X

Vijf minuten met Dave Geurts

Monteur Dave Geurts (Standing Construct GasGas) draait al een tijdje mee in de GP paddock. Samen met zijn rijders bouwde hij zo een aanzienlijke staat van dienst op.  De bescheiden Limburger weet echter ook hoe relatief roem is en welke inspanningen vooraf gaan aan succes. In de aanloop van de eerste confrontatie in ‘eigen streek’ in Oss én de thuis GP van Brian Bogers, haalden we Dave voor de micro.

Geurts heeft zijn bijnaam niet gestolen. Het lijstje van topteams en rijders voor wie @factorydave aan de slag was liegt er immers niet om. Max Nagl, Steffi Laier, Nikolaj Larsen, Glenn Coldenhoff, Kevin Strijbos, Arnaud Tonus en Ken De Dycker, allemaal maakten ze ooit gebruik van zijn sleutelkunsten.

Nu ontfermt hij zich over ex-MX2 wereldkampioen Pauls Jonass. Die behaalde 11 GP zeges bij de kwartliters en liet in zijn rookie MXGP jaar al drie podia optekenen. Jonass, 24 ondertussen, was met GasGas al goed voor twee top-4 manches, wat ‘m tot één van de outsiders in de MXGP maakt.


Kan je PJ vergelijken met de rijders voor wie je vroeger werkte?
Dave Geurts: “Je kan ‘m wel vergelijken met Arnaud Tonus, ook een heel gemoedelijke jongen. Hij zet zich altijd enorm in, is vriendelijk en dankbaar om voor te sleutelen. Eigenlijk heb ik al veel geluk gehad om voor goede gasten te mogen werken. Toppers die aangenaam in de omgang zijn en die waarderen wat je doet. Bovendien is Pauls ook een doorbijter, hij is niet voor niets al wereldkampioen geweest.”

Hebben jullie gemerkt dat Jonass gebrand is op sportieve revanche na zijn passage bij factory Husqvarna waar hij met blessures moest afrekenen?
Geurts:
 “Zeker, hij is gebeten om te presteren. Pauls heeft een heel goede voorbereiding achter de rug en voelt zich goed in zijn vel. Hij voelt zich bij Standing Construct GasGas ook helemaal thuis. Dat maakt dat hij ook heel graag iets wil terugdoen voor het team. We hebben hem de vrijheid gegeven om op zijn manier te trainen en te werken, dat stelt hij erg op prijs.”


Dat hij z’n eigen ding mag doen, is voor hem een iets andere aanpak dan bij Rockstar Energy Husqvarna MXGP?
Geurts:
“Dat kan, in ieder geval voelt hij zich hier vrij. We sturen hem wel bij als het nodig is maar we geven hem veel vertrouwen.”

In de drie eerste GP’s zagen we vijf bepalende rijders (Gajser, Herlings, Cairoli, Febvre en Prado). Kan Pauls zich daarmee meten?
Geurts:
“Misschien is het nog nét iets te vroeg voor hem omdat hij meer dan een jaar competitie op topniveau heeft gemist. Als hij in de top-3 start dan doet Jonass mee voor het podium. Voor een overwinning zal hij zijn beste vorm moeten halen. Op een goede dag zit dat er zeker in. Talent en verbetenheid heeft Pauls genoeg.”

Er is veel gemeenschappelijk DNA tussen de Husqvarna 450 en GasGas 450. Kon Jonass daardoor gewoon verder borduren op zijn afstellingen van de afgelopen twee seizoenen?
Geurts:
“Nee toch niet. Wij hebben onze manier van werken en Pauls heeft ook meteen aangegeven dat hij vertrouwen stelde in onze ervaring. Eigenlijk zijn we vertrokken met de motor die we voor Glenn (red. Coldenhoff) hadden gebouwd als basis. Meer dan kleine aanpassingen waren niet nodig en nu is Jonass heel tevreden over de fabriek GasGas.”


Standing Construct GasGas neemt de ontwikkeling van het motorblok op zich. Dat betekent dat er ook erg korte lijnen zijn.
Geurts: 
“Klopt. Op die manier kunnen we kort op de bal spelen wat betreft de wensen van de rijder. Jonass is trouwens heel content over het vermogen en de rijdbaarheid van de motor. Die aanpak werkt dus wel.”

Hoe anders is Jonass als rijder in vergelijking met Coldenhoff, wat betreft afstellingen?
Geurts: 
“Er zijn niet zoveel verschillen. Glenn is iets secuurder qua afstellingen, hij is iets gevoeliger voor die sweet spot, de setup die best werkt voor hem. Voor Pauls is de afstelling waar hij zich goed bij voelt iets ruimer. Verder hebben we echt niet veel veranderd. Natuurlijk zijn er ook onderdelen verbeterd, dat doen we elk jaar want anders sta je stil!”

Monteurs vervullen soms ook een bijkomende rol naast het technische. Om hun rijder te motiveren of mentaal te ondersteunen.
Geurts: 
“Aan motivatie ontbreekt het niet bij Pauls! Véél druk is niet aan hem besteed maar hij wordt graag gerustgesteld. Dat is belangrijk voor hem. Voor een rijder blijft het fijn om te horen dat hij goed bezig is. Of de manier waarop er feedback wordt gegeven. Redenen om negatief te zijn, waren er nog niet. Wat hij tot nu toe heeft laten zien, is immers veelbelovend. Hij is niet iemand die harder gaat rijden als je ‘m afbreekt. Met die positieve benadering gaat hij zeker tot z’n recht komen.”

Hoe verloopt de wisselwerking tussen Brian Bogers en Pauls Jonass. Trainen ze samen?
Geurts:
 “Daar zijn ze vrij in. Ze mogen samen trainen of apart. Brian en Pauls komen trouwens goed overeen. Jonass gaat vaker Franse banen opzoeken terwijl Bogers liever in Nederland gaat rijden.”

Veel succes komend weekend.
Geurts: 
“Bedankt!”

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: P Acevedo, shotbyBavo, Red Bull Contentpool/Samo Vidic