De eerste Honda CRF250 dateert van 2004. Met elke volgende generatie heeft Honda nieuwe technologieën geïntroduceerd. Het is dan ook geen verrassing dat de 2022 Honda CRF250R een volledig nieuwe machine is die de lat hoger legt met een verbeterde acceleratie bij het uitkomen van bochten, een beter uithoudingsvermogen en een lager gewicht voor een grotere wendbaarheid.
Het doel voor het ontwerpteam van de 2022 CRF250R was ambitieus, en daarom hebben de ingenieurs van Honda hun inspanningen gericht op het sneller, sterker en lichter maken van het model, door de motorprestaties op te voeren, de bedrijfszekerheid te vergroten en het gewicht te verlagen.
De vernieuwde motor produceert meer koppel bij lage toerentallen zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen in de hoogste regionen. Dat resulteert in een bredere powerband. Een aanzienlijke gewichtsbesparing is gerealiseerd door updates aan het chassis met een verbeterde ergonomie heeft met behoud van de rijeigenschappen van zijn voorganger. Dat, samen met het nieuw ontworpen uitlaatsysteem, resulteert in een besparing van 8 kg voor de nieuwe CRF250R tot 104 kg.
Een groot deel van de gewichtsbesparing is te danken aan het feit dat Honda is afgestapt van de dubbele uitlaatdempers en is teruggegaan naar één systeem. Het koppel bij lage toerentallen is aanzienlijk verbeterd door een aanpassing van de luchtinlaat, een herziening van de kleptiming en een rechtere uitlaatpoort. De wijzigingen resulteren in een toename van het vermogen met 20% bij 6500 t/min, terwijl het sterke top-end vermogen behouden blijft.
Door de vorm van de luchtfilterkast te veranderen is de capaciteit ervan met 78% toegenomen. De hellingshoek van de brandstofinjector is vergroot van 30 naar 60 graden, waardoor de verstuiver helemaal tot achter de vlinderklep kan reiken. Samen zorgen deze wijzigingen voor een betere koeling van de inlaatlucht, waardoor de efficiëntie van de luchtstroom en het koppel bij lage toerentallen worden verbeterd.
Er worden opnieuw titanium inlaatkleppen van 33 mm en uitlaatkleppen van 26 mm gebruikt, maar de inlaatkleppen zijn nu voorzien van dubbele veren om een nauwkeurige beweging bij hogere toerentallen te garanderen. Het tandwiel van de inlaatnokkenas is nu met een perspassing gemonteerd, wat de nauwkeurigheid van de kleptiming verbetert en het gewicht vermindert. Het olievolume naar de cilinderkop is eveneens vergroot door een wijziging van de overbrengingsverhouding van de oliepomp. Honda stapt af van de dubbele uitlaat en heeft nu een enkele recht systeem, wat het koppel bij lage toerentallen verbetert.
De ECU heeft een geheel nieuwe mapping om het optimale lucht/brandstofmengsel en ontstekingstijdstip te leveren bij alle gasklepposities en toerentallen. De naar HRC maatstaven gewijzigde launch-control zorgt voor betere holeshots. De koppeling heeft nu negen schijven in plaats van acht, waardoor de hoeveelheid wrijvingsmateriaal toeneemt en de belasting op de afzonderlijke schijven afneemt. De kooi is stijver gemaakt en een extra veer vermindert de belasting.
De vijfbak heeft nu maar één schakelvork, de tegenas is stijver geworden en de schakeltrommel is nu 17 procent lichter. De verbetering resulteert in een beter schakelgevoel voor de rijder en de overbrengingsverhoudingen zijn gewijzigd om het nieuwe motorvermogen beter te benutten in het lage en middelste toerengebied, waarbij de eerste en derde versnelling bruikbaar zijn in een breder snelheidsbereik. Tot slot is het aluminium frame 680 gram lichter geworden en is sterk afgeleid van dat van de CRF450R. In de video zie je Hunter en Jett Lawrence van het HRC Honda Team aan het werk met de nieuwe kwartliter van 2022.