP WiGET

De XEF 250 is een geconnecteerde motor. Net als Yamaha biedt FANTIC een toepassing om de mapping van uw motor te wijzigen. Van SOFT, naar HARD naar STANDARD, u kunt kiezen. Gezien de gladde omstandigheden reden we in de SOFT-stand, die de beste tractie bood. Op MX-terrein geeft de HARD-stand meer respons. Tijdens een rit moet je niet te hard willen nadenken, de SOFT-modus geeft je alles wat je nodig hebt. En als je een ingenieur bent, kun je een hele reeks specifieke parameters wijzigen.

WAT IS NIEUW?

XE 125: EURO5 homologatie, XC basis, andere cilinderkop (volumeverhouding, koepelvorm), gewijzigde carburator en cilinderkop, complete ARROW lijn ontwikkeld in samenwerking met Fantic, krachtigere dynamo, GET/FANTIC Racing CDI box met specifieke enduro mapping, 9L tank, gewijzigde vering, complete elektrische kabelboom met batterij, led koplamp plaat, complete kilometerteller (trip meter, urenteller etc…), handbeschermers, dubbele grip race zadelhoes.

XEF 250 : EURO5 homologatie, verfijnde kunststoffen voor een betere ondersteuning van de motor tussen de benen, complete ARROW-lijn ontwikkeld in samenwerking met Fantic, gewijzigde nokkenassen, GET/FANTIC box met smartphone applicatie, gewijzigde vering, herzien en gewijzigd elektrisch draagstel, led koplamp plaat, complete kilometerteller (trip odometer, urenteller, enz…), handbeschermers, dubbele grip race zadelhoes.

RACE KIT & ACCESSOIRES

Fantic gaat binnen enkele weken een race kit voor elke motor op de markt brengen, evenals een breed scala aan accessoires die het mogelijk zullen maken de fietsen te personaliseren en nog radicaler te maken.

Prijzen & beschikbaarheid

XE 125 : 8.490,- EUR BTW

XEF 250 : 9.490,- EUR BTW

Beschikbaarheid: op voorraad

Info : jfcabu@hotmail.com – s.m.bike@hotmail.com

Tekst & foto’s : Frédéric David

Uw reacties