X

Vijf minuten met Adam Bailey (WK Supercross)

Na de aankondiging van de Supercross Global series, het nieuwe WK supercross hadden we een hele hoop vragen. We waren dan ook enorm vereerd dat Adam Bailey, één van de bezielers van het project ons de kans gaf om onze vragen af te vuren. 

Jullie begonnen oorspronkelijk met de AUS-X Open Melbourne en SX Open in Auckland. Nu schakelen jullie een versnelling hoger met de SX Global Series. Is het de bedoeling dat SX Global alle evenementen zelf gaat organiseren?
Adam Bailey: “Ryan (Sanderson) en ik begonnen de AUS-X Open in 2015, omdat we geloofden dat Australië de kans miste om Supercross-evenementen van wereldklasse te ervaren en de kans om de beste rijders ter wereld te zien. Sindsdien hebben we het geluk gehad om zeven succesvolle evenementen in Australië en Nieuw-Zeeland te organiseren. Ons plan was echter altijd om verder uit te breiden naar een internationaal kampioenschap. We hebben altijd de ambitie gehad om Supercross te laten zien aan andere regio’s van de wereld die ook hongerig zijn om deze sport zelf mee te maken. Toen de FIM World Championship rechten beschikbaar kwamen, zijn we onder de naam SX Global een geheel nieuw bedrijf gestart met onze nieuwe partners Tony Cochrane, Tom Potter en investeerders die we binnenkort bekend zullen maken. Ons eerste doel was om de FIM WK Supercross rechten veilig te stellen. Daar zijn we gelukkig in geslaagd!

SX Global zal de promotor zijn van het hele kampioenschap, maar individuele rondes kunnen lokale promotors hebben. We kunnen ook samenwerken met individuele promotors in bepaalde regio’s. Dit is dezelfde manier waarop de F1 en MotoGP werken. In de praktijk is er zo één samenhangend merk en strategie onder leiding van SX Global terwijl individuele rondes worden gepromoot en vermarkt door experts in dat land.”

Is het mogelijk dat bekende bestaande internationale supercross wedstrijden zoals Paris Supercross en Genève in Zwitserland, Genua in Italië, zich ‘aansluiten’ bij SX Global?
Bailey: “Het is zeker mogelijk dat de promotors van bekende evenementen zoals Parijs, Genève en Genua een FIM Supercross Wereldkampioenschap ronde zouden promoten. We zijn momenteel in gesprek met deze promotors en het zou geweldig zijn om hen te betrekken bij het WK Supercross, als het voor beide partijen kan werken. We zijn ook in vergevorderde besprekingen met promotors die een enorme hoeveelheid ervaring hebben in mainstream entertainment.”


Jullie voormalige races hadden een prima publieke opkomst: meer dan  22.000 toeschouwers in Auckland en bijna 35.000 mensen in Melbourne. Waar mikken julli op met SX Global?
Bailey: “Ons doel is om minimaal in zalen met een capaciteit van 30.000+ mensen te rijden.”

SX Global zal licenties voor teams hanteren. Die aanpak doet me denken aan het Duitse SX kampioenschap of Arenacross UK. Is dit geen beperking voor wildcard rijders? Stel dat Penrite Honda het officiële team is en Tim Gajser wil enkele ronden deelnemen als gastrijder maar dat kan niet door sponsorconflicten omdat hij voor Motul rijdt?
Bailey: “Ik ben niet volledig op de hoogte van de Duitse of Britse systemen. Het systeem dat wij hebben ingevoerd houdt in dat 10 teams exclusieve licenties krijgen om te racen met vier bevestigde rijders in elk team (2 x 250 en 2 x 450). Zo komen we aan 20 x SX2 en 20 x WSX- deelnemers. Bij elke individuele ronde zullen ook 2 wildcards per klasse worden uitgedeeld, zodat rijders uit elke regio de kans krijgen het op te nemen tegen de besten van de wereld. De wildcards zullen niet afhankelijk zijn van het merk motorfiets of de sponsors van de rijder. Dat zul dus ook geen reden zijn om rijders te blokkeren. De Wildcards worden uitsluitend geselecteerd op basis van hun capaciteiten en aantrekkingskracht op de binnenlandse markt waarvoor zij uitkomen.”

