Nog niet zo heel lang geleden startte de bekende Nederlandse fabrikant van uitmuntende remspullen Moto-Master de ontwikkeling van remklauwen voor off-roadmachines. Remmen zijn belangrijk op een crossmotor en dus wilden we deze nieuweling aan een test onderwerpen.
Moto-Master verwierf faam met hun remschijven en dan vooral met de zogenaamde “Flame Rotors”. Die zijn nu gemeengoed geworden in de motorcross maar remmen zijn altijd voor verbetering vatbaar en dus ontwierpen ze een remklauw. Die worden sinds jaar en dag aangeleverd door bekende fabrikanten aan de motormerken.
Een remklauw moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze behoort tot het onafgeveerd gewicht van de motor en moet dus zo licht mogelijk zijn. Dat hoort het sowieso te zijn om het totaalgewicht van de motor te beperken. De stijfheid en verbuiging tijdens het remmen moet tot een minimum beperkt blijven. Remmen moeten goed doseerbaar zijn en een goede feedback geven aan de rijder. De remklauw moet snel hittevorming kunnen afvoeren en bestand zijn tegen ophopend zand en slijtage. Dat zijn heel wat aandachtspunten die de ontwikkeling van remklauwen behoorlijk intensief maken. Moto-Master wou bovendien een flinke meerwaarde toevoegen ten opzichte van de OEM klauwen en dat maakte de opdracht nog wat pittiger.
Wat zegt Moto-Master over hun remklauwen?
De MXC billet remklauw van Moto-Master is een upgrade voor Factory Racing prestaties. Het zet een nieuwe standaard voor aftermarket motorcross remklauwen. Het speciale ultrastijve ontwerp biedt maximale stijfheid en minimale buiging.
- Compact en stijf ontwerp voor de beste remkracht overdracht en optimale feedback voor de rijder.
- Lichtgewicht, tot 20% lichter dan een standaard gegoten aluminium remklauw.
- Topkwaliteit remklauw uit één stuk, gemaakt van billet CNC-gefreesd 7075 kwaliteit aluminium.
- Duurzaam, hard vernikkeld voor extra bescherming.
- Race bewezen, gesloten roestvrij stalen zuiger voorkomt ophoping van vuil terwijl extreem hittebestendig.
- Volledig compatibel, past op OEM remblokken en OEM adapter.
- Inclusief remblokken en accessoires.
- Remklauw revisie kits beschikbaar.
Hoe deden we de test?
Wij monteerden een MXC Caliper Factory Edition op de voorkant en achterkant van een fonkelnieuwe Yamaha YZ450F. Uiteraard monteerden we ook de bekende Flame Rotors en staken er remblokjes in uit de Sinter Pro Series. Daarin bestaan twee versies, de Racing en de Racing GP. Onze testrijder was Marco Briers, meervoudig Belgisch kampioen motorcross in de VLM en de BOTC. De remleidingen op de Yamaha hebben we standaard gehouden. Jullie kunnen altijd opteren voor de stalen remleidingen, Moto-Master maakt die in eigen huis. Wij trokken naar Reusel voor een eerste indruk en naar Genk voor de definitieve test.
Ons oordeel
De montage van de remklauwen zijn een fluitje van een cent. Alles is duidelijk uitgelegd in de handleiding en de onderdelen passen perfect op de Yamaha. De MXC Calipers van Moto-Master zien er bovendien gelikt uit. De CNC-gefreesde klauw kreeg een laagje nikkel voor extra bescherming en oogt ook erg fraai. Het uiterlijk van deze klauwen zien er erg high tech uit en zijn een feest voor het oog.
Het inrijden ging erg snel. Na een paar rondjes Reusel waren de blokjes en de schijven netjes op elkaar ingelopen en voelde je meteen de zeer brede doseerbaarheid. De remkracht is spectaculair groot en dat is dan nog een understatement. Marco Briers was erg in de wolken over de bijtkracht. Hij kon de motor net iets langer op het gas houden om dan flink in de ankers te gaan voor een bocht. Perfect!
Op de Horensbergdam van Genk ging de test verder in andere omstandigheden en met een vastere ondergrond. De stabiliteit van deze remmen is perfect. Bij een aantal standaard remsystemen voel je gaandeweg een vager gevoel optreden maar deze Moto-Masters gaven geen krimp.
Zwaar remwerk zorgt voor flink wat hittevorming maar nooit kwamen we in de problemen op de testmotor. De MXC remklauw voert alle warmte snel weg. Het gevoel dat deze remcombinatie geeft in het remhendel en rempedaal is ronduit fantastisch. Het schept erg veel vertrouwen om met deze remmen op pad te gaan en snoeihard naar elke bocht te vlammen.
Conclusie
De MXC remklauwen van Moto-Master zijn als de scheermesjes van Gillette en “the best a man can get”. Uitgezonderd de rijders die een fabrieksmotor onder hun kont hebben zijn deze remklauwen het beste wat je als reguliere motorcrosser kan hebben. Ze doen alles wat ze moeten doen en geven aan elke functie van het remmen een flinke meerwaarde. Over de levensduur kunnen we niks vertellen maar in het verleden bleken de producten van Moto-Master altijd van erg duurzame kwaliteit te zijn. Afhankelijk van het model kosten de remklauwen tussen 440 en 580 euro per stuk. In eerste instantie lijkt de prijs pittig maar van de andere kant kom je voor dat geld lekker dicht bij wat er op een fabrieksfiets gemonteerd staat. Wat meer is: iedereen die op onze testmotor reed heeft intussen een setje Moto-Masters besteld voor op hun eigen machine.
Deze remmen kan je voor alle gangbare merken bestellen via de betere motorcross-shop in jouw buurt.
Foto: Moto-Master en Danny Hermans