Global SX kondigt zich als erg interessant aan. Zakenman en petrolhead Tony Cochrane is er in geslaagd om V8 Supercars van een nationaal kampioenschap uit te bouwen tot ‘n wereldwijd gekend merk. Jijzelf en Ryan Sanders hebben ondanks jullie leeftijd al een pak ervaring. Qua track record, en netwerk zorgt dit voor hoge verwachtingen bij insiders. Wat kunnen we verwachten van dit alles? 
Bailey: “Ten eerste hartelijk bedankt voor de vriendelijke woorden. Ik ben het met jou eens dat het ongelooflijk is wat Tony in de sport en het bedrijfsleven heeft bereikt! En je hebt gelijk, wat hij met het V8 Supercars-kampioenschap heeft bereikt was geweldig. Hij heeft ook met succes concerten gepromoot met sterren als Frank Sinatra en de Rolling Stones. Daarnaast heeft hij zelfs een Tony award gewonnen op Broadway en nog veel meer. Wij geloven dat zijn ervaring, samen met onze eigen ervaring en geschiedenis in Supercross, in combinatie met een raad van bestuur en investeerders die ongelooflijk veel ervaring en een breed bereik hebben in de wereld van sport, evenementen, entertainment en mediadistributie, ons in een geweldige positie stellen om ervoor te zorgen dat supercross zijn volledige potentieel kan bereiken. We geloven écht dat we ‘s werelds beste team hebben om dit tot een groot succes te maken.”


In één van de interviews die jullie hebben gegeven, hebben jullie duidelijk gezegd dat het (nog) niet de ambitie is om te concurreren met Feld. Het kampioenschap zal vroeger beginnen, zal het ook eindigen voor Anaheim 1?
Bailey: “Dat is juist. We hebben enorm veel respect en waardering voor wat Feld heeft gedaan voor Supercross in de afgelopen 20 jaar in de VS. Onze ambitie is echter simpel, we willen het allereerste echte wereldwijde Supercross wereldkampioenschap afleveren. Wij geloven dat er miljoenen fans zijn die Supercross van op de eerste rij moeten ervaren, sommigen zijn al gepassioneerd fan en anderen, weten misschien nu nog niet wat het precies is. Het is onze taak om het hen te laten ontdekken en te laten beleven als nooit tevoren. Die miljoenen fans bereiken zal niet gebeuren in het eerste jaar, maar in de komende 2-3 jaar hebben we een zeer agressief groeiplan.”

Megasponsors zijn dun gezaaid in onze sport. Monster Energy is naast een grote partner van AUS-X Open en SX Open natuurlijk ook de hoofdsponsor van het AMA Supercross kampioenschap. Stel dat SX Global slaagt in zijn opzet om Supercross wereldwijd op de kaar te zetten, zou het dan kunnen dat Monster Energy voorstelt aan Feld om met SX Global samen te werken voor enkele Amerikaanse rondes?
Bailey: “Zonder twijfel is Monster een grote supporter geweest van motorcross en supercross wereldwijd, inclusief onze evenementen vroeger. Ik zie ze nooit weggaan van een enorme aanwezigheid in de VS en in Supercross. Zelf hebben ze al aangegeven dat Supercross een onderdeel van hun ‘DNA’ is en de VS zijn natuurlijk hun thuis. We respecteren dat volledig, maar we geloven dat we de merken die betrokken zijn bij het WK Supercross een enorme wereldwijde bekendheid zullen bieden ook in de VS. De VS is het grootste land in de wereld voor Supercross -hoewel absoluut wereldwijd gaan- zullen we dat niet doen zonder de Amerikaanse fans. Die fans hebben geholpen Supercross te maken tot wat het vandaag is. Als er een mogelijkheid bestaat om samen te werken met Feld om Amerikaanse rondes van het WK neer te zetten kan dit werken voor beide partijen. Het zou zeker een geweldig scenario kunnen zijn.”

Komt er er ook een 250cc (MX2) kampioenschap?
Bailey: “Ja! We zijn erg blij dat de SX2 (250cc) klasse een officieel FIM Wereldkampioenschap wordt. We denken dat dit een hele spannende kans is voor rijders, teams en fabrikanten. We krijgen ook een ‘Teams World Championship’ en mogelijk een ‘Manufacturers World Championship’, die allemaal formeel erkend zullen worden door de FIM.”

Een laatste vraag, misschien een heel belangrijke voor onze lezers uit België/Nederland en Frankrijk. Komt de SX Global series naar één van deze drie landen?
Bailey: “Absoluut! We zullen de Europese Supercross fans zeker niet links laten liggen en we zijn al druk bezig om evenementen in de regio te organiseren. Hou de websites van FIMWorldSX.com en SXGlobal.com maar in de gaten!

Tekst: Matthias Van Eeckhoven
Foto’s: Monster Energy Media (AME Management)